Updates uit Sociale medialand: over minimumleeftijd, gezichtsherkenning en YouTube Kids
30 april 2018 

Updates uit Sociale medialand: over minimumleeftijd, gezichtsherkenning en YouTube Kids

Voortaan brengen we je elke maandag een aantal updates uit de boeiende wereld van de sociale media. We beginnen deze week bij de minimumleeftijd om deel te nemen aan het sociale medialeven.

Minimumleeftijd voor sociale media

Zoals jullie ondertussen misschien al weten, is er heel wat te doen rond de nieuwe GDPR-wetgeving (ook wel AVG-wetgeving genoemd). Het is een Europese wetgeving die ondernemingen een resem nieuwe privacy-wetten oplegt. Ook ondernemingen die niet in Europa gevestigd zijn, maar die toch op ons continent actief zijn, moeten deze nieuwe wetgeving naleven.

Ook de sociale mediakanalen moeten zich aan deze nieuwe regelgeving houden. Eén van die nieuwe regels is dat voortaan geen data meer verzameld mag worden van kinderen die jonger zijn dan 16 jaar. Daarom heeft WhatsApp vorige week beslist om de minimumleeftijd voor het gebruik van de app te verhogen naar 16 jaar.
Iedereen – en vooral jongeren zelf dan – vreesde dat Snapchat dezelfde beslissing zou nemen. Niets blijkt minder waar. Snapchat blijft ook na 25 mei beschikbaar voor tieners onder de 16. Het bedrijf achter Snapchat belooft alvast geen data te verzamelen van de -16 jarige jongeren.

Heibel rond gezichtsherkenning

Heel wat Facebookgebruikers kregen de jongste tijd de vraag om, ook in het kader van de GDPR, de nieuwe privacy-disclaimer van Facebook goed te keuren. Opvallend: bij die goedkeuring kreeg je ook de vraag om ‘gezichtsherkenning’ in te schakelen. Als dat ingeschakeld is kan Facebook je herkennen op foto’s die niet door jou zijn online gezet of waar jij in getagd bent. Dat kan handig zijn, want op die manier kan Facebook meteen herkennen als je (profiel)foto wordt gebruikt door anderen, die zich willen voordoen als jou of die gewoon een valse profielfoto willen gebruiken.

Maar ondanks de voordelen zorgde de gezichtsherkenning nogal voor wat ophef, want op die manier weet Facebook meteen waar je was en met wie je er was. Zonder dat je het zelf op Facebook plaatste. Meteen verscheen het ene krantenartikel na het andere met de nodige uitleg om deze functie uit te schakelen.

Inplannen bij evenementen

Je kon eerder al berichten inplannen op je Facebookpagina, maar sinds kort kun je hetzelfde doen bij je evenementenpagina. Je weet wel: organisatoren maken evenementenpagina’s aan, waar je kunt aangeven of je aanwezig zult zijn of als je geïnteresseerd bent in het evenement (maar nog niet zeker bent of je wel zou langs gaan). Organisatoren kunnen voortaan dus ook posts inplannen.

Nog dit: beheerders van dergelijke evenementen kunnen voortaan iedereen die ‘geïnteresseerd’ is ook automatisch op ‘aanwezig’ zetten. Opletten dus als je straks nog eens een evenement ‘interessant’ vindt.

Nieuw: berichten inplannen bij je evenement op Facebook

YouTube Kids

Ken jij YouTube Kids al? De kans is klein, want in eigen land is deze app nog niet gelanceerd. Momenteel worden de voorbereidingen getroffen om deze kindvriendelijke video-app ook te lanceren in de Benelux. Wereldwijd gebruiken vandaag al 11 miljoen kinderen de app. Hoofddoelstelling van de app: een veilige video-omgeving creëren voor kinderen.

Dat lukte echter tot nog toe niet helemaal. Er waren nogal wat kinderen die video’s te zien kregen die niet echt voor hen bedoeld waren. De video’s werden beoordeeld door algoritmes, computers dus, maar dat bleek niet feilloos. Ondertussen werd bij YouTube beslist om enkel nog video’s te laten zien die door mensen worden beoordeeld. Nu alleen nog wachten op een lancering in eigen land!

 

Over de schrijver
arrow_drop_up arrow_drop_down