Wij gebruiken cookies
Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

Dit is wat je mist als je nog niet inzet op ambassadeurs

Elke organisatie heeft ambassadeurs. Dit zijn mensen die op een natuurlijk manier fan zijn van jouw organisatie of bedrijf. Jullie missie ligt hen en ze willen graag – vanuit een intrinsieke motivatie – helpen om jouw boodschap te verspreiden in hun netwerk. Denk bijvoorbeeld aan mensen met groene vingers die mee berichten delen van een milieucampagne.

Toch zijn er nog heel veel bedrijven en organisaties die hier niet of weinig op inzetten. Dat is jammer.
Wij denken steeds meer in een netwerk, en maken de oefening hoe we onze berichten bij de juiste doelgroep kunnen brengen; partners en ambassadeurs kunnen hierbij zeker helpen.

Ben of ken jij een organisatie die hier nog niet op inzet? Dit is wat je mist:

Stijgende relevantie

Ambassadeurs pikken jouw boodschap want de inhoud is relevant voor hun netwerk. Zo kunnen ze jouw boodschap verder verspreiden bij andere relevante doelgroepen (peer-to-peer) die jij normaal niet zou bereiken. Dat doet jouw relevantie op grotere schaal toenemen.

Met de inzet van ambassadeurs kan je jouw boodschap peer-to-peer verspreiden bij nieuwe relevantie doelgroepen.

Groter bereik op sociale media

Het algoritme op Facebook zorgt ervoor dat het bereik van een Facebookpagina op sociale media daalt. Wanneer je ambassadeurs inschakelt en zij jouw berichten delen, leuk vinden of op reageren, krijg je meer interactie en vergroot je zo jouw bereik op sociale media. Facebook bevoordeelt namelijk relevante gesprekken tussen gebruikers. Wanneer er reactie komt op jouw berichten en wanneer ze worden gedeeld dan zal dit een positieve invloed hebben op jouw organisch bereik.

Als ambassadeurs mee jouw bericht delen, krijg je meer bereik op sociale media.

Authenticiteit en geloofwaardigheid door word-of-mouth 

Ambassadeurs spreken over jouw organisatie en jouw projecten. Mensen geloven veel meer wat hun vrienden zeggen of netwerk zeg, in plaats van wat organisaties of bedrijven zelf vertellen (social proof).  Deze word-of-mouth is de heilige graal van marketing. Ambassadeurs kunnen zo een geloofwaardige bron zijn voor mensen.

Word-of-mouth is de heilige graal van marketing. Daarom is inzetten op ambassadeurs een goed idee.

Betrokkenheid en draagvlak 

Door ambassadeurs in te schakelen kun je als organisatie mensen informeren maar misschien ook overtuigen van (beleids)keuzes die jij als organisatie maakt. Probeer je acceptatie te krijgen voor een nieuw idee of initiatief dat je wilt lanceren? Intrinsiek gemotiveerde ambassadeurs helpen mee deze keuzes te verspreiden waardoor ze andere mensen kunnen overtuigen van jouw (beleids)plannen. 

Door ambassadeurs in te schakelen kun je als organisatie mensen informeren maar misschien ook overtuigen van (beleids)keuzes die jij als organisatie maakt.

 

Zie je al meer het nut in van ambassadeurs, maar weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Omdat we hier vaak vragen over krijgen hebben we een unieke online masterclass uitgewerkt, een ambassadeurstraject van 4 weken: ONLINE MASTERCLASS: ZO START JE MET HET INSCHAKELEN VAN AMBASSADEURS.

Dit komt aan bod:

  • Les 1: Visie, doelen en doelgroep. Waarom inzetten op ambassadeurs, wat wil je bereiken en wie is jouw doelgroep?
  • Les 2: Werven en rekruteren: Op welke manieren bereik je ambassadeurs? Hoe neem je contact op?
  • Les 3: Activeren en community: Hoe schakel je ambassadeurs in? Hoe bouw je een community?
  • Les 4: Meten, resultaten en cases. Concrete tips en inspiratie.

Je krijgt gedurende de training heel veel voorbeelden en cases. Je kan zelf ook een case inbrengen en jou laten begeleiden tijdens dit ambassadeurstraject dat start op 30/05.

Zalig, een online ambassadeurstraject, check het programma hier https://socialemediaburo.be/zo-schakel-je-ambassadeurs-in/ !

Meer weten over dit aanbod? Je vindt alle informatie hier

EXTRA > GRATIS WEBINAR “10 redenen om in te zetten op ambassadeurs”, 8/5 om 13u30-14u. Te laat? Schrijf je dan toch nog in, en herbekijk het gratis webinar!