De online verkiezingsstrijd: begin er niet te laat mee!
14 februari 2018 
in Nieuws

De online verkiezingsstrijd: begin er niet te laat mee!

Ook gelezen vandaag op VRT NWS? Sommige partijen zijn al helemaal gelanceerd op sociale media, terwijl anderen ver achter komen. Het valt op dat de traditionele partijen momenteel wat achterophinken als het over ‘likes’ gaat, terwijl de relatief ‘nieuwe’ partijen al enorm veel likes konden verzamelen op hun Facebookpagina. VRT NWS heeft de likes eventjes omgevormd tot zetels in het parlement en wat blijkt? Een aantal traditionele partijen haalt zelfs de kiesdrempel niet! Oké, Facebook is niet te vergelijken met een verkiezingsdag, maar het wordt stilaan tijd dat ook de traditionele partijen even wakker worden, zodat ze de Facebooktrein niet missen.

Eerste Facebook-verkiezingen

Wij hebben het vorig jaar al voorspeld: de verkiezingen van 2018 worden de eerste Facebook-verkiezingen. In Amerika zijn ze al een tijdje wakker. Daar investeerde Barack Obama ruim 600.000 dollar in Facebook, Hilary Clinton en Donald Trump gooiden er acht jaar later een slordige 81 miljoen euro tegenaan. Vlaanderen is Amerika niet, dat klopt, maar ook hier is het eigenlijk niet nieuw. Bij de vorige verkiezingen in Vlaanderen waren sommige partijen al goed wakker: ze domineerden het online dorpsplein.

Ook Het Belang Van Limburg besteedde recent aandacht aan de eerste Facebook-verkiezingen. Daar lezen we: “dat de sociale media een rol zullen spelen in die campagnes, daar is iedereen het over eens. “Het is vandaag heel moeilijk voor de partijen om dé kiezer te identificeren en sociale media zijn daarin een handig instrument”, weet Philippe De Vries, docent politieke marketing aan de Universiteit Antwerpen.”

Mis de trein niet

Oktober is nog veraf? Klopt, maar geniet van de luxe: nu heb je nog tijd om wat te experimenteren met (adverteren op) sociale media. Wij willen jullie daar gerust bij helpen! Liever investeren in goede begeleiding ruim op voorhand, dan te laat beseffen dat je moet ingrijpen en je sociale media gaan uitbesteden aan (dure) firma’s.

Daarom hebben we dit uitgebreide aanbod voor politici klaarstaan:

Over de schrijver