Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

3 tips om tijdens de zomerperiode samen content te maken

De zomermaanden komen er weer aan en dat wil zeggen dat jij en je collega’s ongetwijfeld weer kunnen genieten van een aantal weken deugddoende vakantie. Maar niet iedereen trekt tijdens juli of augustus op reis. Voor de thuisblijvers, en voor zij die gewoon blijven werken, is het belangrijk dat er content blijft verschijnen op je sociale mediakanalen. Jij mag dan wel met vakantie zijn, je sociale media is er 365 dagen voor je volgers en fans.

Maar hoe ga je om met vakanties als je sociale media beheert? Je kunt samen met je collega’s en andere enthousiastelingen content maken! Maar dat vergt enige voorbereiding en coördinatie. Hierbij alvast drie tips om daarmee om te gaan.

1. Start een WhatsApp-groep om content te maken

Verscheidene sociale media maken het wel heel eenvoudig om samen content te creëren. Zo hebben zowel WhatsApp als Facebook een groepenfunctie. Een groep is een besloten gesprek waar je met meerdere collega’s of vrienden aan deel kunt nemen. Via WhatsApp (maar ook via de Facebook-groepen) kun je eenvoudig content toevoegen: een foto, filmpje, geluidsfragmenten, enzovoort.  WhatsApp werkt iets handiger hiervoor dan Facebook-groepen.

Iedereen kan er dus zonder problemen zijn content droppen. Dan moet er uiteraard wel nog één eindverantwoordelijke zijn die selecteert, monteert als nodig of een fotocollage maakt en deze op de sociale mediakanalen zet.

Een goed voorbeeld van samen content maken zagen we tijdens de wielerwedstrijd E3 Harelbeke dit jaar (zie ook screenshot). Een aantal studenten van de Artevelde Hogeschool waren verantwoordelijk om de sociale mediakanalen van content te voorzien. Ze trokken met hun smartphone rond op het wielerfeest en dropten alles in de WhatsApp-groep. Twee verantwoordelijken gooiden het online. Ideaal dus ook voor evenementen!

2. Plan je berichten op voorhand in

Wil je niet dat je sociale mediakanalen stilvallen, ook al is er minder personeel aanwezig binnen je organisatie? Dan is het inplannen van berichten misschien wel een goede optie. Heb je een pagina op Facebook? Dan kun je gewoon vanop Facebook gaan inplannen. Voor je Twitter-account heb je de app (of website) Tweetdeck nodig. Inplannen op Instagram kan via de app Later.

Op zowel Facebook als Tweetdeck kun je, als eindverantwoordelijke, de ingeplande berichten bekijken en indien nodig aanpassen. Op die manier heb je een mooi overzicht van wat je collega’s online gooien. Wil je Twitter, LinkedIn en Facebook vanuit één tool inplannen, dan is een monitoringtool zoals OBI4wan misschien wel nuttig. Van daaruit kun je op één dashboard berichten op de drie platformen inplannen, met een handige content-kalender als overzicht.  Via een ‘workflow’ kan je ook collega’s content laten aanleveren als concept alvorens dit online te plaatsen.

3. Geef je kanaal een periode ‘uit handen’

Al een tijdje hip en aan een revival bezig: de ‘social media takeover’. Draag je sociale mediakanaal of -kanalen voor één of meerdere dagen over aan iemand anders. Een vrijwilliger binnen je organisatie, een collega, een vaste klant, een student, een ambassadeur, een bezoeker van je evenement, enzovoort. Op die manier krijgen je volgers plots een andere blik op je organisatie. Een achter-de-schermen bijvoorbeeld, of een blik door je ‘fans’ of ambassadeurs? En op die manier blijft er leven in jouw sociale mediakanalen.

Ben je al actief op sociale media, maar wil je er toch meer uithalen? Dan is onze Online Summerschool Sociale Media wel iets voor jou!
Vijf populaire online cursussen om nog meer uit je sociale mediakanalen te halen zitten in een heel uniek aanbod!
Klik hier voor meer informatie.

MIS DEZE KANS NIET!