arrow_drop_up arrow_drop_down
5 januari 2019 

Participeer op het openbaar online dorpsplein

Met de online monitoring tool OBI4wan analyseerden we de online reputatie van verschillende gemeenten en hun burgemeesters. We trokken verschillende sociale media accounts binnen in de tool. Deze data bevat onder andere Facebook- en Twitter-bronnen, blogs, online nieuwsartikelen.

Participeer op het openbaar online dorpsplein

Sommige Vlaamse steden en gemeenten zijn nog niet actief op sociale media (met een ‘corporate account’). Dit aantal vermindert maar verschillende gemeenten hebben noch een Facebookpagina, noch een Twitteraccount. Vaak zien we bij de actieve besturen dat sociale media te  vaak als push-kanalen worden gebruikt. Dit terwijl je beter de  interactie aangaat met je fans en volgers. 

Mensen willen hun verhaal vertellen, ventileren of suggesties doen. De media bij uitstek hiervoor zijn sociale media. De jonge burger vindt niet altijd de weg meer naar de website van organisaties. 

Door accounts te maken op sociale media (gemeenten, politici..) en hier de conversatie aan te gaan met burgers, kan je het gesprek ‘opvangen’, ‘detecteren’ en desgewenst iets mee doen.

Waarom maakt jouw online aanwezigheid nu een verschil?

Bij inactieve gemeenten en burgemeesters vonden we bij een snelle zoekopdracht zo’n 300 berichten terug. Dit over een tijdspanne van één jaar. Met de monitoringstool is het mogelijk nog verder terug in de tijd te gaan (tot 2009) maar dit leek ons voor dit onderzoek niet relevant.

We concludeerden dat hoe actiever de gemeenten en burgemeesters op sociale media zijn, hoe meer berichten we kunnen binnenhalen. Dit is belangrijk indien we goede rapporten en (reputatie)analyses willen opstellen.
Als er geen officiële accounts zijn, praten mensen ook, alleen zie je het niet op jouw account. Dit op bijvoorbeeld openbare Facebookpagina’s, maar ook met tweets naar hun eigen volgers. Met monitoring halen we dit gesprek binnen. Gesprekken in besloten groepen, halen we niet binnen, dat laat Facebook niet toe.

Het online dorpsplein is er dus al! Het is nu een kwestie van die plek te verplaatsen, zodat dit gesprek bij jou plaatsvindt. Zo kan je nog meer ‘buiten naar binnen’ halen dankzij deze opmerkingen, suggesties en tips van anderen die ze op sociale media ventileren.

Bij actieve gemeenten en burgemeesters vonden we bij een snelle zoekopdracht zo’n 11.000 resultaten. Wat een verschil!
We weten dat eens de gemeente en bestuursleden actief zijn op sociale media, de burgers dit snel oppikken. Ze zullen hun issues aangeven omtrent een bepaald thema en
de problemen in de gemeente komen als het ware naar de gemeente/ politici toe.

Het ‘verstopte’ online dorpsplein verplaatst zich naar een openbare online praatplek, waar je zelf ook de lead en controle over hebt.

Creëer dus zelf het online dorpsplein door (inter)actief te zijn op sociale media. Detecteer zo signalen. Kom te weten wat leeft bij de burger. Haal dat beeld van buiten naar binnen!

Waarom een monitoringtool zoals OBI4wan gebruiken voor research/analyses?

  1. Met OBI4wan kan je heel gericht berichten binnenhalen en monitoren
  2. Je kan mensen (via de webcare functie) snel een antwoord bieden
  3. Een probleem wordt snel gedetecteerd en snel doorgespeeld naar de juiste mensen
  4. Een probleem kan zo snel aangepakt en dus opgelost worden

Interesse om te starten met monitoren op sociale media? Wil je leren webcare uitbouwen? En dit samen met andere organisaties?

Welkom in ons groepsaanbod dat start op 12/02/2019.

Wil je kennismaken met OBI4wan? Op 1/02 geven we een gratis demo hierover.

Waarschijnlijk vind je deze artikelen ook interessant:

Over de schrijver
Wij gebruiken cookies