9 dingen die je niet moet doen op Facebook
15 december 2016 

9 dingen die je niet moet doen op Facebook

Ga je op zoek naar een organisatie op Facebook en je vindt geen pagina? Dan krijg je waarschijnlijk net hetzelfde gevoel als wanneer je hen zou zoeken op Google en geen website vindt. De organisatie komt gewoon niet serieus over, zeker niet bij de jongere doelgroep. Gelukkig beseffen de meeste organisaties, diensten en bedrijven tegenwoordig dat ze op Facebook actief moeten zijn.

Actief op Facebook, wat nu?

Je hebt nu eindelijk die zakelijke account op Facebook aangemaakt. Maar het succesvol maken van die account, en het bouwen aan jouw Facebook-aanwezigheid en online community, dat is een heel ander verhaal. Hoe vaak moet je posten? Wanneer moet je posten? Waarom zien je foto’s er op Facebook helemaal anders uit? En hoe kun je dit oplossen? Wat met ‘trollen’ of online pestkoppen? Reageren, of toch maar zo laten?

Vele van de meest voorkomende fouten die bedrijven maken op Facebook, zijn te voorkomen. Om je te helpen de knoppen van jouw Facebook-pagina soepel te bedienen, en niet in deze valkuilen te lopen, sommen we een aantal van de meest voorkomende fouten op, die bedrijven maken op Facebook. Hier lees je wat je niet moet doen.

 

Wat moet je nu juist NIET doen op Facebook?

    1. Een Facebookprofiel maken in plaats van een pagina voor jouw organisatie

      Het zal je verbazen hoeveel mensen deze fout maken. Ontdekt Facebook dat jouw profiel geen mens is maar een organisatie, dan verwijdert Facebook jouw profiel. Als dit gebeurt ben je je hele fanbasis kwijt. Onthoud dus: Profielen zijn voor mensen, pagina’s voor bedrijven en organisaties.

    2. Meta-data in je Facebookpost laten staan

      Plaats je een link in een nieuw Facebookbericht, dan toont Facebook automatisch de meta-data van die post. Dit is meestal een afbeelding met een korte beschrijving. Wat niet betekent dat je gewoon op “Plaatsen” moet klikken. Je kan als Pagina ook deze tekst ook veranderen. En extra foto’s toevoegen.

      Voeg daarnaast wat relevante informatie toe aan je bericht. Bedenk een leuke quote, of geef enkele statistieken uit het bericht waarnaar je linkt. Zo trigger je jouw fans om effectief op de link te klikken.

      Denk eraan: Dankzij ‘Graph Search’ is Facebook nu doorzoekbaar. Denk dus even na hoe je het best, op een natuurlijke manier, relevante zoekwoorden in jouw beschrijving kan verwerken.

      Ook de URL die je in je bericht geplakt hebt, blijft in je bericht staan. Wat leuk is: Je kan nu de link weer wissen zonder dat de afbeelding en korte beschrijving verdwijnt. Wis dus die URL. Zo vermijd je overbodige rommel in jouw post.

    3. Berichten of reacties op jouw pagina niet checken

      Je bent actief op Facebook om met jouw doelgroep, fans en klanten te kunnen communiceren. Zij verwachten van jou ook dat je met hen in interactie gaat. Als ze een vraag stellen, krijgen ze hier graag een antwoord op. Opmerkingen en interacties negeren, is daarom hetzelfde als aan je fans zeggen: “Ik weet niet wat je te zeggen hebt, en het kan me ook niet schelen”.

      Hoewel de keuze helemaal aan jou blijft, raden we je aan om jouw pagina niet enkel als zend- of pushkanaal te gebruiken. Werk aan tweerichtingsverkeer, converseer. Niemand houdt van mensen waar geen woord tussen te krijgen is. Hetzelfde geldt online. Stop dus met roeptoeteren en start met luisteren en converseren.

      Eens je beslist ook te luisteren via jouw pagina, zorg er dan voor dagelijks reacties en antwoorden (comments) te controleren en, indien nodig, te reageren.

    4. Click-bait titels gebruiken

      Wanneer je linkt naar een webpagina in een Facebook-post, checkt Facebook hoe lang mensen op die pagina actief zijn. Zo meten ze het nut van jouw link. Wat leren we hier dus uit?
      Plaats geen click-bait koppen die de verwachtingen van jouw lezer niet vervullen.

      clickbait voorbeelden facebook wat niet doen fouten social media
      In een poging om te bepalen welk type inhoud Facebookgebruikers het liefst zien in hun tijdlijn, nam Facebook een enquête af. Hieruit blijkt dat 80% van de mensen de voorkeur geven aan waardevolle titels die hen helpen te beslissen of ze het volledige artikel willen lezen. Zonder hiervoor door te moeten klikken.

      Als je dus aan de behoeften van jouw Facebookfans wilt voldoen, plaats je best duidelijke titels boven jouw relevante en informatieve blog artikelen of andere links. Als jouw titel de juiste verwachtingen stelt, is het makkelijker voor jouw fans om de waarde van wat je aanbiedt te zien. Je bezoekers zullen ook langer op jouw pagina blijven om het artikel te lezen.

    5. Je laten meeslepen door negatieve commentaren

      Wat als mensen hun beklag doen? Of ze ‘trollen’ mijn pagina?

      Je kunt niet voorkomen dat mensen dingen over jouw merk of organisatie zullen zeggen. Of dit nu goed of slecht is. Wat je wel kan doen is respectvol reageren en negatieve opmerkingen beantwoorden met nuttige informatie. Zo toon je dat de tevredenheid van jouw fans belangrijk is voor jou.

    6. Enkel foto’s posten

      Vroeger domineerden foto’s de tijdlijn. Je kreeg er ook een grote bereik mee. Logisch toch dat je ze in iedere status gebruikt? Helaas! Die tijd is voorbij. Foto’s hebben nu een heel laag bereik.

      Video, en vooral Live video, zijn nu de beste posttypes. Hiermee krijg je het grootst mogelijke organisch bereik. De ideale post is een video met als afmeting 484 x 252 in de preview foto. houd hier dus rekening mee!

      Experimenteer met het type content dat je plaatst. Klamp je niet vast aan steeds dezelfde soort posts. Facebook is een plek waar je jouw merk persoonlijkheid en authenticiteit kan geven. Post foto’s of video’s met daarin werknemers, en laat hen zichzelf taggen in de post! Houd een Q&A, vraag- en antwoord-sessie. Post hele korte berichten, en wat langere berichten. Zie wat het best werkt bij jouw doelgroep.

    7. Alleen content posten tijdens de kantooruren

      Berichten die je na 17u post krijgen vaak zo’n 11% meer interactie dan content die tijdens de kantooruren geplaatst worden. Deze posts na kantooruren krijgen nog eens 29% meer interactie dan posts gepubliceerd voor de kantooruren. Je post dus best na 17u, maar voor 1u, want dan neemt het organisch bereik weer af.

      Hoe zit het met weekends? Post je iets op zondag, dan krijg je zelfs tot 25% meer likes, shares en comments, dan wanneer je op woensdag een bericht zou plaatsen.

      Onthoud dus dat je op verschillende tijdstippen moet posten. Ook s’avonds, s’nachts, en in het weekend. Zeker als je internationale klanten of fans hebt.

    8. Te lange posts maken

      We vertelden je het al: Experimenteer met content! Zo ook met de lengt van je posts. Dit is de beste manier om te achterhalen wat jouw fans van jou willen. De ideale lengte van een Facebookpost zal variëren per organisatie of bedrijf. Voor sommigen werken lange, informatieve berichten goed. Voor andere, bijvoorbeeld nieuwssites, werken korte ‘to the point’ berichten beter.

      Hoewel het belangrijk is te experimenteren met jouw content om te zien waarop jouw fans het best reageren, kunnen wij je dit vertellen: Er is bewijs dat kortere berichten over het algemeen de hoogste betrokkenheid genereren. Retailberichten met minder dan 80 tekens genereerden zo’n 66% meer betrokkenheid dan langere berichten. Vooral echt bondig berichten (1-40 tekens) leveren het hoogste engagement op.

    9. Foto’s plaatsen in het foute formaat

      Korrelige, rommelige, of moeilijk te lezen visuals zullen jouw fans en potentiële fans niet alleen frustreren, ze geven jouw organisatie ook een slechte reputatie.

      Je weet vast dat Facebook specifieke afmetingen hanteert voor profielfoto’s en coverfoto’s. Maar er zijn ook ideale beeldafmetingen voor de foto’s die je op jouw tijdlijn post.  Of dit nu gesponsorde berichten, zijlijn-advertenties, video thumbnails, etc. zijn.

Over de schrijver