Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

Updates uit sociale medialand: YouTube lanceert nu ook Stories-functie

Voortaan ook Stories op YouTube

Na Instagram, WhatsApp en Facebook gaat nu ook YouTube voor de bijl: de videowebsite neemt de populaire Stories-functie op in zijn app. De Stories-functie was ooit een ‘uitvinding’ van Snapchat, maar werd al gauw overgenomen door de andere sociale media. De ene met al wat meer succes dan de andere. Instagram slaagde erin Stories te ontwikkelen tot één van zijn populairste functies, op WhatsApp komen dan weer amper Stories tevoorschijn.

Nu lanceert dus ook YouTube Stories, of ‘Verhalen’. De functie op YouTube werkt exact hetzelfde als op de andere platformen: Stories blijven 24 uur beschikbaar en als er een nieuwe Story is, komt er een rode ring rond de profielfoto. Sommige gebruikers van de YouTube-app hebben de functie al, vermoedelijk is het een kwestie van weken voordat ook de rest van de gebruikers de Stories-functie op hun app tevoorschijn zien komen.

Slechts één link mogelijk in je Instagram-bio

Instagram en links, het is als water en vuur. Een link in je post onder een foto wordt niet toegestaan en vaak verwijzen organisaties en bedrijven dan maar naar hun bio, omdat je daar wél een link mag toevoegen. Maar, opvallende beperking: slechts één enkele link in de bio toegestaan. Toch valt ook dit probleem te omzeilen.

Je kunt gewoonweg één landingspagina maken waar je naar linkt. Op die landingspagina kun je dan linken naar andere sites. Maar je kunt ook gewoon tools gebruiken. De bekendste is ongetwijfeld Linktree, die jouw Instagram-volgers meeneemt naar een ‘boom van links’. Ook een goeie tip is een link plaatsen naar een video. Mensen die op de link klikken in je bio zijn ongetwijfeld sowieso al geïnteresseerd in je organisatie, dus kijken ze sowieso graag naar je voorstellingsvideo!

Spraakberichten versturen via LinkedIn

Voortaan kun je ook op LinkedIn spraakberichten versturen naar je contacten. Dat kon eerder al via andere sociale media zoals Facebook Messenger en WhatsApp. Een gesproken bericht maakt je boodschap uiteraard een pak persoonlijker. De functie werkt (voorlopig?) enkel via de mobiele app van LinkedIn. Een gesproken bericht versturen doe je gewoon door naar berichten te gaan, een gesprekspartner te selecteren en vervolgens onderaan op het microfoontje te klikken.