arrow_drop_up arrow_drop_down
2 oktober 2019 

Het Facebook algoritme en hoe je hier meer bereik door kunt krijgen

Hoe vaak moet ik op sociale media posten? Op welk uur post ik best? Dit zijn enkele vragen die ons het vaakst worden gesteld. Toch kunnen we hier geen sluitend antwoord op geven. Dit verschilt namelijk per sociale mediakanaal, en is dan ook nog eens afhankelijk van jouw doel en capaciteit / mogelijkheden. Bovendien is dit ook nog eens afhankelijk van de constant veranderende algoritmes van de sociale netwerken. In dit blogbericht leggen we je uit wat een algoritmes is, en waarom deze belangrijk zijn.

Het algoritme van Facebook

Facebook geeft de prioriteit in z’n nieuwsfeed-algoritme aan de posts van vrienden, familie en groepen. Bovendien moet een post zinvolle interacties tussen mensen aanmoedigen. Plaats je content op Facebook, houd hier dan zeker rekening mee. Toch geldt dit ook voor de andere sociale mediakanalen, en benadrukken ook wij het belang van authenticiteit al langer.

Je zal nu meer berichten van je beste vrienden, en minder van kennissen en organisaties te zien krijgen. Facebook heeft deze verandering onlangs versterkt door enquêtes af te nemen bij gebruikers om posts van vrienden prioriteit te geven tegenover inhoud van bedrijven. Bovendien wijzigde Facebook ook recent z’n algoritme om clickbait -het gebruik van een misleidende, sensationele titel in een poging de lezer te laten doorklikken- te minimaliseren.

Wat begrijpt Facebook nu onder “zinvolle interacties”?

Het doet er niet langer toe hoeveel tijd gebruikers op Facebook spenderen, zolang dit maar quality time of kwaliteitsvolle tijd is. Vroeger was het belangrijk voor een sociaal netwerk om vele actieve gebruikers lang op het platform te houden, dit bepaalde nu eenmaal de populariteit van het netwerk.

Het nieuwe algoritme geeft prioriteit aan actieve interacties zoals een reactie of comment geven en het delen van een post, over vind-ik-leuks of likes (passieve interactie). Acties die een grotere inspanning aan de kant van de gebruiker vereisen, zouden dus van hogere kwaliteit en dus zinvoller zijn.

Welke content of interacties scoren het best op Facebook?

  • Comments: Een reactie (in tekst) plaatsen op een bericht. Hierover zei Mark Zuckerberg, de bedenker van Facebook, het volgende: “Pagina’s die berichten plaatsen waar mensen meestal niet op reageren, kunnen de grootste afname in bereik zien. Pagina’s waarvan de berichten resulteren in interactie tussen vrienden zullen minder afname van bereik zien.”
  • Reactie: In plaats van een gewone vind-ik-leuk, kunnen gebruikers ook met en andere emoji reageren op een bericht door langer op de like-knop te drukken. Als mensen dan jouw post een hartje geven in plaats van een like, dan zal je post een kleine boost krijgen in het nieuwsoverzicht.
  • Antwoorden op comments: Het algoritme geeft niet alleen de voorkeur aan comments, maar ook aan antwoorden op deze comments. Dit geeft aan dat jouw post een inspirerend gesprek tussen gebruikers bevorderd, conversatie speelt nu eenmaal de hoofdrol in het nieuwe algoritme. Dat betekent dus dat je best posts publiceert die gebruikers inspireren om hun vrienden in reacties te taggen en een gesprek te beginnen.
  • Een post delen naar Messenger: Als iemand de tijd neemt om jouw post via Facebook Messenger naar een vriend (of een groep vrienden) te sturen, dan zal je beter scoren in het algoritme.
  • Reacties op gedeelde berichten: Het is niet voldoende dat iemand jouw post deelt op z’n tijdlijn, deze persoon moet hiermee ook nog eens reacties uitlokken om jouw post prioriteit te geven in de tijdlijn.

Daarnaast geeft Facebook ook nog de voorkeur aan live video’s, omdat blijkt dat deze tot de meeste interactie leidt tussen kijkers. Het is bovendien belangrijk een zo volledig mogelijk ingevulde Facebook-pagina te hebben. En hoe informatiever je post, hoe beter; dit kan nieuws zijn, maar ook recepten, etc, aangezien dit gebaseerd is op de persoonlijke voorkeuren van een gebruiker.

Bron: Live F8 conferentie 2019 van Facebook over nieuwe algoritme

 


Welke content plaats je het best op Instagram? In dit artikel belichten we het Instagram algoritme.

Benieuwd naar hoe je met jouw tweets meer aandacht kunt genereren? We leggen je hier uit hoe het Twitter algoritme in elkaar zit.

LinkedIn meer iets voor jou, maar lijkt het wel alsof niemand jouw posts ziet? In dit blogbericht lees je alles over het LinkedIn algoritme.

Over de schrijver
Wij gebruiken cookies