Meer Facebook-interactie met je inwoners? Wij hebben alvast 6 tips!
12 maart 2016 

Meer Facebook-interactie met je inwoners? Wij hebben alvast 6 tips!

Als gemeente op zoek gaan naar interessante content is al een uitdaging op zich, maar er dan nog eens voor zorgen dat je interactie hebt met je inwoners? Het wordt er niet makkelijker op. Daar komt nog eens bij dat je dankzij –kuch- het gekende Facebookalgoritme (beter bekend als Edgerank*) vaak nog maar 5% van al je volgers bereikt.
Je moet dus al creatief uit de hoek komen als je wilt dat je inwoners reageren op je berichten.
Hieronder hebben we enkele tips opgelijst die je als lokaal bestuur kan toepassen om meer interactie met je Facebookpagina te krijgen.

1. Deel info waar je inwoners boodschap aan hebben

Volgens een Amsterdams onderzoek volgen inwoners je gemeente op sociale media voornamelijk omdat ze op de hoogte willen blijven van actuele verkeerssituaties en werkzaamheden. Wees dus niet bang om zo’n zaken te posten! Ook bestaat de kans dat ze je bericht delen in een poging hun mededorpelingen ook op de hoogte te brengen, en op die manier verhoog je weer het bereik van je pagina.

 

onderzoek lokale besturen

 

Opgelet: als je ooit kort op de bal moet spelen, bijvoorbeeld wanneer een auto-ongeluk het dorpscentrum blokkeert, dan kan je daar best ook over Tweeten in plaats van enkel op Facebook te communiceren. Twitter is een sneller en directer medium, terwijl Facebook niet noodzakelijk jouw post bovenaan de tijdlijn van je volger post (je kan er wel veel bereik mee krijgen als fans dit gaan delen en reageren).

2. Maak een meldpunt van je pagina

Daarop aansluitend kan je verwachten dat inwoners zich tot je pagina zullen richten in geval van problemen. Je hebt misschien wel een meldpunt op de website, maar voor veel inwoners is dat een moeilijke omweg of weten ze zelfs niet dat het bestaat. Als je duidelijk maakt op je Facebookpagina dat ze daar altijd terecht kunnen met klachten of opmerkingen, dan gaan ze dat sneller doen. De kers op de taart is dan natuurlijk als je achteraf het effect van die klacht laat zien op Facebook. Verkeerslicht gerepareerd of nieuw fietspad aangelegd? Laat je inwoners zien dat er wel degelijk naar hen geluisterd wordt.

 

3. Toon je gezicht

Als je op zoek bent naar interessante content, overweeg dan om eens een blik achter de schermen te geven. VolgensEntrepreneur.com zorgt zo’n behind-the-scenes voor meer vertrouwen bij je doelgroep. Je volgers kunnen dan een gezicht op je Facebookpagina plakken, en je engageert namelijk makkelijker met een gezicht dan met een logo. Daar komt nog bij dat als je de mensen op de foto tagt, hun vrienden dat misschien zien en je op die manier je paginabereik weer verhoogt.

 

4. Neem foto’s op events! Deel! Tag!

Mensen zien niet alleen graag gezichten, mensen zien ook graag zichzelf verschijnen op sociale media. Meer nog: mensen delen snel een foto of video waar ze zelf in voorkomen. Als je als gemeente een event organiseert, overweeg dan eens om een fotograaf in te schakelen. Of zorg dat je zelf enkele sfeerbeelden neemt en bundel die achteraf in een Facebookalbum. Ook hier: vergeet niet te taggen!

 

5. Wees niet bang van Facebook Advertising

Een van de meest ondergewaardeerde communicatiemiddelen is wel Facebook Advertising. Het is makkelijk, efficiënt en helemaal niet zo duur. Adverteren puur om te adverteren heeft natuurlijk geen zin. Wel kan het handig zijn wanneer je bijvoorbeeld een evenement organiseert. Denk aan een opendeurdag, infomoment of culturele avond, … Facebook maakt het mogelijk om heel gericht je doelgroep te bereiken. Nog niet bekend met Facebook Advertising? Wij hebben het alvast getest voor jullie. Een voorproefje: voor amper € 14 kan je al 5400 mensen uit je gemeente bereiken. Probeer dat maar eens met drukwerk.

facebook adverteren

 

6. Vergeet je call-to-action niet

Je publiek op Facebook is sneller geneigd om iets te doen als je het hen simpelweg vraagt. En neen, we hebben het niet over de ‘like deze foto van paaseitjes als je zin hebt in paaseitjes’-posts, want zo’n berichten komen al snel onprofessioneel over (maar als dat past bij je identiteit en bij je doelgroep houdt niets je tegen natuurlijk). Wat je wel moet doen is duidelijk maken wat je verwacht van je volgers. Nodig je ze uit voor een event? Verwijs ze dan door naar de ticketpagina. Heb je een album vol foto’s van dat ene event? Verzoek hen vriendelijk om mensen te taggen. Als je wil dat ze iets delen, mag dat natuurlijk ook altijd, maar vraag dat altijd op een vriendelijke manier, à la ‘delen mag’.

 

Voor het schrijven van deze blog heb ik mij laten inspireren door het boek ‘De Conversation Company’ van Steven Van Belleghem. Zeker een aanrader voor mensen die meer willen te weten komen over dit onderwerp!

Over de schrijver