Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

Ga radicaal digitaal in jouw nieuw beleidsplan! (en zet de burger centraal)

Het stof is gaan liggen: de lokale verkiezingen van 2018 zijn achter de rug. Bijna alle (nieuwe) burgemeesters en beleidspartijen zijn bekend. Maar, nu moet het échte werk nog komen: het opstellen van de nieuwe meerjarenplannen. De nieuwe bestuursploegen en burgemeesters krijgen vanaf januari een jaar om hun meerjarenplannen voor 2020 tot 2025 op te maken en bekend te maken.  Ook de zonale veiligheidsplannen van de politiezones volgen deze nieuwe 6-jarige cyclus!

We lezen in De Tijd dat er één belangrijk thema tijdens de campagne niet aan bod is gekomen: de digitalisering van de gemeenten. Vreemd, want nochtans wordt digitale dienstverlening uitbouwen bij veel gemeenten het focuspunt de komende jaren.  Ook zal digitale communicatie en participatie in heel veel van de beleidsplannen de rode draad vormen. De burgers verwachten een steeds lagere drempel om de stad of gemeente te contacteren. Ook online. Steden en gemeenten moeten meer aanspreekbaar en bereikbaar worden op het online dorpsplein. Daarom: Ga radicaal digitaal… en zet de burger centraal!Connect to many, engage individuals“.

Recent hoorde ik nog deze quote: “We voelen de sociale media-versnelling ook bij de gemeenten. Niet intern, maar bij de burger.”
Reden om in de pen te kruipen, te inspireren en de hand uit te steken.

Dé inwoner bereik je op sociale media

Wij willen de steden en gemeenten daar graag bij helpen om dit meerjarenproject uit te bouwen. Nu worden sociale media nog vaak gezien als middelen die erbij komen, extra werklast. Maar het zijn middelen die je helpen te converseren met dé inwoner, die ook op de sociale media zit. Het is ook de ideale kanalen om met de soms moeilijk te bereiken jongerendoelgroep in contact te komen.

Vaak worden sociale media gezien als een extra kanaal, en dus extra werk. Dat is niet correct. Sociale media omarm je in je volledige werking. Aanwezig zijn op het online dorpsplein, mag als gemeente in 2018 niet meer ontbreken.

Dat het dé middelen zijn om te converseren met de inwoner hadden we al vermeld, dit is de meest evidente stap natuurlijk. Maar er is meer!
Waarvoor kan je sociale media dan (dagdagelijks) gebruiken?

Participatie bij het beleid

Sociale media kunnen ingezet worden voor de participatie van de burger bij het beleid. Dat kan door eenvoudig te luisteren naar de burger. Ook online, door de sociale media te gaan monitoren. Dat kan dankzij onze software OBI4wan. Daarmee pluk je de conversatie zo uit het openbaar online dorpsplein. Zelfs als je niet rechtstreeks aangesproken wordt.  We merken dat openstaan voor dit ‘beeld van buiten’ de organisatie ook omgevingsbewuster maakt, luister naar wat inwoners vinden over een bepaald onderwerp, check of jouw communicatie goed is aangekomen of bijsturing nodig is.

Daarnaast kun je sociale media ook aanwenden om input te vragen aan de burger. Benieuwd naar wat de burger zélf wil? Wat is de mening van de burger over een topic, thema of initiatief? Vraag ernaar op je sociale mediakanalen, maar dit is misschien te vrijblijvend. Daarom is een flitspeiling op Facebook organiseren een goed idee. Een flitspeiling is een enquête die via sociale media gericht (via advertenties) wordt naar de burgers die jij wil bereiken. In aanloop van de verkiezingen hebben we verschillende flitspeilingen gehouden. En met succes, de uitslag van onze peilingen kwam bijzonder goed overeen met de uitslag van de verkiezingen.
We kunnen hierbij helpen om jou snel (op paar dagen tijd!) en representatieve input van de inwoners te bezorgen.

Zowel luisteren als actief input vragen van inwoners, zijn participatie-initiatieven waarbij sociale media een handige bron van info of kanaal voor contact kunnen zijn.

Digitale dienstverlening

Uiteraard is sociale media ook het ideale middel voor het uitbreiden van jouw digitale dienstverlening (webcare). Het is bovendien ook laagdrempelig. Er zijn heel wat kanalen waar de burger jou makkelijk kan bereiken (vanuit de broekzak): Facebook, Messenger, Twitter en meer en meer ook via WhatsApp. Daarvoor kan je webcare uitbouwen via onze software OBI4wan, maar je kunt bijvoorbeeld ook een chatbot installeren. Een chatbot kan het werkproces van de communicatieverantwoordelijke of het klanten contact center een pak vereenvoudigen. “Een chatbot wordt vooral ingezet voor het afhandelen van online (eenvoudige) dialogen, bijvoorbeeld via WhatsApp, Facebook Messenger of live chat via de website. Een chatbot is nog een redelijk rudimentaire vorm van kunstmatige intelligentie, slimmere vormen zijn een virtuele persoonlijke assistent en een intelligente assistent.” In dit artikel kan je meer lezen over deze ‘eenvoudige’ chatbots.
Hier verwachten we de komende 6 jaar grote veranderingen,grote kansen voor beter contact en interactie met inwoners. Wij werken hierbij nauw samen met OBI4wan die ook veel overheidsdiensten in Nederland hierin begeleid.

War on talent

Naast luisteren en dienstverlening, biedt sociale media ook perfecte kansen om je vacatures in te vullen. We zien meer en meer gemeentes worstelen met knelpuntberoepen, waarvoor de vacatures maar niet ingevuld geraken. Sociale media biedt je de kans om via nieuwere manieren vacatures te plaatsen op kanalen waar jouw kandidaten zitten.

Daarnaast kun je via sociale media ook werken aan jouw ‘employer branding’. Jouw merk als goede werkgever dus in het goede daglicht zetten. Via getuigenissen van je werknemers, jouw ‘ambassadeurs’ dus, kun je bijvoorbeeld jouw employer branding een stevige duw geven. Want mensen geloven een boodschap meer als ze het eens van iemand anders horen (of van een vriend of iemand uit hun netwerk).

Maak werk van de ‘digivaardigheden’ van je personeel

Sociale media zijn dus de ideale kanalen om 60 tot 65 % van de inwoners te bereiken die actief zijn op sociale media. En om nog meer toe doen dan enkel converseren met die inwoners. Toch merken we één belangrijk knelpunt: de digivaardigheden van de medewerkers zijn niet zo hoog. Nochtans kan een verhoging van het algemene kennisniveau rond sociale media je goed helpen. Je kunt van je werknemers bijvoorbeeld interne online ambassadeurs maken, om aan je reputatie en imago te werken en om gemakkelijker te gaan werven.

Daarnaast kun je bij een hoger algemeen kennisniveau rond sociale media ook samen content gaan maken voor de sociale media kanalen. Dat zorgt voor meer variatie op jouw sociale mediakanalen, een blik achter de schermen, een visie van jouw collega’s in het werkveld.  Maar ook sociale media meer professioneel gaan inzetten, bij meerdere diensten is een mooie stap om te nemen.

Wij lanceren het eerste Sociale-Media-Leerplatform voor alle medewerkers SOMEFLEX.

Met Someflex komen we op een kruispunt van noden in veel organisaties.

Enerzijds. De nood om als organisatie mee te zijn, alle mogelijkheden van sociale media te benutten, voor communicatie, participatie, dienstverlening, reputatie-management, inzetten van medewerkers als online ambassadeurs (employer-branding), rekrutreren…

Anderzijds. De snel veranderende wereld vraagt van HR- en personeelsdiensten om op een andere manier te kijken naar leren en ontwikkelen.
– Op naar een toekomstbestendig medewerkersbestand
– Een leven lang leren in de kennissamenleving
– De behoefte aan competentieontwikkeling is groter dan ooit.

De wijze waarop (sociale media) leren binnen organisaties wordt vormgegeven verandert. Sociale media is de zaak van iedereen binnen de organisatie.
Maar:
– Sociale media zijn heel uitgebreid
– Sociale media veranderen continu

Werknemers verlangen één overzichtelijke leeromgeving waarbinnen:
– Micro-leren centraal staat, daarom ‘snackable’ online lessen van max. 3 minuten.
– Zij de regie hebben over hoe, wat en wanneer ze leren.
– Altijd up-to-date online lessen beschikbaar hebben.

Someflex is een gloednieuw concept: Een modern online leerplatform met “snackable lessen” (max. 3 min.) over de verschillende sociale media voor iedereen binnen de organisatie. Met 1 abonnement kan iedereen in de organisatie onbeperkt en op eigen tempo bijleren. Het lessen-programma wordt continu uitgebreid en geüpdatet, via challenges en gamification stimuleren we een efficiënte en effectieve online micro-leren ervaring. Leren beperkt zich niet langer tot online of het klaslokaal alleen. Daarom bieden we ook een abonnement-variant aan met de mix van leervormen: online én klassikaal (workshops).

Klaar om uw medewerkers te inspireren met onze nieuwe leermogelijkheden?

 

Wij willen jullie graag helpen bij jullie nieuw meerjarenplan 2020 – 2025!
Bij de opmaak ervan (input via participatie) en bij het realiseren van jouw radicaal-digitaal-doelen.

  • Zorg voor een betere participatie van je burgers!
  • Wil je digitale dienstverlening uitbouwen (op sociale media)?
  • Zoek je een oplossing voor je knelpuntberoepen?
    • Stuur gericht vacatures uit op sociale media!
    • Werk aan je employer branding op sociale media.
  • Verhoog het algemeen kennisniveau sociale media!
    • Neem een abonnement op het eerste Sociale-Media-Leerplatform voor alle medewerkers Someflex.

Daarnaast kan je ook op ons beroep doen voor opleiding, training, coaching sociale media. Check ons aanbod, onze agenda en aarzel niet ons te contacteren!

Veel succes met jouw (digitale) ambities vertalen in het nieuwe meerjarenplan. Wees ambitieus en ga radicaal digitaal!