arrow_drop_up arrow_drop_down
13 juli 2018 
in chatbot

Een chatbot in jouw stad of gemeente?

De chatbot is hot. Voor velen is dit misschien nog een ‘ver van m’n bed show’ maar een groot aantal organisaties is druk bezig met de toepassing van chatbots in ons dagelijks leven.

 

Chat en chatbots steeds populairder

De online wereld is steeds meer de speeltuin voor robots en biedt vooral grote kansen voor chatbots. Stel je anno 2018 een vraag via Twitter of Facebook aan de klantenservice van een bedrijf of organisatie, dan is het goed mogelijk dat deze vraag door een chatbot wordt beantwoord.

De afgelopen jaren kwamen er voor overheidsorganisaties naast telefoon en e-mail, veel nieuwe online communicatiekanalen bij zoals Twitter, Facebook, Instagram en WhatsApp. Logisch ook, want voor veel inwoners die contact zoeken met de stad of gemeente is een chat een handig laagdrempelig, snel en informeel middel. Met (chat)bots kun je 24/7 een antwoord bieden, ideaal dus om vragen te helpen opvangen en een snelle afhandeling te garanderen. Lees hier meer over de meerwaarde van chatbots voor overheden.

 

Nederland op kop?

Nederland zit opnieuw voor op ons land. Maar ook het Nederlandse chatbotlandschap staat nog in de kinderschoenen. Ideaal dus om deze keer mee te zijn met de laatste ontwikkelingen!

Gemeente Rotterdam maakt gebruik van de virtuele assistent Nadine. Zij helpt bezoekers van de gemeentelijke website van Rotterdam met alle vragen over het verhuizen naar de stad. Komt Nadine er niet helemaal uit, dan krijgt de klant de mogelijkheid om te communiceren met ‘echte’ collega’s van Nadine.
In eerste instantie is Nadine dus ingezet om vragen over verhuizen te beantwoorden. Maar zoals dat gaat met chatbots, wordt Nadine steeds slimmer en kan ze nu ook vragen beantwoorden over paspoorten, rijbewijzen, vergunningen en meer van Burgerzaken.

De NOS Update-bot van de Nederlandse Omroep die via Facebook Messenger werkt, is speels en heeft een helder concept dat je als gebruiker meteen begrijpt. De chatbot heeft een duidelijke doelgroep, namelijk millennials, die amper nog nieuws consumeren via traditionele wegen.
Je kan automatisch de hoogtepunten uit het nieuws ontvangen op een tijdstip naar keuze of het laatste nieuws, het weer of het verkeer opvragen wanneer het jou uitkomt. Topics (verkeer) waarvoor je als lokaal bestuur zeker ook een chatbot kunt gebruiken!

 

Vlaanderen doet het goed

Hier en daar duiken in België bij bedrijven maar ook bij steden en gemeenten de eerste chatbots op.

Juli vorig jaar lanceerde de provincie Antwerpen een chatbot, een grappige, virtuele chatvriend ‘Tripfixer‘ die aan de hand van je interesses en wensen een uitstap op maat voorstelt. Deze bot liep tot eind augustus, was een groot succes, en promootte natuurlijk ook de regio.

 

Het gemeentebestuur van Aalter bouwt een toekomstvisie uit rond de toekomst van communicatie met de burger en de ondersteuning van startende bedrijven. Ook de chatbot maakt deel uit van hun plannen. Zoals ze zelf zeggen; “Deze automatische gesprekspartner kan antwoorden op heel wat courante vragen (zoals openingsuren of locaties), maar kan ook een afspraak met het bestuur voor je regelen of lokale verkeersinformatie meedelen. Je zal ermee kunnen chatten op verschillende kanalen, zoals de website, Facebook, het slim stadsmeubilair…” Op de chatbot moeten we nog even wachten, maar ze zijn er toch mee bezig!

 

Sinds kort verdelen wij de OBI4wan chatbot. Ook andere Vlaamse steden en gemeenten starten momenteel proefprojecten met het opzetten van een chatbot! Wij houden je op de hoogte!

Wil je meer weten over chatbots? Aarzel dan niet om ons te contacteren!

Over de schrijver
Wij gebruiken cookies