Laatste weken voor de sperperiode: tips en tricks voor een succesvolle campagne op sociale media
10 juni 2018 

Laatste weken voor de sperperiode: tips en tricks voor een succesvolle campagne op sociale media

Op 1 juli gaat de sperperiode in voor de politici die deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober dit jaar. Geen gadgets meer uitdelen dus. Gelukkig geldt de sperperiode niet voor de sociale media! Je kunt nog altijd volop verschijnen én zelfs adverteren op de sociale kanalen. Ook tijdens de sperperiode kun je dus zonder problemen jouw publiek bereiken, je hoeft dan enkel de gemaakte kosten hiervoor bij te houden (bv voor advertenties op Facebook, voor hulp die je krijgt bij het maken van video’s etc.).
Hoe online campagne voeren? Hierbij een drietal tips:

Video mét ondertitels

Maak video! Ga aan de slag met je smartphone en richt je rechtstreeks tot je kiezer. Heel belangrijk hierbij is dat je ondertitels voorziet op je video. De filmpjes beginnen automatisch af te spelen en om zo weinig mogelijk mensen te storen, want vaak surf je op trein, tram, bus of op het werk, kijken de mensen zonder klank. Dan hebben ze natuurlijk niets aan je boodschap als er geen ondertiteling voorzien is.

Je kunt uiteraard zonder problemen een montageprogramma aanschaffen (er bestaan ook best veel gratis alternatieven), maar niet iedereen kan daarmee aan de slag. Gelukkig is Apple recent met een leuk alternatief op de proppen gekomen: de app ‘Clips’. Die zet automatisch ondertitels bij je filmpje. Bekijk hieronder maar eens onze test:

Deze app is gratis te vinden in de App-Store van Apple.

Omgaan met negatieve reacties

Als politicus kun je er niet omheen. Van tijd tot tijd zul je wel eens een negatieve reactie of een negatief bericht krijgen op de sociale media. Vaak gehoorde vraag: hoe ga je daarmee om? Commentaren of klachten zijn niet in se negatief. Het zijn eerder signalen van burgers en geven aan wat er leeft in een stad of gemeente. Daar waar mensen vroeger deze klachten uitten aan een schoolpoort, bij de bakker of op café en waar je niet altijd iets van afwist, lees je ze nu op sociale media. Niet enkel op de eigen pagina, maar ook in de vele groepen. En dat is een voordeel! Want als je weet wat er leeft bij de burgers, kun je hierop inspelen.

Krijg je op jouw bericht negatieve commentaren of kritieken? Negeer ze niet. En als je niet goed weet hoe te reageren, stel jezelf dan even de vraag hoe je offline zou antwoorden. Wat zou je antwoorden als dergelijke klacht via het loket of via de telefoon zou komen? Vaak zul je ‘tegenstanders’ die negatief reageren niet kunnen overtuigen van je standpunt, maar je medestanders lezen mee en zij zullen zich wel in je repliek kunnen vinden. Overtuig hen dat jouw standpunt nog altijd het beste is. Je hoeft op sociale media echt geen energie steken om absolute tegenstanders te overtuigen. Maar met je reactie kun je wel twijfelaars overtuigen. En natuurlijk je medestanders nog meer overtuigen.

Hulp bij de campagne 

Misschien kunnen wij je wel helpen om van deze campagne een online succes te maken!

  • Wij organiseren een workshop sociale media voor (individuele) politici op woensdagavond 27 juni. Schrijf je hier snel in!
  • Misschien is een workshop adverteren op Facebook op 12 juli wel iets voor jou? Klik hier om in te schrijven!
  • Interesse in video maken met je smartphone? Leer er tijdens onze workshop op 19 juli alles over bij. Schrijf je hier in!
  • Wil je inzetten op Instagram om een nieuwe doelgroep te bereiken? Dan is onze workshop Instagram voor professioneel gebruik op 17 juli misschien iets voor jou! Schrijf je hier in! 
  • Of ben je op zoek naar leuke apps om creatieve content mee te maken? Daar geven wij ook een workshop over, op 26 juli. Schrijf je hier in! 
  • Lees ook meer over negatieve reacties op sociale media op onze blog!

Of leer heel de zomer bij, waar en wanneer jij wilt, met onze ONLINE SUMMERSCHOOL SOCIALE MEDIA, bekijk dit unieke en interessante aanbod hier. 5 online cursussen in de aanbieding! En als lid van VVSG of Unizo krijg je bovendien een mooie extra korting van 200€.

Over de schrijver