Gemeenteraadsverkiezingen: digitale kloof tussen kopstukken en andere kandidaten
05 juni 2018 

Gemeenteraadsverkiezingen: digitale kloof tussen kopstukken en andere kandidaten

We zien ze dezer dagen één voor één verschijnen in onze krant: de trotse kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2018.

Niet enkel de klassieke media worden hiervoor gebruikt. We zien dat steeds meer partijen Facebook Live inzetten voor de voorstelling van de kandidatenlijst, een mooie toepassing van de nieuwe mogelijkheden. Direct contact met de kiezer!

Jammergenoeg is slechts een minderheid van de kandidaten ‘goed bezig’ op sociale media. We zien al snel een verschil tussen zij die goed bezig zijn op sociale media en al langer in conversatie treden met de kiezer, en zij die dit voor het eerst of zelfs helemaal niet doen.

Nochtans… Dit zijn de eerste Facebook-verkiezingen van Vlaanderen! Sociale media zijn het digitale café, zoals we lezen in dit artikel van 02/06/2018 (GVA.be): Sociale media zijn de aanplakborden van de 21ste eeuw: “Ze zijn het digitale dorpscafé”!

 

Hoe is het gesteld met de online visibiliteit van de kandidaten?

Wat mij dan vooral benieuwd maakt is: hoe is het gesteld met de online visibiliteit van de kandidaten?  We deden al een paar tests en screenings. En wat viel er ons op?

Als er goede online visibiliteit is opgebouwd, dan is het vaak bij de kandidaten die overtuigd zijn van de mogelijkheden, vaak ook de kopstukken. Zij maken het verschil en springen eruit. Vaak hebben ze in de huidige legislatuur al een uitvoerend mandaat. Hier en daar zien we ook iemand die goed oppositie voert en hiervoor de kracht van sociale media gebruikt.

We zien echter veel kandidaten verschijnen op de lijsten zonder goede online visibiliteit. Tik eens de naam van een willekeurige kandidaat in op Google of Facebook! Wat zegt dat online beeld? Weet je als inwoner meteen wie die persoon is en waarvoor hij/zij staat? Als je weet dat de eerste indruk steeds meer online wordt gevormd, zeker bij de jongere generaties, …
Heel vaak hebben kandidaten hoogstens een Facebookprofiel, en de inhoud die erop staat is ofwel privé (afgeschermd), ofwel niet aangepast aan de kiezer.

 

Trends tijdens de verkiezingen in Nederland

We volgden de lokale verkiezingen in Nederland van maart op de voet. Daarin zagen we een paar van de trends en tactieken die we al méér dan een jaar voorspellen in ons boek ‘Het Nieuwe Campagne Voeren’ heel concreet worden:

4 eenvoudige zaken zullen frequent te zien zijn in onze tijdlijn.

  • Naast Facebook zal er ook ingezet worden op Instagram.
  • Het heel gericht targetten van boodschappen naar specifieke doelgroepen via advertenties op Facebook en Instagram.
  • Politici zetten in op authentieke video (met ondertitels).
  • Een actief netwerk (ambassadeurs) binnen en rondom de partij vergroot het bereik van berichten op sociale media.

De believers zijn nu al aan het testen wat goed werkt en wat niet. Slim, want ze doen dit beter nog vòòr de start van de sperperiode.

Politici moeten weten wat er leeft onder de inwoners en hierop inspelen op sociale media, leren op een goede manier omgaan met de reacties en dan net voor de verkiezing ‘pieken’ door alles wat geleerd en getest is toe te passen.

De meeste lijsten bestaan tot twee derde uit kandidaten die niet of amper actief zijn op sociale media. Er is nog werk veel aan de winkel. Gebrek aan visie? Gebrek aan sturing van bovenaf? Of is het campagnebureau niet mee met de sociale media trend?

 

Samen werken aan de online visibiliteit van de partij

Het is niet langer mogelijk om de verkiezingen te winnen zonder een goede sociale media strategie. Gewoon actief zijn op sociale media is niet voldoende. Niet actief zijn of het nu pas worden, al zeker niet. Dit is nu te laat… 

Met de account van de partij kan je een deel opvangen, maar inwoners worden niet graag ‘fan’ van een partijpagina. Lokaal stemmen mensen op mensen. De kandidaten kunnen volgen, kunnen liken, dat is wat de inwoner verlangt!

Om zelf nog goed te scoren via sociale media, als je nu nog moet beginnen, is het helaas te laat. Maar de inactieve kandidaten kunnen bijdragen aan het groter geheel. Bepaalde kandidaten zijn misschien zelf niet zo actief, maar kunnen bijvoorbeeld wel foto’s en video’s maken! Allemaal samen werken voor de online visibiliteit van de partij, dat is hoe je nu nog het verschil kunt maken.

 

Stoom jezelf en jouw partij klaar om te knallen op sociale media tijdens de eerste Facebook-verkiezingen van Vlaanderen

We worden in deze fase van de campagne veel gevraagd om “knoppen-trainingen sociale media” te geven.
Zij die nog niet mee zijn, de visie en de trend van “Het Nieuwe Campagne Voeren” bij te brengen, de knoppen te tonen, en extra last-minute tips te geven. Of wil iemand zich verdiepen in adverteren op Facebook?

Wij helpen individuele kandidaten en partijen met coaching, training en workshops sociale media.

Boek een workshop voor jouw lijst en stoom ook zij die nog niet – goed – actief zijn op sociale media klaar tegen september zodat ze mee zijn met het groter geheel.

Of kom langs op 27/06 voor een privésessie voor kandidaten voor de lokale verkiezingen, vanaf 19.30 uur in Tielt.

Nog niet mee met de basis-principes van ‘Het Nieuwe Campagne Voeren’? Schrijf je in voor de online masterclass en ontvang onmiddellijk de login-gegevens zodat je de lessen kan volgen.

Ben je al overtuigd en bouwde je al aan jouw online visibiliteit? Goed zo! Want jij kan het verschil gaan maken!
Gewoon actief zijn is niet voldoende, tijd om extra aandacht te besteden aan de nieuwste trends en hands-on bij te leren deze zomer!

  • Leren succesvol adverteren op Facebook
  • Jouw Instagramaccount professioneel uitbouwen
  • Creatieve content maken met gratis apps
  • Kwaliteitsvolle video’s maken met smartphone
  • WhatsApp is onmisbaar bij de uitrol van een goede strategie

Net wat je nodig hebt om online extra’s uit jouw campagne te halen, voor jezelf of voor de partij!

De deuren van de online summerschool sociale media gaan op vanaf 9 juli. Leer dan waar en wanneer je wilt. Leren en oefenen tijdens de zomer, stel jouw vragen in de Facebookgroep en volg de interactieve webinars in september.

 

Over de schrijver