arrow_drop_up arrow_drop_down
15 oktober 2018 

Zijn zij die actief zijn op sociale media de grote winnaars van de Facebookverkiezingen?

De resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen 2018 zijn geteld, in Vlaanderen zien we een grote verdeeldheid.
De gordel rond Antwerpen ziet vooral geel, in West-Vlaanderen zien we dan weer vooral een wolk van oranje verschijnen. Verder in Vlaanderen zien we een grote verdeeldheid.
De verdeeldheid gaat over de ‘grootste partij’. Hierbij zien we een bevestiging dat mensen lokaal op mensen stemmen, met een lokaal beleid of plan en soms ook wel tegen de nationale partij-trends in.  Over de partij-grenzen heen zien we dat er zeker lokaal mooie voorbeelden zijn van politici (en partijen) die ‘Het Nieuwe Campagne Voeren hebben omarmd en dat dit z’n vruchten heeft afgeworpen. De eerste Facebookverkiezingen zijn een feit. 

 

Lokaal sociale media omarmen werpt vruchten af

Lokaal zien we dat een aantal kandidaten die sociale media goed omarmden een overwinning behaalden.

We sommen hier een aantal voorbeelden op.

Zo zagen we in Avelgem dat de partij GBAvelgem met lijsttrekker Lut Desseyn al even inspanning leverde op sociale media en daar nu ook het resultaat van ziet. Met haar participatieve en open stijl, wordt Lut Desseyn vanuit de oppositie de nieuwe burgemeester van Avelgem.

In Kuurne zette burgemeester Francis Benoit al langer goed in op sociale media. Hij behaalde 2513 voorkeurstemmen. (2012: 1487).

Peter Van Hecke deed een extra inspanning op sociale media (vanop de oppositie-banken). Zijn voorkeurstemmen verdubbelden en Open Vld werd de grootste partij van Maldegem.

In Koekelare blijft SP-A (tegen de trend in) aan zet. Tweede plaats Jessy Salenbien kreeg bijna 400 extra stemmen er bij.

In Moorslede komt partij Sterk uit het niets op 25 procent van de stemmen. Lijsttrekster Sherley Beernaert haalde het grootste aantal stemmen in Moorslede.
Ook in Tielt de voor het eerst opgekomen partij “Iedereen Tielt” met 16,7 procent of vier zetels.

Partijen die al in de meerderheid participatief, open en transparant actief waren en daarenboven goed inzetten op sociale media, trekken het laken nog meer naar zich toe.
Vaak een lokale partij van de burgemeester, soms met absolute meerderheid tot gevolg. 
Voorbeelden hiervan: Open Zulte in Zulte (60% van de stemmen), ook partij HE van burgemeester Jan Dalemans in Hechtel Eksel haalt 60% van de stemmen, in Knokke verbetert Gemeentebelangen, de partij van Graaf Leopold Lippens, het resultaat van 2012 met ruim 5 procent tot 70,2 procent van de stemmen.

En misschien wel het bekendste lokale voorbeeld op sociale media, sociale mediafenomeen Francesco Vanderjeugd.  Hij haalde de vorige verkiezingen al de sjerp binnen. Met een open en transparant beleid maar ook een dagelijkse inkijk in zijn leven maakte Francesco zich nog populairder in Staden. Zijn voorkeurstemmen verdrievoudigden. Open Vld behaalde een absolute meerderheid in Staden.

Wat kenmerkt deze voorbeelden?
Bij zij die sociale media al langer omarmden gaat het niet zozeer om een nieuwe manier van “campagne” voeren. Het gaat om een nieuwe cultuur, een cultuur waarbij openheid en transparantie belangrijk zijn en dagelijkse in contact met de kiezer op het online dorpsplein. Luisteren wat er er leeft, het gesprek aangaan en engagementen tonen (op sociale media).

De voorbeelden zijn divers.  Zowel oppositiepartijen die heel goed scoren, nieuwe partijen die voor het eerst opkomen en uit het niets heel populair zijn en lokale lijsten uit de meerderheid die monsterscores halen.  Het goed inzetten van sociale media werkt voor alle scenario’s. 

Tijdens de campagne periode werd natuurlijk een tandje bijgestoken met de nieuwe mogelijkheden en middelen. Video, LIVE-video, adverteren op Facebook en het inzetten van ambassadeurs (delen van berichten) zijn de meest geziene nieuwe toepassingen. Afhankelijk van de grootte van de gemeente werd hierin soms meer geavanceerd te werk gegaan (met getargete advertenties naar een bepaalde doelgroep).  Deze nieuwe mogelijkheden zijn een kers op de taart.  Zij die alleen tijdens de campagne periode hiervan wilden profiteren om goede resultaten te behalen, zijn er aan voor de moeite. Dit verhaal brengen we al ruim 2 jaar in opleidingen en kan je ook lezen in ons boek ‘Het Nieuwe Campagne VoerenAlles draait om vertrouwen en geloofwaardigheid, en dat bouw je niet op in de campagneperiode.

Lokaal stemmen mensen op mensen

Over de partijgrenzen heen zagen we dat politici die goed inzetten op sociale media scoren. Dit is de gemeenschappelijke deler, over de partijkleuren heen. De eerste Facebookverkiezingen waren een proevertje voor wat nog zal komen met de campagne in mei 2019 (Vlaamse en Federale verkiezingen).

Niet alleen sociale media zorgden voor de overwinnaars, vooral de combinatie met een sterk lokaal verhaal kwamen wisten de kiezer te overtuigen (meerderheid, oppositie of nieuwe partij).  Van achter een computer zal je geen burgemeester worden maar omgekeerd geldt ook, de burger verwacht vanaf nu dat de politici aanspreekbaar zijn op het online dorpsplein.

Het is nu ook niet de bedoeling om sociale media weer op pauze te zetten. Blijven luisteren en converseren met de burger die over 6 jaar weer een keuze moet maken is belangrijk. Alles draait om vertrouwen en geloofwaardigheid, en dat win je niet in 1 campagneperiode. Aanwezig blijven op het online dorpsplein, dé plek waar ook jouw burger aanwezig is.  De voorbeelden die we hierboven schetsen zijn politici die sinds het begin van de vorige legislatuur hiermee bezig zijn.

Algemeen concluderend kunnen we stellen: Bij zij die sociale media al langer omarmden, gaat het veel meer om een nieuwe cultuur, een nieuwe manier van beleid voeren en een nieuwe manier van campagne voeren die zich niet beperkt tot de campagneperiode. En dit geldt voor alle politici, over de partijgrenzen heen.
Tijdens de periode van de campagne worden dan extra registers open getrokken met nieuwe mogelijkheden, bv inzetten van ambassadeurs, gebruik van video’s, LIVE video’s en adverteren op Facebook (en Instagram).

De gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 gaan de geschiedenisboeken in als de eerste Facebookverkiezingen van België. 

Misschien vind je deze artikels ook interessant:
Sociale media berichten analyseren biedt veel inzichten (hierin analyseerden we de sociale media data van Theo Francken voor Het Nieuwsblad).
Wie zijn de burgemeesters die in de aanloop van de verkiezingen meest bereik hadden op sociale media?  (per provincie)
– Met nog 1 week voor de verkiezingen analyseerden wij de sociale media-accounts van alle lijsttrekkers in de centrumsteden.

Zelf aan de slag met monitoren op sociale media? Webcare uitbouwen via sociale media? Dan is ons groepsaanbod OBI4wan een aanrader!

 

 

Over de schrijver
Wij gebruiken cookies