Een chatbot maakt ook jouw organisatie efficiënter en zorgt voor meer tevreden klanten
19 april 2018 

Een chatbot maakt ook jouw organisatie efficiënter en zorgt voor meer tevreden klanten

Ken jij het fenomeen chatbot al? Een chatbot is een tool die de vragen die op jouw sociale media (of via chat op jouw website) worden gepost automatisch gaat beantwoorden. Meer en meer organisaties en bedrijven maken hier gebruik van. Het heeft verscheidene voordelen. Aangezien chatbots de vaak gestelde (eerstelijns) vragen automatisch beantwoorden, kunnen jij of je medewerkers zich concentreren op de moeilijkere en uitdagende vragen. Het zorgt ervoor dat de werkdruk op de dienst die de berichten op sociale media beantwoordt een pak lichter wordt.  Het zorgt ook voor efficiëntiewinsten, uniformiteit in de antwoorden en voor tevreden klanten die snel een antwoord krijgen.

Vaak dezelfde vragen

Chatbots kwamen uitvoerig aan bod op de eerste Inspiratiedag Artificiële Intelligentie van de Vlaamse Overheid. Ook wij van Socialemediaburo.be waren aanwezig op deze inspiratiedag met onze chatbot (van OBI4wan). We leerden op deze heel inspiratievolle dag dat er heel wat nood was aan technologie die werkdruk wat kan verlagen en efficiëntie doet toenemen.

Een goed voorbeeld zagen we bij de examencommissie. Ze merkten op dat er alsmaar meer vragen binnen komen op hun sociale mediakanalen van studenten die liever meteen een vraag stellen in plaats van het antwoord zelf te zoeken op de site. De 7.000 kandidaten die zich inschrijven bij de examencommissie komen vaak met dezelfde vragen aandraven. Een chatbot zou hier heel wat werk kunnen verlichten.

Eigen chatbot

Deze inspiratiedag was meteen een goede reden om bij Socialemediaburo.be zelf onze eigen chatbot te lanceren, in samenwerking met onze partner OBI4wan. Voortaan kunnen organisaties die zo’n chatbot willen bij ons terecht om samen met ons en de toppers van OBI4wan een chatbot uit te werken. De chatbot werkt op alle sociale mediakanalen (Facebook, Twitter, WhatsApp), en zelfs op de eigen kanalen zoals een eigen chatvenster op de website.

Via het OBI4wan-platform kun je eenvoudig opvolgen welke acties de chatbot heeft overgenomen en zie je welke vragen nog open staan, omdat de chatbot uiteraard niet alle vragen zelf kan beantwoorden. Op die manier behoud je volledige controle op de conversaties, maar wordt de werklast toch een pak lichter gemaakt.  Bovendien leert de chatbot ook bij en traint hij zichzelf zodat er progressie is in dit proces.
De ideale virtuele assistent voor de eerstelijnsvragen. De ideale mix tussen mens en bot!

Interesse in onze chatbot? Contacteer ons vrijblijvend via een e-mailtje.

In onderstaande video kan je de chatbot aan het werk zien en krijg je een sfeerbeeld van de inspiratiedag “Artificiële Intelligentie” van de Vlaamse Overheid!

Over de schrijver