5 sociale mediatrends voor deze zomer
11 juni 2018 

5 sociale mediatrends voor deze zomer

We zijn halfweg 2018 en de zomer staat alweer voor de deur. Maar wat mogen we op sociale mediagebied verwachten van de zomer van 2018? Hierbij alvast vijf sociale mediatrends bij organisaties voor de zomer van 2018!

1. Whatsapp om samen content te maken en ambassadeurs te activeren

We zien dat heel wat organisaties alsmaar minder organisch bereik hebben op de sociale media. En dus worden steeds vaker ambassadeurs ingezet. En hoe kun je dat beter doen dan via de groepsfunctie van WhatsApp? Dankzij WhatsApp-groepen kun je ambassadeurs aanspreken en ook activeren om posts te delen, liken of becommentariëren op sociale media. Zet jij deze zomer in op WhatsApp?

Ook “iedereen content te laten maken” is deze groepsfunctie heel handig. Zo kunnen meerdere personen makkelijk foto’s en video’s aanleveren en kan één iemand deze nog wat bewerken en dan online plaatsen. Ook hiervoor is de groepsfunctie van WhatsApp handig, het stimuleert ook anderen om content te maken als ze ook zien wat anderen aanleveren en vooral de kwaliteit van het beeldmateriaal blijft goed bruikbaar (in tegenstelling tot Messenger bijvoorbeeld waar de kwaliteit serieus omlaag gaat).

2. Organisaties zetten Instagram professioneel in

Om een nieuwe doelgroep te bereiken, zien we deze zomer nog meer bedrijven en organisaties een account starten op Instagram. Via dit sociale medium dat zich focust op foto en video kun je een jong, hip publiek bereiken. Een publiek dat op vandaag moeilijk bereikbaar is. Nestel je tussen de influencers en hippe jongvolwassenen en begin ook deze zomer met een professioneel instagramaccount.  Of heb je al een account? Dan is de zomerperiode ideaal om hiermee te experimenteren. Een hashtag-campagne bijvoorbeeld of take-overs van jouw kanaal.

3. Iedereen in de organisatie helpt mee content maken: content is king!

Platte marketing op sociale media? Daar moet je al lang niet meer mee afkomen en ook bedrijven en organisaties zetten meer en meer in op creatieve content deze zomer! Geef meerwaarde aan jouw publiek. Dat kan natuurlijk als echt iedereen in je organisatie mee is. In een ideale wereld zet de sociale mediaverantwoordelijke content online dat hem aangereikt wordt vanuit de organisatie. Iedereen binnen de organisatie creëert creatieve content deze zomer!  Foto, video, take-overs van kanalen, experimenteren met apps en filters etc. en zie ook tip 1 om via WhatsApp deze content vlot te laten circuleren.

4. Veel organisaties blijven inzetten op video

Video blijft aantrekkelijke content om de aandacht van je doelpubliek vast te krijgen. Organisaties blijven verder inzetten op goede, korte video’s. Logisch ook, het is nog nooit zo eenvoudig geweest om video te maken: gewoon de smartphone vastgrijpen en filmpjes maken. Zeker in de zomer: kom online naar buiten met je organisatie, toon wie jullie zijn en geef een blik achter de schermen. Werkt nog altijd!  Een extra tip: vergeet de ondertitels niet!

5. Gericht posten naar je doelpubliek

Zoals eerder al gesteld blijft het moeilijk om groot bereik te hebben op Facebook. Maar een groot bereik is ook niet altijd nodig. Je post moet bij de juiste personen terecht komen. Daarom is sociale media zo krachtig, want ze zitten boordevol tools om content gericht te targetten naar jouw doelpubliek. Je kunt al aan een heel lage prijs adverteren op Facebook bijvoorbeeld, en op die manier jouw publiek bereiken. Steeds meer organisaties gebruiken dat soort gerichte advertenties om hun boodschap over te brengen.

Aan de slag met deze trends?

Wil jij ook aan de slag deze zomer en wil je ook inzetten op deze vijf sociale mediatrends? Dan is onze Online Summerschool Sociale Media misschien wel iets voor jou? Dit zomerprogramma omvat vijf online cursussen aan een heel voordelige prijs. Je leert waar en wanneer je wil, aan je eigen tempo!

Over de schrijver