Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

3 online trends uit Nederland: ‘radicaal digitaal’ is het nieuwe normaal

We hebben met Socialemediaburo.be een nauwe samenwerking met de Nederlandse bedrijven HowAboutYou en OBI4wan. Op die manier halen we graag mosterd uit gidsland Nederland. Dat helpt ons om organisaties in Vlaanderen te gidsen richting de toekomst. Veel beleidsplannen hebben het over ‘radicaal digitaal’ en ‘de burger centraal’. Wel, deze trends haken daar heel erg op in!

We vroegen aan onze Nederlandse collega’s wat daar de 3 online trends van 2019 zijn:

1. Live chat op websites

Steeds meer organisaties in Nederland hebben een live chat op hun website. Wanneer mensen op een website komen, dan wordt er een chatvenster geopend of krijgen bezoekers een knop met ‘chat’ te zien. Zo kunnen ze live chatten met één van de medewerkers. Belangrijk: hier zit geen chatbot achter.

Zo ziet de live chat eruit op onze eigen Someflex-website:

Ook gemeente Evergem heeft sinds vorig jaar een eigen live chat op haar website staan. Neem even kijkje op de website van Evergem.

Wil je Livechat op de website koppelen aan jouw webcare? Dan kan dit makkelijk via OBI4wan. 

2. WhatsApp

In Nederland heeft WhatsApp de andere sociale mediakanalen al even voorbijgestoken als populairste kanaal en deze trend zal zich ook in 2019 verder zetten. Steeds meer mensen keren terug naar 1-op-1 communicatie. Voor organisaties is het belangrijk om hier ook op actief te zijn.  Als je actief bent op de kanalen waarop jouw doelgroep actief is, kan je heel laagdrempelig aanspreekbaar zijn.
Ook hier bij ons vinden mensen steeds meer hun weg richting WhatsApp. In dit blogbericht verwijs ik naar 6 organisaties die goed bezig zijn op WhatsApp. 

Wil je WhatsApp graag koppelen aan jouw webcare? Of zelf ook updates versturen via WhatsApp (een moderne nieuwsbrief zeg maar of bijvoorbeeld in crisissituaties)?
Dan kan dit makkelijk met de tool OBI4wan.

3. Chatbots

Een derde trend is die van de chatbots. Steeds meer organisaties installeren een chatbot. Deze chatbot helpt mee met het beantwoorden van vragen die binnenkomen via sociale media of via het chatvenster op de website. Via artificiële intelligentie gaat die het gesprek aan met bezoekers om hen persoonlijk en vraaggericht te helpen. Het voordeel van zo’n chatbot is dat hij 24/7 werkt en steeds beter de informatie verwerkt om de doelgroep het juiste antwoorden te geven.

Wat kan een chatbot betekenen voor jouw organisatie? Wat kan de overheid met deze functies? Dit lees je in dit blogbericht.

Wil je chatbots laten helpen met het beantwoorden van vragen? Een toekomstgerichte online frontoffice bouwen en heel laagdrempelig aanspreekbaar zijn?

Op deze 3 trends kan je meesurfen en deze combineren als je werkt met OBI4wan.

Zo kan je heel makkelijk een uitgebreide online frontoffice uitbouwen.

Mensen kunnen jouw organisatie vragen stellen via sociale media (Facebook, Messenger, Twitter, ….) maar ook via WhatsApp en live chat op de website. Bij jou komt het allemaal in 1 overzichtelijk dashboard terecht. Vervolgens kan je met deze vragen aan de slag om ze te beantwoorden, intern door te sturen naar een collega, intern doorsturen naar een meldingsapplicatie, enzovoort.

Wil je een virtuele assistent die een deel van het werk overneemt en een deel van de vragen ook effectief beantwoordt? Dan kan je ook een chatbot koppelen aan OBI4wan. We onderscheiden 2 soorten namelijk een standaard chatbot die bepaalde ‘standaard taken’ uitvoert of een maatwerk-chatbot die reageert op basis van vragen die je als organisatie vaak krijgt.

Interesse om te experimenten met OBI4wan? Dan is ons groepsaanbod dat we organiseren in samenwerking met VVSG zeker iets voor jou!
De groep die 12/02 start is volzet maar we openden een extra groep. Snel inschrijven is de boodschap.

Nog meer gratis tips en tricks krijgen en dan vooral over WhatsApp voor zakelijk gebruik?  

Schrijf je gratis in voor onze WhatsApp verzendlijst en krijg elke vrijdag updates en inspiratie over WhatsApp: