Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

GroenLinks: Nationaal en lokaal samen beweging maken


Ik had het vorige week al over de verkiezingen die in Nederland op 21 maart plaatsvonden, je leest er meer over in dit artikel. Ondertussen is de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen bekend, en de partijen die tijdens de verkiezingscampagnes goed hebben gepresteerd op sociale media, hebben ook tijdens de verkiezingen winst geboekt.

GroenLinks, met aan het hoofd Jesse Klaver, mag zich de overwinning toekennen. De partij werd in twaalf gemeenten de grootste, waaronder Amsterdam, Utrecht, Nijmegen, Arnhem en Haarlem.


Hot in België

Jesse Klaver: de Justin Trudeau van de Lage Landen. Hij wordt alom gewaardeerd voor zijn doorzetting en jonge, ambitieuze uitstraling. Hij komt heel authentiek over, en gaat in interactie en dialoog met de kiezer. Niet alleen tijdens de campagneperiode maar ook nu nog. Het Nieuwe Campagne Voeren is al gestart en stopt niet meer!

Vorige week was hij de eregast op het partijcongres van Groen. Hij was de geknipte persoon om zijn ‘Vlaamse vrienden’ een hart onder de riem te steken op een goed half jaar van onze gemeenteraadsverkiezingen.

Bovendien kwam hij in “De zevende dag” praten over politiek en was hij scherp voor de Belgische politici. In de kranten worden verschillende artikels aan hem gewijd: ‘Jesse Klaver, De groene winnaar in Nederland‘, ‘Nederlander Jesse Klaver kleurt Groen-congres‘, en ‘Jesse Klaver over ons F-16-dossier: “Mocht dit in Nederland gebeuren, zou de minister moeten opstappen”‘.


Een sociale mediastrategie om U tegen te zeggen.

De mediatactieken van GroenLinks bewijzen dat de partij hun grote winst niet zomaar even uit de mouw schudt. Uit onderzoek van persvrijheidsorganisatie Free Press Unlimited blijkt dat de partij het best scoort op sociale media. GroenLinks en Jesse Klaver zijn alomtegenwoordig op Instagram, Twitter en Facebook.

Sybren Kooistra is als digitaal strateeg verantwoordelijk voor de sociale media bij GroenLinks. Hij werkte in 2008 als vrijwilliger in Amerika aan de campagne van Obama. Hij bouwde een team om hem heen en werkte een half jaar lang toe naar de nationale verkiezingen. Advertenties, video’s en berichten op social media zijn de kern van de tactiek van de partij, iets wat ze ook lokaal doortrekken. En hun strategie leverde op. In een onderzoek van de krant NRC werd duidelijk dat GroenLinks quasi uit het niets een immens bereik ontwikkelde.

Tijdens de nationale verkiezingen kon de kiezer zicht abonneren op WhatsApp zendlijst genaamd Apptivisten, zo ontvingen ze regelmatig berichtjes met info over het reilen en zeilen van de partij. Bovendien wordt zowel landelijk als lokaal intern gebruik gemaakt van Whatsappgroepen, leden van GroenLinks kunnen berichten, oproepen, filmpjes of debatten delen die vervolgens kunnen worden gebruikt voor op de sociale mediapagina’s van de partij. En in België volgen ze dit voorbeeld: zowel Groen als Open VLD maken gebruik van zo’n zendlijst om hun kiezers gemakkelijk te informeren.

Partijleden gaan van deur tot deur om kiezers te overhalen en partijleider Jesse Klaver trok volle zalen. Maar die bijeenkomsten raken ook niet vanzelf vol. “Op de oude manier had je een advertentie moeten kopen in een krant of posters moeten ophangen. Dat kost ongelofelijk veel”, zegt Kooistra. “Bovendien heb je niet de mogelijkheid om het verhaal en de energie van onze meetups te vertellen.” GroenLinks adverteert daarom onder mogelijk geïnteresseerden op social media, zoals Facebook.

 

Nationaal en lokaal: Samen beweging maken

Vorig jaar creëerde GroenLinks met de Tweede Kamercampagne veel hoogwaardige (authentieke) video’s. Ze wilden deze lijn hoog houden en hebben deze dan ook lokaal doorgetrokken voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Het Landelijk Partijbureau biedt de lokale afdelingen een heuse ‘video-service’. Dit houdt in dat ze een cameraman aanleveren die hun verhaal perfect weet te vertellen, en dat ze bovendien deze kwaliteitsvolle video adverteren op Facebook. Voor steden die minder budget hebben, worden kleinere video’s voorzien zoals een foto/videocarrousel. Verschillende afdelingen maakten hier gebruik van.

De figuranten voorzien, is de verantwoordelijk van de lokale afdeling, zo krijgen ze de kans om hun vrijwilligers of leden in beeld te brengen.“, zegt Lotte Jeursen, woordvoerdster van het partijbestuur, “Maar weinig mensen weten wie er in de raad zit, dus wordt ervoor gekozen in de video’s heel vaak mensen in beeld te brengen.

Naast het voorzien van lokale video’s en kleinere video’s voor steden die minder budget hebben, kan ook een fotograaf worden voorzien.“, zegt Lotte Jeursen. De campagneleider van de lokale afdeling kent zijn stad het best, en neem de fotograaf mee naar de plekken die hij in beeld wilt brengen.”

Daarnaast organiseert het landelijk partijbureau ook veel bijeenkomsten met alle afdelingen om contact met elkaar te houden. Zo willen ze samen beweging maken.

De nationale beweging verder trekken tijdens de lokale verkiezingen, en hierbij vooral inzetten op video en gericht lokaal adverteren op Facebook en Instagram, lijkt goed te werken voor GroenLinks als we de uitslag van de laatste lokale verkiezingen bekijken.

 

Meer weten of hulp nodig? We hebben een uitgebreid gamma diensten over dit ‘Nieuwe Campagne Voeren’. Deze workshop, het boek ‘Nieuwe Campagne Voeren in de Praktijk‘ of deze Online Masterclass zijn zeker interessant voor jou.