Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

Sociale media, de lusten en niet de lasten, dankzij ambassadeurs!

Om actief te zijn op sociale media wordt gesteld dat men de nodige mankracht heeft om de kanalen te onderhouden. Maar moet een gemeente of dienst steeds zelf de kanalen dagelijks onderhouden of op in te zetten om actief te kunnen zijn op een netwerk? Hoe kun je toch genieten van de lusten van sociale media zonder te veel lasten?

 

Samenwerken met je doelgroep

Er zijn verschillende manieren waarop je kunt samenwerken met anderen op sociale media, waardoor je de lusten en lasten van een dagelijks onderhoud van een netwerk kunt delen. Eerst en vooral kun je samenwerken met diensten van jouw gemeente die al wel actief zijn. Je hoeft zeker en vast geen eigen account te hebben om je ei kwijt te kunnen. Kijk welke diensten er al een account hebben en of hun doelpubliek aansluit bij dat van jou.

Daarnaast kun  je samen werken met derden. Denk maar aan de vele Instawalks waarbij anderen content maken over jouw onderwerp. De jeugddienst van Turnhout laat hun Facebookaccount tijdens de zomer hacken door jeugdwerkers die tonen wat ze doen tijdens de vakantiemaanden. Stad Roeselare legt hun Snapchataccount in handen van jongeren. Op het voormalig Facebookaccount ‘Zot van A’ van de Stad Antwerpen verklaarden inwoners hun liefde voor de stad. De stad Lyon heeft enkele ‘ambassadeurs’ die bijdrages leveren voor hun Instagramaccount en deze mensen maken zich in hun bio op Instagram ook bekend als ‘Contributeur @villedelyon’.

Deze vormen van samenwerking zorgen ervoor dat het account toch wordt onderhouden, zonder dat je er zelf (dagelijks) een bericht op dient te plaatsen. Bovendien betrek je gebruikers, wat ook positieve gevolgen kan hebben op het bereik en aantal volgers/fans.

Ondersteun derden

Maar je hoeft niet steeds een eigen account te hebben op een netwerk om er toch op aanwezig te zijn. Voor evenementen kun je een Instawalk organiseren zonder een eigen account te hebben op Instagram waardoor er toch content van je evenement verschijnt op Instagram. Voor de promotie van de Instawalk kun je ofwel een beroep doen op  Instagram-accounts van relevante partners, diensten, personeelsleden of zelfs een oproep plaatsen via Facebook. In dit artikel lees je meer over het organiseren van een Instawalk.

Ondersteun ook initiatieven van derden. Misschien is er wel iemand die een evenementenpagina op Facebook opricht van een event van jouw gemeente. Ondersteun dit met het geven van info of fotomateriaal. Op deze manier promoot je het evenement op Facebook zonder dat je de pagina zelf dient te onderhouden en  kun je er ook voor zorgen dat de juiste informatie wordt verspreid. Dat derden een evenementenpagina oprichten van een evenement van jouw gemeente is vaak een positief teken, het is een signaal dat ze het genegen zijn.

Werk samen met ambassadeurs of accounts met veel volgers. Zo werkte de KDB Cup, een internationaal tornooi voor U15, vorig jaar samen met een persoonlijk profiel op Instagram. De beheerder kreeg gratis toegang tot het tornooi en maakte in ruil promotie voor het voetbaltornooi. Op deze manier werd er op Instagram toch promotie gemaakt zonder dat de organisatoren zelf een account hadden. Een win-win voor beiden.

Er zijn dus mogelijkheden om een deel van het (dagelijks) onderhoud uit handen te geven en er zelf bij te winnen of om toch aanwezig te zijn op een netwerk zonder zelf aanwezig te zijn. Het vergt wat denkwerk, creativiteit, experimenteren en leren maar ook vertrouwen. Zeker voor diensten of gemeenten met een account die ze nauwelijks of niet gebruiken wegens tijd of personeelstekort, is dit iets om over na te denken.

 

Aandachtspunten

  • Jouw account uit handen geven, betekent niet dat je zelf helemaal niets meer hoeft te doen. Je dient toch bepaalde zaken op te volgen of gebruikers te screenen.
  • Heb vertrouwen in de mensen waarmee je samenwerkt en leg niet te veel regels op. Mensen die met je samenwerken doen dit vaak omdat ze net positief zijn ingesteld tegenover jouw evenement, gemeente, organisatie of dienst. Te veel regels beknot de vrijheid om dingen te doen.
  • Wees creatief en experimenteer, maar laat de moed niet zakken na één slecht experiment.
  • Onderzoek welke accounts van derden voor jou interessant kunnen zijn om samenwerkingen aan te gaan. Stel de vraag: een nee heb je, een ja kun je krijgen.
  • Koester je ambassadeurs.

 

Wil je ambassadeurs uit jouw gemeente of organisatie activeren en inschakelen om relevante content te delen via sociale media?
Wij starten op 30/05 met een nieuwe online training om jou hierbij te helpen > “Zo schakel je ambassadeurs in”

Of schrijf je in voor onze tips&tricks. 

Op 31/05 starten we ook met een Groepsaanbod SocialSeeder, dit is de eerste keer en het aantal plaatsen is beperkt.