Het Twitter algoritme en hoe je er meer bereik door kunt krijgen
02 oktober 2019 

Het Twitter algoritme en hoe je er meer bereik door kunt krijgen

Hoe vaak moet ik op sociale media posten? Op welk uur post ik best? Dit zijn enkele vragen die ons het vaakst worden gesteld. Toch kunnen we hier geen sluitend antwoord op geven. Dit verschilt namelijk per sociale mediakanaal, en is dan ook nog eens afhankelijk van jouw doel en capaciteit / mogelijkheden. Bovendien is dit ook nog eens afhankelijk van de constant veranderende algoritmes van de sociale netwerken. In dit blogbericht leggen we je uit wat een algoritmes is, en waarom deze belangrijk zijn.

Het algoritme van Twitter

Sommigen gaan er nog steeds van uit dat tweets omgekeerd chronologisch op de Twitter-tijdlijn van volgers verschijnen. Maar dit klopt niet. Let wel, je kunt je eigen tijdlijn nog steeds omgekeerd chronologisch doen verschijnen, maar niet veel Twitteraars maken gebruik van deze functie.

Twitter geeft ons inzicht in de basis van haar scoresysteem. Daarin zijn volgens Twitter 3 factoren van belang:

De tweet

Vooral de mate van actualiteit (hoe recenter, hoe beter) en het aantal al behaalde interacties (retweets, likes en reacties) zijn hierbij van belang. 

Jij als auteur van de tweet

Twitter kent een score toe op basis van het soort en aantal interacties dat jij met een bepaalde volger hebt gehad. De sterkte van je connectie met die volger én de manier waarop de connectie met je volger tot stand is gekomen bepaalt het bereik van jouw tweet.

De gebruiker/volger

Een tweet krijgt een score toegekend op basis van het soort tweets waarmee een gebruiker eerder heeft geinterageerd (like, retweet, reactie). Er wordt ook rekening gehouden met hoe vaak en hoe lang de gebruiker Twitter opent en gebruikt.

 

Wat leren we uit het algoritme van Twitter?

Het is heel belangrijk om een community uit te bouwen. Hoe een connectie tot stand komt, is van belang voor de uiteindelijke score die aan jouw tweet wordt gegeven. Hoe initiatiefrijker de Twitter-gebruiker is geweest in het volgen van jouw account, hoe beter. Als iemand zelf je account heeft opgezocht en je is gaan volgen, dan is dat natuurlijk sterker dan een connectie die volgt op een getoonde advertentie.

Belangrijk om te onthouden is dus dat advertenties met de boodschap ‘volg ons account’ kunnen leiden tot een enorme groei in het aantal volgers, maar zich amper vertalen in daadwerkelijke bereik van je tweets. Een groot bereik hangt dus niet noodzakelijk samen met een groot volgersaantal. Het is dus beter om een echte community te bouwen met mensen die jouw oprecht interessant vinden.

Ook de sterkte van je connectie met een Twitter-gebruiker is essentieel voor de score van jouw tweets. Interactie met je volgers is dus cruciaal. Reageer altijd op vragen, wees proactief in het helpen van je volgers en vraag zelf ook door. Dat ziet Twitter als een sterke connectie, zodat de kans groter is dat een volger jouw tweets te zien krijgt in zijn tijdlijn.

TIP: Ga de conversatie aan met ‘popular articles’! Sinds 2017 heb je op Twitter de functie popular articles. Hieronder vind je links terug waarover er binnen je Twitter-netwerk heel wat te doen is op het moment. Speel hierop in en neem deel aan de conversatie!

Klik hiervoor in de linkerkolom op Verkennen, en scroll door naar beneden.


Hebben jouw posts op Facebook plots minder bereik? Hier lees je alles wat je moet weten over het algoritme van Facebook.

Welke content plaats je het best op Instagram? In dit artikel belichten we het Instagram algoritme.

LinkedIn meer iets voor jou, maar lijkt het wel alsof niemand jouw posts ziet? In dit blogbericht lees je alles over het LinkedIn algoritme.

Over de schrijver