Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

Waarom LinkedIn belangrijk is en je er beter op inzet!

Je weet waarschijnlijk al dat je op LinkedIn aanwezig moet zijn. Misschien heb je een half ingevuld LinkedIn-profiel, met wat copy-plak-werk rechtstreeks vanuit je CV. Maar je hebt al maanden niet meer ingelogd op het platform. Of misschien heb je wel helemaal geen account?

Toch is het enorm belangrijk om aanwezig te zijn op LinkedIn, en daar zal jij na het lezen van dit blogbericht ook van overtuigd zijn.

7 Redenen om professioneel actief te zijn op LinkedIn

1. Het professionele netwerk: Je bent actief op sociale media om contact te onderhouden met vrienden, collega’s en misschien wel familie. Maar vooral jouw professionele netwerk bevindt zich online. LinkedIn is het ideale medium om jouw zakelijke contacten op één plek bij elkaar te houden.  Zo kan je deze gedurende jouw loopbaan opbouwen en jouw professioneel netwerk in kaart brengen. Dit verhoogt ook jouw expert-status als medewerker en deze status straalt dan ook af op het bedrijf en de organisatie waarvoor je werkt.


2. Medewerkers als ambassadeurs.
Organisaties en bedrijven zien LinkedIn nog te vaak louter als het sociale media-platform waarop ze vacatures kunnen plaatsen, maar het is ook een digitaal visitekaartje. Medewerkers die actief met LinkedIn bezig zijn, spelen een belangrijke rol in het vormgeven van de online aanwezigheid van de organisatie. Zorg er voor dat je medewerkers actief zijn en een goed profiel hebben op LinkedIn, zodat jouw bedrijf ook online goed overkomt.

Ben je als werknemer trots op jouw organisatie, dan wil je ook mee groeien en waardevolle collega’s aantrekken. Wees je er dus van bewust dat ook jouw profiel meespeelt in hun beslissing om bij jullie te solliciteren.

Zorg er voor dat je medewerkers actief zijn en een goed profiel hebben op LinkedIn, zodat jouw bedrijf online ook goed overkomt.

 

3. Achtergrond-check bij sollicitatie: Het hebben van een LinkedIn profiel telt als een soort statusfactor. Je hebt net een interview achter de rug? Ga er dan maar van uit dat de recruiter jou zal opzoeken op sociale media. Je LinkedIn-profiel is jouw kaartje voor de professionele wereld.

Hetzelfde geldt ook voor organisaties of bedrijven, jouw toekomstige werknemer zal jouw bedrijf op LinkedIn willen terugvinden. Ze willen weten wie hun collega’s zouden kunnen worden, en of je een aantrekkelijk werkgever bent.

Je klikt vanaf de LinkedIn-bedrijfspagina toch direct door naar medewerkers?

Wat zeggen jouw huidige werknemers over jouw organisatie, want zij zijn jouw ambassadeurs? Of kunnen ze helemaal niks zeggen, want je bent nog niet actief…? Kunnen ze het logo van jouw organisatie of bedrijf niet opnemen in hun online CV omdat de organisatie nog geen bedrijfsprofiel heeft op LinkedIn?

 

4. Bereik geschikte kandidaten voor jouw vacatures. Ben je op zoek naar een job en heb je een mooi uitgebouwd LinkedIn-profiel, dan kunnen de jobaanbiedingen naar jou toe komen. De personen die op zoek zijn naar talent, zijn aanwezig op LinkedIn. Headhunters en recruiters gebruiken LinkedIn actief om kandidaten uit te nodigen om te solliciteren op interessante vacatures.

Als organisatie kan je zo ook op zoek gaan naar talent, zeker als het hoog-opgeleide profielen zijn. En net dat zijn steeds meer de knelpuntberoepen waar je misschien naar op zoek bent. Ingenieurs bijvoorbeeld.  Hoe groter jouw netwerk op LinkedIn hoe meer mensen je kan bereiken in jouw zoektocht (en dan hebben we het nog niet over de mogelijkheid om te adverteren op LinkedIn).

Organisaties gebruiken LinkedIn actief om kandidaten uit te nodigen om te solliciteren op interessante vacatures.

 

5. LinkedIn biedt social proof. Jouw connecties, aanbevelingen en de onderschrijving van jouw skills op LinkedIn zorgen ervoor dat je als recruiter kunt geloven wat personen online over zichzelf zeggen. Maar ook omgekeerd, laat het ook toe om de expert-status van medewerkers goed kan aangetoond worden, wat een goede uitstraling heeft op jouw organisatie.

LinkedIn opleiding training les lessen skills vaardigheden social proof

 

6. Bloggen over jouw vakgebied. LinkedIn is het ideale kanaal om je expertise te delen. Zowel als organisatie, als professional, als werkzoekende. Niet alles hoort thuis op LinkedIn, maar met juiste, relevante en unieke content kun je het verschil maken en jouw skills en expertise tonen. Het is belangrijk is dat je actief bent, het blijft natuurlijk een sociaal netwerk, reageer dus ook op mensen en beantwoord vragen.

 

7. Zet groepen strategisch in. Op LinkedIn kan je lid worden van diverse groepen. Dit is een handige strategie om snel nieuwe professionele relaties op te bouwen. Het loont als je reageert op berichten, berichten interessant vindt, of zelf iets plaatst in zo’n groep. Je deelname aan de groep wordt gezien door andere leden, waardoor zij wellicht jouw profiel bekijken of zelfs met je willen connecteren.
Dit verhoogt jouw expert-status en deze van jouw medewerker-experts.

Een mooi voorbeeld van een bedrijfspagina op LinkedIn is deze van de stad Mechelen. Met posts zoals deze zetten ze zich op de kaart als aantrekkelijke stad, en het werkt, bekijk maar eens de reactie op het bericht “Ik kijk al uit om naar daar te verhuizen“:

Linkedin opleiding lessen training professioneel gebruik mechelen stad gemeente

 

LinkedIn is super interessant voor zowel professioneel gebruik (medewerkers), de communicatiedienst als de personeelsdienst.

Meer leren over de mogelijkheden van LinkedIn? Dat treft! Op 24/05 start een volledige cursus met 20 online lessen, een online LIVE-sessie en veel meer. Je leest alle info: hier: Professioneel LinkedIn gebruiken doe je zo”.

 

Ken jij iemand waarvoor dit relevant kan zijn? Deel dan zeker deze tweet:

Interessant! Een online cursus over het professioneel inzetten van LinkedIn! https://socialemediaburo.be/professioneel-linkedin-gebruiken/