Wat is de impact van influencers op mediagebruik van Vlaamse jongeren?
21 mei 2019 
in Nieuws

Wat is de impact van influencers op mediagebruik van Vlaamse jongeren?

Influencers: is de hype stilaan voorbij? De Artevelde Hogeschool in Gent zocht het uit en bracht er dit onderzoeksrapport over uit. We delen graag enkele inzichten.

Wat is een influencer?

Een influencer is altijd een persoon (dus geen merk), die een contextuele boodschap verspreidt. Die boodschap is altijd betekenisvol en moet acties uitlokken. Die acties zijn belangrijk om impact te hebben op een publiek.

Influencers zijn vaak het gezicht van een merk

Waarom hebben influencers succes?

De dag van vandaag zijn er heel veel verschillende kanalen, waardoor jongeren soms door het bos de bomen niet meer zien. Influencers zijn ‘gatekeepers’ die mensen wegwijs maken doorheen die kanalen. Daarnaast is er te veel commerciële informatie. Hierdoor daalt de effectiviteit van digitale reclame, terwijl influencers – in bepaalde mate – wel nog impact hebben. 

Het nadeel van influencers?

Niet altijd even professioneel

Zo heeft het Nederlandse NPO3 programma Rambam bij wijze van onderzoek pindakaas opgestuurd naar Nederlandse beauty-influencers met de mededeling dat het over een nieuwe gezichtscrème ging. Zonder zich er veel vragen over te stellen verschenen plots volgende foto’s op Instagram:

Bron; NPO3 Rambam

Ook is de content die influencers posten niet altijd even authentiek en wordt er ook fake-nieuws verspreid. 

Hierdoor daalt de geloofwaardigheid van influencers sterk.

Zeven belangrijkste inzichten van het onderzoek

Het onderzoek rond influencers werd uitgevoerd bij 1.800 Vlaamse jongeren tussen 15 en 24 jaar  en verschillende Vlaamse influencers en marketing agencies.

Enkele inzichten:

 1. Ongeveer de helft van de Vlaamse jongeren volgt 2 to 5 Vlaamse influencers

Bron: influencermarketing onderzoeksrapport

2. Instagram en YouTube zijn de populairste kanalen voor influencers 

Vooral Instagram en daarna YouTube zijn de kanalen die het meest gebruikt worden door influencers en waarop jongeren met hen in contact komen. Daarna volgen Facebook en Snapchat. Ook werd onderzoek gedaan naar Twitter en TikTok, maar beide kanalen hebben maar een beperkt bereik bij Vlaamse jongeren.

Bron: influencermarketing onderzoeksrapport

 

3. Wie zijn de populairste Vlaamse influencers?

  • Camille Botten
  • Jamie-Lee Six
  • Elodie Gabias
  • Acid

4. Meer dan de helft van de jongeren vindt vermelding van #Reclame belangrijk

53% van de jongeren geeft aan dat het duidelijk moet zijn dat het over reclame gaat.

Bron: influencermarketing onderzoeksrapport

5. Medewerkers en externe influencers zijn het succesrecept

Het is de combinatie van medewerkers naar voor schuiven als ‘gezicht’ van jouw organisatie en het inzetten van externe influencers dat voor jongeren het beste werkt en het meest geloofwaardig overkomt. 

6. In welke mate zijn influencers een meerwaarde voor Vlaamse mediamerken?

72% van de jongeren zien dit als een meerwaarde. Toch zijn de antwoorden van onze respondenten genuanceerder dan op het eerste gezicht lijkt. Zo blijkt de impact voor niet-studenten al heel wat minder te zijn.

7. In welke mate worden ze overtuigd om een mediamerk te gebruiken door influencers?

25% van de ondervraagde  jongeren geeft aan dat ze een bepaald merk volgen sinds ze ermee in contact kwamen via een influencer. 

Conclusie

Influencer-marketing werkt en de hype is niet voorbij. De combinatie tussen eigen medewerkers en externe influencers inzetten, is de succesformule. Influencers moeten zelf wel professioneler worden en moeten een duurzame relatie aangaan met een merk.  Alleen dit werkt zowel voor de influencer als voor het merk.

Nog enkele tips van Studio Brussel

  • Kies een thema om je te positioneren. Bijvoorbeeld muziek. Zorg ook dat de influencer alleen hier over praat. Anders ondergraaft dit de geloofwaardigheid. Ja kan niet vandaag over gezonde voeding spreken en morgen promo maken voor McDonalds. 
  • Hang er een gezicht aan. (Studio Brussel spreekt van gezichten en niet van influencers) 
  • Vertrek vanuit persoonlijkheid en engagement 
  • Elke medewerker is ambassadeur van een merk. Probeer hier ook tijd in te steken om medewerkers te activeren. 

Nadelen?

Wanneer ambassadeurs/influencers weggaan, dan verlies je ook volgers. 

Linde Merckpoel wordt als gezicht sterk uitgespeeld door Studio Brussel onder haar naam. Wanneer zij Studio Brussel zou verlaten, dan verliest het merk heel wat volgers. Zorg dat je jouw merk niet uitbouwt rond één influencer.

 

Wil je graag meer ‘gezichten’ maken van je eigen medewerkers? Dan is het belangrijk dat hun kennis over sociale media optimaal is. Someflex, het online leerplatform met snackable videolessen over sociale media kan jou hierin helpen. Je leert aan de hand van DIY-video’s sociale media beter kennen en dit waar en wanneer jij dit wilt.

Klik hier voor meer informatie of een gratis demo. 

Over de schrijver
arrow_drop_up arrow_drop_down