Kan een chatbot een meerwaarde zijn voor jouw organisatie?
25 mei 2018 
in chatbot

Kan een chatbot een meerwaarde zijn voor jouw organisatie?

Wie het afgelopen jaar nog niet van een chatbot of artificiële intelligentie heeft gehoord heeft waarschijnlijk al enkele maanden onder de grond geleefd. Bots zijn helemaal in in 2018. Wordt 2019 het jaar waarin jouw virtuele assistent zijn/haar intrede doet in jouw organisatie?

Eerst en vooral willen we duidelijk zijn, bots zijn niet gemaakt om ingewikkelde vragen van inwoners of burgers op te lossen. Dus een overheid waarbij je geen personeel meer moet inzetten om vragen van burgers te beantwoorden is niet ons ideale toekomstbeeld. Het is ook net die persoonlijke aanpak die er soms voor zorgt dat mensen tevreden gaan zijn.

Stel nu dat iemand niet tevreden is over jouw diensten en hij/zij meldt zijn klachten. Als er op dat moment een chatbot een standaardantwoord gaat geven aan een persoon die al geïrriteerd of kwaad is zal die persoon waarschijnlijk nog kwader worden.Een persoonlijke aanpak en een luisterend oor werken nog steeds het best op zo’n momenten. Aan de andere kant moeten mensen snel geholpen worden. Want ook mensen die pas na enkele dagen (persoonlijk) geholpen worden gaan vaak gefrustreerd zijn.

En daar kan de chatbot wel een rol in gaan spelen. Een chatbot is niet gebonden aan openings-/werkuren.
Dankzij de rol van bots kunnen medewerkers  zich net beter gaan bezighouden met belangrijke zaken en klanten of burgers nog sneller en beter gaan helpen.

Een concreet voorbeeld: een medewerker zal niet meer gaan antwoorden als er voor de 25ste keer gevraagd wordt wanneer het zwembad of het containerpark open is.
Als je als burger een complexe vraag hebt over belastingen, bouwaanvragen,… kan de bevoegde ambtenaar zich langer bezig houden met het uitpluizen van die vraag.

Wij verdelen de OBI4wan chatbot en helpen je graag verder!

Wil je meer weten over chatbots? Aarzel dan niet om ons te contacteren!

 

Over de schrijver