Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

Kritiek op Facebook-politici? Iedereen had er al mee bezig moeten zijn!

Met stijgende verbazing lees en hoor ik dezer dagen heel wat kritiek op politici die op Facebook actief zijn, of op sociale media in het algemeen. Er was bijvoorbeeld heel wat te doen rond de Facebookpost van Bart De Wever, die met een foto van een geeuwende dromedaris reageerde op een politieke crisis. En ook de daaropvolgende reactie van premier Charles Michel zorgde voor wat kritiek. Het verbaast mij enigszins. Ook in De Zevende Dag op Eén ging het er uitgebreid over. Ze debatteerden over politici die rechtstreeks posten op sociale media en over het vertrouwen in de klassieke media. Maar ook over de nieuwe rol die de klassieke media als ‘waakhond van de democratie’ en als fact-checker van alles wat op de sociale media verspreid wordt.

Evolutie

We staan in Vlaanderen nog maar in het beginstadium van deze evolutie die via de VS en Nederland overwaait. Ik ben zelf verrast dat dit niet eerder gebeurde. We geven hier al meer dan een jaar een opleiding over! Ons boek ‘Het Nieuwe Campagnevoeren’ kwam uit in het voorjaar van 2017 en ondertussen ligt al de tweede druk in de rekken. In het boek haken we in op dezelfde trend: ‘politici, wees ervan bewust: verkiezingen winnen zonder een goede sociale mediastrategie zal moeilijk worden!’

Als ‘persoon’ zijn die sociale media een troef, want je kan ermee in contact en interactie treden met vrienden, familie of zelfs een netwerk uitbouwen. In het blogbericht dat ik vorige week schreef, hadden we het nog over de positieve effecten van sociale media, algemeen, maar ook voor studenten en ouderen.

Ga het (online) dorpsplein op!

Heel wat bedrijven en overheden zetten er steeds meer op in. Het is dan ook raar dat politici dit nog niet eerder doen op deze manier. Het is ideaal om zichzelf te profileren of om in contact te treden met ‘de doelgroep’ (= dé kiezer). Als we het hebben over sociale media, dan hebben we het vaak over het online dorpsplein. Het lijkt mij evident dat ook politici daar in conversatie en interactie gaan.

Nu dat toch al eens gebeurt, wordt er nogal verontrust op gereageerd. Zeker als partijvoorzitters reageren op elkaars posts met spreuken en GIF’s. Het zijn reacties vooral dan van journalisten, klassieke media en andere politici.

Word als politicus relevant!

Waarom is sociale media dan zo belangrijk? Wel, als inwoner heb ik er geen idee van welke engagementen die politici allemaal opnemen. Gemeenteraden? Geen idee wat daar wordt gezegd. Ja, je hebt wel een samengevat artikel in de regionale krant, maar die lees ik niet. Ook de vele engagementen in commissievergaderingen en andere inspanningen zijn mij niet bekend, want ik zie ze niet…

Wanneer ga je voor iemand stemmen? Pas als je vindt dat de persoon ‘relevant’ voor je is. Als je iemand ziet die zich inspant voor jou en de samenleving. Iemand die zijn tanden in dossiers zet die jij belangrijk vindt. Maar dat zie je vaak niet in de krant, en al zeker niet op tv.

Lokaal stemmen mensen op mensen. Online kun je ervoor zorgen dat meer mensen je leren kennen. In de krant of tv komen toch alleen maar de kopstukken en de uitvoerende politici aan bod. Te weinig de anderen. Als je online actief bent, dan zullen die beelden voor mijn ogen flitsen als ik in het stemhokje sta. Als je aanwezig was op een gemeenteraad, evenement, enzovoort en je plaatst het op sociale media, dan zien meer mensen dat dan enkel de aanwezigen.

Gedaan met ‘plakkaten’

Een lokaal politicus die dit volgens mij goed aanpakt is Egbert Lachaert. Als ik zijn account bekijk, dan zie ik veel inspanningen in het parlement, maar ook van in de vele commissies, de gemeenteraad en de vele andere engagementen. Zo’n allround beeld van een politicus, ja, dat interesseert mij!

In veel gemeenten zullen geen ‘plakkaten’ meer staan en vergeet tv-interviews en kranten, want de kans is klein dat jij er aan bod komt. Online kunnen mensen de politici beter leren kennen. Of toch het idee vormen dat ze jou kennen. Dat is net de kracht. Dat bewijst onder meer Bart De Wever, die sinds kort Facebook gebruikt. Of Theo Francken, die al jaren op nummer één staat als het om bereik op sociale gaat.

Klassieke media leidt debat

Het valt mij toch vooral op dat we in het debat rond politici op sociale media vooral luisteren naar meningen van journalisten en politici, het wordt dan ook voornamelijk gevoerd op de klassieke media. Maar wat denkt Jan Modaal? Ik denk aan de woorden van Isabel Albers in De Zevende Dag: de klassieke media hadden de verkiezing van Trump niet zien aankomen. Tijdens een debatavond hebben wij gemonitord op de sociale media om te zien wat er leeft bij de bevolking en wat bleek: de PR-waarde van Trump was een pak hoger.

Er zijn nog tal van voorbeelden waarbij wij monitoren op sociale media om te weten wat er leeft bij de bevolking. We organiseren trouwens ook flitspeilingen om te weten wat er leeft. Luisteren en weten wat er leeft is de basis om goed beleid te kunnen maken! Het geeft ook input voor communicatie, programma’s en beleid. Dit gebeurt tot op vandaag te weinig. Wie nu als politicus niet inzet op sociale media, is niet mee.

‘Het Nieuwe Campagnevoeren’ is gestart en het zal niet meer stoppen.

Wij helpen je graag! Interesse in ons aanbod?

Voor politici: