Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

Opinie: zorg dat jouw organisatie de sociale mediaboot niet mist!

Werknemers én werkzoekenden in Vlaanderen moeten dringend worden bijgeschoold in digitale kennis en vaardigheden. Dat zeggen de Vlaamse sociale partners, verenigd in de SERV.

De Vlaamse sociale partners zijn gealarmeerd door de terugval van ons land op de Europese ranglijst voor digitale economie en maatschappij. In 2016 stonden we nog op nummer 5, nu zijn we weggezakt naar nummer 8. En dat komt vooral omdat de andere landen sneller vooruit gaan, zegt de SERV.
Zo lezen we op de site van Radio 1

“Tegelijk waarschuwt de SERV dat de digitalisering niet enkel voor hoger opgeleiden weggelegd mag zijn en zien in dit alles een belangrijke rol weggelegd voor de Vlaamse regeringsleider”, zo schrijft detijd.be.

Bedrijven moeten hun eigen werknemers aansporen om zich bij te scholen en hen hierbij ook helpen. 

Stappen vooruit zetten

Ook sociale media vallen onder de digivaardigheden. En het gaat écht heel snel! 
Alleen de werknemers die professioneel met sociale media aan de slag gaan binnen een organisatie, krijgen opleidingsbudget om zich bij te scholen. Daar knelt het schoentje vaak op vandaag.  

Wij bij Socialemediaburo.be stellen via ons jaarlijks onderzoek vast dat organisaties moeilijk stappen vooruit kunnen zetten met de vele mogelijkheden van sociale media, omdat het algemeen kennisniveau over sociale media heel laag is. Dat is naast gebrek aan visie en capaciteit een heel groot knelpunt.

Het volstaat immers niet dat alleen de ‘corporate’ kanalen goed ingezet worden, iedereen in de organisatie dient mee te zijn om de mogelijkheden te kunnen benutten voor zowel communicatie, marketing, conversatie als dienstverlening met de doelgroep.

Werknemers kunnen noch privé, noch voor het werk (goed) met deze tools aan de slag. Dit zorgt er bijgevolg ook voor dat er binnen de organisatie weinig online ambassadeurs te vinden zijn die meebouwen aan het online netwerk van de organisatie. Dit online netwerk ontbreekt vandaag nog voor veel organisaties.
Naast de knoppen van de kanalen gaat het ook om een mindshift namelijk acteren in een nieuw netwerkmodel. 

Onderbenutten

Gebrek aan kennis en opleiding zorgt voor het onderbenutten van de mogelijkheden van sociale media over de diensten heen. Zo zijn er vaak moeilijkheden om de sociale media-aanpak te verbreden in de organisatie zoals medewerkers content laten aanleveren, meedenken met de strategie,converseren in het netwerk, kort op de bal spelen bij het oppikken van signalen, enzovoort. 

Wat als…. het algemeen kennisniveau van sociale media stijgt bij veel medewerkers?

Dan is dit goed voor zowel de organisatie als voor de medewerkers.
Een mooie WIN-WIN dus.

Iedereen mee met sociale media? 

Binnen dit en 1 jaar kan het algemeen kennisniveau sociale media van jouw medewerkers structureel omhoog gaan! Als je dat wilt natuurlijk! 

Hiervoor werkten we een uniek online jaartraject uit: iedereen mee met sociale media.

Hoe werkt het?

  • Leer 1 jaar lang elke dag 2 minuten sociale media bij 
  • Leer heel laagdrempelig waar en waneer jij dit wilt en dit op je eigen tempo
  • Elke dag krijg je toegang tot een les van 2 minuten leestijd in de online leeromgeving
  • Lessen bestaan uit tekst en video-tutorials
  • Vragen kunnen gesteld worden aan experts die jou coachen langs de zijlijn

TIP: volg deze training met meerdere werknemers/collega’s en zet zo samen veel stappen vooruit!

Alle info over dit unieke en vernieuwde online leertraject vind je hier