arrow_drop_up arrow_drop_down
2 oktober 2019 

Het Instagram algoritme en hoe je hier meer bereik door kunt krijgen

Hoe vaak moet ik op sociale media posten? Op welk uur post ik best? Dit zijn enkele vragen die ons het vaakst worden gesteld. Toch kunnen we hier geen sluitend antwoord op geven. Dit verschilt namelijk per sociale mediakanaal, en is dan ook nog eens afhankelijk van jouw doel en capaciteit / mogelijkheden. Bovendien is dit ook nog eens afhankelijk van de constant veranderende algoritmes van de sociale netwerken. In dit blogbericht leggen we je uit wat een algoritmes is, en waarom deze belangrijk zijn.

Het algoritme van Instagram

Over algoritmes en veranderingen in bereik doen er vaak vele geruchten de ronde. Instagram deelde daarom in januari 2019 via Twitter iets meer info over hun algoritme om de foute geruchten te ontkrachten.

Instagram werkt dus niet langer  omgekeerd chronologisch; in dit blogbericht lees je wat dit betekent. Maar maakt gebruik van een algoritme waarbij het rekening houdt met de posts die mensen volgen, en waar het meest reactie op verschijnt. 

Welke content of interacties scoren het best op Instagram?

Hoe zorg je er nu voor dat jouw post bovenaan de tijdlijn van je volgers terecht komt, en dat ze hiervoor niet eerst enkele dagen zouden moeten scrollen?

Goede fotokwaliteit

Volgens Instagram zelf gaat een hogere rangorde in de tijdlijn van je volgers hand in hand met het maken van ‘geweldige inhoud’. Een nogal vaag begrip, maar er valt niet te ontkennen dat de populairste en meest gedeelde content op Instagram vaak visueel aantrekkelijk is.

Post regelmatig

Plaats je consistent goede content op Instagram dan verhoogt dit niet alleen de betrokkenheid, maar leert het algoritme ook dat je een kwaliteitsvolle account bent. De beste plaatsingsfrequentie voor Instagram is er een die je consequent kunt blijven toepassen op lange termijn.

Het is dus belangrijk dat je gebruikmaakt van een contentplanning die je kunt volhouden, en bovendien aansluit op jouw workflow zodat je nooit moet inboeten aan kwaliteit en ‘post om te posten’. Zelfs als je besluit om maar één keer om de 3 dagen een bericht te plaatsen, wordt een regelmatig patroon met consistent goede inhoud beloond.

Bouw een relatie met je volgers op

Als je op veel foto’s van iemand reageert of er in foto’s mee bent getagd, geeft dit aan Instagram aan dat deze persoon waarschijnlijk in de categorie ‘vrienden en familie’ valt. Dus zowel het reageren op berichten van andere profielen als het reageren op reacties van andere op jouw content en DM’s of privéberichten, zijn super belangrijk als je wilt groeien op Instagram.

TIP: Met de nieuwe inbox van Facebook voor pagina’s kan je reageren op berichten van zowel Facebook Messenger als Instagram! In deze video leer je er meer over.

Gebruik stories of verhalen!

Verhalen of stories zorgen ervoor dat je profiel steeds bovenaan de tijdlijn van je volgers verschijnt. Bovendien interageren volgers sneller met stories, wat goed nieuws is voor de betrokkenheid met jouw account. Je volgers worden namelijk voortdurend aangemoedigd om je content te bekijken.

Post meer video

Instagram heeft nog niet vermeld dat video bevoordeeld wordt tegenover foto. Maar aangezien video’s automatisch in de tijdlijn van je volgers beginnen af te spelen, is dit een van de beste manieren om de aandacht te trekken tijdens het scrollen. En als we de logica achter het algoritme van Instagram volgen, willen we dat volgers zo lang mogelijk interageren met ons profiel. Video’s vereisen nu eenmaal dat mensen stoppen met scrollen en kijken.

Je video hoeft geen professionele productie te zijn. Een simpele timelapse of Boomerang-video is genoeg om kijkers te genereren. Het belangrijkste is dus een bepaalde vorm van video delen, en niet de lengte of professionaliteit ervan.

Meer tips voor een groter bereik op Instagram

Maak daarnaast ook nog optimaal gebruik van hashtags. Hoe meer mensen jouw post zien, hoe beter deze het zal doen in de nieuwsfeed en tijdlijn; hashtags helpen hier enorm mee! Uit onderzoek van Sprout Social blijkt dat 9 hashtags het magische getal is, maar wees niet bang om er zelfs meer te gebruiken.

Wees creatief en schrijf een motiverende, interactie-uitlokkende caption of tekst bij je post. Stel een vraag aan je volgers, of overtuig hen om iemand te taggen in jouw bericht. Wat ook altijd werkt is het organiseren van een wedstrijd of give-away waarbij je iets leuks weggeeft, deze zullen je bereik vaak boosten.


Hebben jouw posts op Facebook plots minder bereik? Hier lees je alles wat je moet weten over het algoritme van Facebook.

Benieuwd naar hoe je met jouw tweets meer aandacht kunt genereren? We leggen je hier uit hoe het Twitter algoritme in elkaar zit.

LinkedIn meer iets voor jou, maar lijkt het wel alsof niemand jouw posts ziet? In dit blogbericht lees je alles over het LinkedIn algoritme.

Over de schrijver
Wij gebruiken cookies