arrow_drop_up arrow_drop_down
16 oktober 2018 

De grootste winnaars van de verkiezingen 2018 zetten in op sociale media

Groen en Vlaams Belang zijn de grote winnaars van de verkiezingen 2018. Wij analyseerden hun Facebookaccounts om te zien of dit nu toeval is?

Nationaal analyseerden we likes van de accounts van alle partijen.
VRT NWS deed dit op 12 februari 2018 

Groen en Vlaams Belang staan in de top 3 met hun nationale accounts als het gaat om meeste fans. Dit toont dat ze er veel moeite in staken om hun pagina’s populair te maken en fans te verzamelen.  NV-A heeft de 2de grootste pagina, Open Vld staat op plaats 4.

Vlaams Belang koos de afgelopen verkiezingen voor een harde campagne. Ze zetten veel budget in om te adverteren en gingen bijvoorbeeld targetten op mensen met interesse  in NV-A. Een strategie die werkte op het nationaal account. Maar ook lokaal gebruikten ze dezelfde strategie. Met harde slogans probeerden ze de sympathie en vooral likes van vele Vlamingen te sprokkelen. Ze adverteren hierbij vooral om pagina-vind-ik-leuks te verzamelen (en om lid te worden van de partij).  Zo worden ze in aantal fans de grootste pagina. Een inspanning die meteen ook goed is om met voorsprong de campagne voor de verkiezingen van mei 2019 in te gaan.

Groen koos er voor om met een positief verhaal een online community uit te bouwen. Ze maakten gebruik van een duidelijke huisstijl en zetten ambassadeurs in om hun campagne te verspreiden.  We zagen ook de nationale boegbeelden op de dag vòòr de verkiezingen oproep lanceren om er een groene zondag van te maken.
Via WhatsApp schakelden ze hun achterban in als ambassadeur. ” Maak ons de grootste en groene burgemeesters brengen progressieve coalities op de been.
Deel deze boodschap via Facebook en Twitter (en dan de link naar de respectievelijke boodschappen)”

Open Vld die wel eens als derde winnaar van de verkiezingen wordt genoemd stak de laatste maanden extra moeite in hun accounts. Zij gingen van de laatste plaats naar de 4 plaats.

Personal branding van politici

Vooral het persoonlijk account van verschillende kandidaten speelt een grote rol bij de resultaten van de verkiezingen. Lokaal stemmen mensen op mensen.
Op sociale media werken persoonlijke accounts het best.  En dat zie je ook aan het aantal voorkeurstemmen. 

De afgelopen maanden analyseerden wij de accounts van alle lijsttrekkers in de centrumsteden. 

De lijsttrekkers in de centrumsteden met procentueel het meeste aantal voorkeurstemmen stonden, toeval of niet, ook steeds bovenaan bij de meest actieve lijsttrekkers op sociale media (Bart Somers, Kris Declercq en Wim Dries).

Bart Somers is de meest actieve lijsttrekker op Twitter in Mechelen. Maar ook op Facebook is hij de tweede meest actieve lijsttrekker van zijn stad .
Met mooie video’s toont hij aan wat hij de laatste jaren allemaal gedaan heeft in Mechelen. Maar liefst 29% van alle Mechelaars stemden op hem.

Ook Kris Declercq post regelmatig op zijn Facebookpagina (hij staat op plaats 4 van actiefste lijsttrekkers op sociale media in Roeselare). Hij geeft met foto’s en video’s een inkijk in zijn leven als burgemeester. Hiermee wist hij de inwoner van Roeselare te overtuigen. 28% van de inwoners uit Roeselare gaf een voorkeurstem aan hem.

In Genk is Wim Dries met zijn Facebookpagina de actiefste lijsttrekker volgens onze metingen. Op zijn Facebookpagina zet hij met verschillende foto’s en filmpjes duidelijk niet alleen zichzelf centraal maar ook de inwoner van Genk. Wim Dries wist de kiezer duidelijk te overtuigen, 28% van die inwoners stemden voor hem.

 

 

 

Over de schrijver
Wij gebruiken cookies