Wij gebruiken cookies
Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

Sociale media berichten analyseren biedt veel inzichten

Afgelopen weekend was er opvallend veel aandacht voor sociale media in de kranten. Het Nieuwsblad besteedde heel wat aandacht aan het tweetgedrag van federaal staatssecretaris Theo Francken en de Krant van West-Vlaanderen had zelfs een uitgebreide katern gemaakt over de Facebook-verkiezingen van zondag 14 oktober.

De twee kranten gingen daarvoor te rade bij ons. Sociale media zijn ‘het online dorpsplein’. Daar worden enorm veel berichten, foto’s en video’s op geplaatst. Alles wat op sociale media wordt geplaatst is “data”. En data, die kan uiteraard geanalyseerd worden, als je een goede monitoringtool gebruikt.

Ook wij gingen in opdracht van de twee kranten aan de slag met een monitoringtool. Wij gebruikten OBI4wan. Van alle data die online verschijnt kun je via de tool “informatie” maken via overzichtelijke grafieken. De tool snuistert daarvoor in meer dan 550.000 online bronnen (en kan ook terug in de tijd)!

Analyseren, evalueren en verdere stappen zetten

Onze monitoringtool detecteert alle online berichten waar jouw account vermeld wordt of als er gepraat wordt over jouw onderwerpen. Als je een goede analyse maakt, kun je van deze informatie écht “kennis” maken.  Dan word je wijzer: waarover gaat het online gesprek, wat is het sentiment en de online reputatie, enzovoort.

Deze kennis, met knowhow van de context, kan je gebruiken om alle data te duiden. En met die duiding kun je aan de slag met je communicatie, campagne, beleid, enzovoort. Zo kan je jouw inzet en manier van werken evalueren, bijsturen en vervolgens verdere stappen te zetten.

Sociale media analyseren biedt veel inzichten. Deze krijg je niet door gewoon door de tijdslijnen te scrollen, want wat je ziet wordt door algoritmes bepaald.

Met een monitoringtool kan je alle (openbare) data binnenhalen, los van de algoritmes. Dit doe je via zoekopdrachten. De resultaten kan je dan mooi weergeven in grafieken en rapporten.

Vaak wordt zo’n tool aangeschaft om webcare (dienstverlening via sociale media) uit te bouwen. Analyse van sociale media berichten biedt een serieuze meerwaarde als je meer zicht wilt hebben op de online visibiliteit, reputatie en als spiegel om te zien de gekozen strategie werkt.

Zelf aan de slag met de handige monitoringtool OBI4wan? Schrijf dan nu in voor ons voordelige groepsaanbod dat van start gaat op 15 november! (er zijn nog slechts 3 plaatsen vrij)

Lees hier het artikel uit de Krant van West-Vlaanderen.

Lees hier het artikel uit Het Nieuwsblad.