Het 'nieuwe' Facebook zorgt voor onrust, maar biedt nieuwe uitdagingen
16 januari 2018 

Het 'nieuwe' Facebook zorgt voor onrust, maar biedt nieuwe uitdagingen

Ontvang ons gratis e-book ‘Het nieuwe Facebook-algoritme: 6 concrete tips voor de publieke sector’. Klik hier!

Het was afgelopen dagen groot nieuws in kranten en online: Facebook zit binnenkort in een nieuw jasje. Niet dat het uiterlijk van de site of de app enorm zal veranderen, maar vooral de posts die je te zien krijgt zullen anders zijn. Facebook zal strenger selecteren, zodat niet meer zomaar alles zichtbaar is wat er gepost wordt. Eigenlijk gebeurt dat nu al: je hebt ongetwijfeld al gemerkt dat je lang niet meer alles te zien krijgt die deze vriend of dat bedrijf online zet. Wie beslist wat je ziet? Wel, de selectie gebeurt door het ‘algoritme’ van Facebook, een reeks ingewikkelde wiskundige formules die berekenen welke posts voor jou als Facebookgebruiker interessant en relevant kunnen zijn.

Persoonlijke profielen belangrijker

Net dat algoritme zal nu worden aangepakt bij deze grondige vernieuwing. De nadruk zal in de toekomst liggen bij wat de vrienden en familie online zetten. Vooral die posts van ‘persoonlijke’ profielen zullen verschijnen op je tijdslijn. Dat wil zeggen dat posts van pagina’s, bijvoorbeeld van bedrijven, overheden en verenigingen, minder getoond zullen worden. En dat zorgt voor onrust in de digitale wereld, zeker bij beheerders van Facebookpagina’s.

Iedereen stelt zich dezelfde vraag: heeft het nog zin om veel energie te steken in een pagina als die straks toch niet meer te zien zal zijn in de tijdslijn? Het antwoord is simpel: zeker! Het wordt echter belangrijk om interactieve posts te gaan plaatsen op je pagina. Niet meer zomaar posten om te posten of om onder de aandacht te komen. Neen, je berichten zullen moeten relevant zijn voor je doelgroep én interactie uitlokken. Je Facebookpagina zal een open keuken moeten worden, met plaats voor dialoog en webcare.

 

Zet ambassadeurs in

We voorspelden het vorig jaar al: 2018 wordt het jaar van de ambassadeurs. Met de aankondiging van het nieuwe Facebook-algoritme worden ambassadeurs nog belangrijker. Persoonlijke profielen zullen in de kijker staan, dus maak je het verschil door je berichten te laten plaatsen of delen door ambassadeurs. Je kunt beroep doen op interne ambassadeurs (medewerkers bijvoorbeeld), maar ook externe ambassadeurs (sympathisanten en fans). Ook influencers blijven belangrijk om jouw boodschap bij jouw doelgroep te brengen.

Nog dit: aan het advertentiemodel verandert niets. Pagina’s zullen nog altijd aan goedkope tarieven kunnen adverteren en dus in de kijker staan in de persoonlijke Facebooktijdslijn.

Ga de uitdaging aan!

Kortom: het nieuwe Facebookmodel zorgt voor onrust. Maar eenmaal vertrouwd met de nieuwe principes, zal deze verandering alleen maar nieuwe uitdagingen en kansen bieden.

Niet actief zijn met jouw organisatie of bedrijf, is geen optie. Voor jongeren besta je zelfs niet als je niet vindbaar bent op Facebook. Facebook is ook veel méér dan berichten met veel bereik. Jouw pagina is ook ideaal om een portfolio op te bouwen.

Pagina’s die het niet goed deden, die posten om te posten, zullen het inderdaad niet gemakkelijk hebben. Er zal een shift moeten gebeuren in de content die gedeeld wordt. Interactie en deelbare content worden ‘key’. Relevante content maken en delen dus, ga de uitdaging aan!

Naast Facebook zijn er ook andere sociale mediakanalen, maar als je eentje kiest, kies je waarschijnlijk voor Facebook omdat je daar jouw doelgroep kan bereiken. Het is sowieso goed en nu een extra reden om even na te denken om niet alleen op Facebook actief te zijn, maar bijvoorbeeld ook op Instagram, Twitter, WhatsApp, Linkedin, Youtube… naargelang waar jouw doelgroep ook actief is.

Publieke sector heeft stapje voor

We werken heel veel samen met organisaties uit de publieke sector, overheden, social- en non-profit, daarom bekijken we graag even wat deze aanpassing voor hen kan betekenen. Als we kijken naar wat lokale besturen, gemeenten, afvalintercommunales en politiezones bijvoorbeeld delen op sociale media, dan zit dit goed.  Het gaat altijd om relevante informatie, een blik achter de schermen of berichten die kort op de bal spelen.

Dat zijn net de berichten die het goed doen en goed zullen blijven doen, als ze aanzetten tot interactie of delen.  Een extra uitdaging dus om nog meer na te denken aan ‘sociale objecten’ te plaatsen op deze pagina’s, brokjes content waarmee dan aan de slag gegaan wordt door de fans, met reacties, likes, delen, enzvoort.

Bij deze een warme uitnodiging: Probeer van jouw Facebookpagina het online dorpsplein te maken waar het gesprek gevoerd wordt, waar inwoners met elkaar praten en de dialoog wordt aangegaan met elkaar en met jou. 

Als je dit kan bereiken, ben je geslaagd.  En wees niet bang voor negatieve reacties, er bestaan genoeg scrips en handvaten om daarmee om te gaan. Vaak is dit de enige drempel die ervoor zorgt om écht in dialoog te gaan. Doe het en ervaar de positieve effecten ervan.

Nieuw algoritme speelt in het voordeel

We zijn er zelfs van overtuigd dat deze algoritme-aanpassing in het voordeel van publieke organisaties kan werken. Mits een goede aanpak, is er massa’s relevante en maatschappelijk geëngageerde content te maken.

Nog iets meer ‘in het nu’ posten, inhaken op wat leeft en speelt, interactie aangaan, live vraag en antwoord organiseren en service bieden, een blik achter de schermen tonen en bouwen aan die betrokkenheid. Een extra mogelijkheid om aan de inwoners te tonen hoe relevant en waardevol deze publieke dienstverlening is. En als we mogen dromen, zal dit ook bijdragen aan meer respect en begrip voor de de taken en de diensten van de overheid, publieke, social en non-profit sector.

 

Maar er is méér!

We schreven een gratis E-BOOK ‘Het nieuwe Facebook-algoritme: 6 concrete tips voor de publieke sector’

Er is al heel veel gezegd en geschreven over het nieuwe Facebook-algoritme. 

En er zijn veel twijfels en ook wel angst.

  • Hoe ga je er nu mee om?
  • Heeft het nog zin om actief te zijn op Facebook?
  • Heeft het nog zin tijd en energie te steken in een Facebookpagina?
  • Gaan mijn posts nog te zien zijn door andere mensen?
  • Ben ik nu verplicht om te gaan adverteren?
  • ….

We geven jou in dit gratis E-book achtergrond info en 6 concrete tips voor méér bereik! 

Meld je hieronder aan en krijg meteen het e-book in je mailbox!

Ontvang ons gratis e-book ‘Het nieuwe Facebook-algoritme: 6 concrete tips voor de publieke sector’. Klik hier!

Over de schrijver