arrow_drop_up arrow_drop_down
10 voordelen als je gaat rekruteren via sociale media
19 mei 2020 

10 voordelen als je gaat rekruteren via sociale media

Rekruteren gebeurt steeds meer via sociale media. Een mix van kanalen wordt ingezet om de geschikte kandidaat te vinden voor een job. Enkel gebruikmaken van je website of een uitzendkantoor is verleden tijd. Sociale media wordt massaal gebruikt om je vacature in de schijnwerpers te plaatsen en zelf actief op zoek te gaan naar versterking. Wij geven je 10 voordelen en tips hoe je op een professionele en doelgerichte manier kan werven via de verschillende sociale mediakanalen.

VOORDEEL 1: JE BEREIKT (EINDELIJK) DE JUISTE KANDIDATEN

Via sociale media kan je de ‘passieve’ kandidaten bereiken. Door via je socials te werven kan je mensen bereiken die zelf niet actief op zoek zijn naar een job. Sommige zitten al op een goede werkplaats of zoeken in andere sectoren, waardoor ze via klassieke kanalen je vacature mislopen. Door sociale media te gebruiken kan je hen met je vacature aan het denken zetten.

Er is geen betere manier om de millennials en gen Z te bereiken dan via Facebook, Instagram en Twitter. De 18- tot 39-jarigen zijn het meest actief op sociale media en zullen op deze platformen sneller in aanraking komen met je boodschap.

VOORDEEL 2: HET GAAT SNEL! 

Nog een voordeel om te rekruteren via je sociale mediakanalen is de snelheid. Je kan veel sneller een berichtje sturen of een reactie plaatsen om te melden dat je geïnteresseerd bent of om snel te solliciteren. Op die manier heb je onmiddellijk rechtstreeks contact met een mogelijke kandidaat. Het is een persoonlijker, meer laagdrempelig en sneller proces dan bijvoorbeeld via e-mail.

VOORDEEL 3: JE KUNT CREATIEF ZIJN

Een laatste reden waarom je op deze manier nieuwe werknemers zou willen werven is het feit dat je gewoon ontzettend veel opties hebt via sociale media. Je kan bijvoorbeeld een video maken, een grafisch design ontwerpen, een mooie teamfoto gebruiken, een iets persoonlijkere of eerder informele tekst schrijven. Je hoeft hier zeker niet even droog te gaan rekruteren als via de klassieke manier. Elk platform is anders, op LinkedIn ga je iets formeler te werk dan bijvoorbeeld op Instagram.  Laat je creativiteit borrelen!

Wil je meer bijleren over dit onderwerp? In een online training van 1u leer je heel veel!

VOORDEEL 4: JE KUNT EEN GOEDE EMPLOYER BRAND NEERZETTEN

Het leuke is dat, op welk kanaal je ook beslist te gaan rekruteren, je je bedrijf goed kan positioneren. Mogelijke kandidaten krijgen onmiddellijk een eerste indruk van het imago en de identiteit en kunnen in een fractie van een seconde doorklikken naar je online profiel. Je kan je bedrijf op die manier dus niet enkel verkopen aan potentiële klanten, maar ook aan mogelijke nieuwe werknemers.

VOORDEEL 5: LAAT MENSEN ERVAREN HOE HET IS OM BIJ JOU TE WERKEN

Door jouw posts op sociale media, kunnen mensen een goede indruk hebben hoe het is om bij jou/jullie te werken. Dit is veel meer waard dan een goed omschreven vacature-bericht.

WIL JE MEER WETEN OVER WERVEN EN REKRUTEREN VIA SOCIALE MEDIA? 11/6 ONLINE TRAINING ‘WERVEN EN REKRUTEREN VIA SOCIALE MEDIA’

VOORDEEL 6: MEER DAN ALLEEN LINKEDIN

Je kan ervoor kiezen om je rekruteringsstrategie te focussen op één kanaal of op een mix van verschillende sociale mediakanalen. Wij raden je sowieso aan om zeker LinkedIn te gebruiken. Dit sociale mediakanaal is helemaal gefocust op rekruteren en werven en het uitbreiden van een netwerk. LinkedIn voorziet daarom ook specifieke tools om dit goed aan te pakken. Helaas kan je er alleen de ‘hoger opgeleiden’ bereiken.

Weet je niet zeker of je wil rekruteren via LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, YouTube, Pinterest of TikTok? Denk dan eerst eens na over jouw ideale kandidaat en welke leeftijd hij of zij heeft. Nu je dat in je hoofd hebt, kan je kijken op welk kanaal deze leeftijdscategorie het meest actief is. Hieronder zie je een kort overzicht om je op weg te helpen:

Bron: Digimeter 2019

VOORDEEL 7: ACTIVEER JOUW NETWERK, SCHAKEL JOUW AMBASSADEURS IN

Over het algemeen is het ook zeker belangrijk om ervoor te zorgen dat je vacature deelbaar is. Hoe meer mensen je post delen, hoe meer potentiële kandidaten het zullen zien. Vraag ook aan jouw (interne en externe) ambassadeurs om jouw vacature te delen. Vaak vind je peer-to-peer nog beter en sneller geschikte profielen.

LEER ALLES OVER WERVEN EN REKRUTEREN VIA SOCIALE MEDIA IN DEZE ONLINE TRAINING.

VOORDEEL 8: ADVERTEREN KAN HEEL DOELGROEPGERICHT

Ook kan je ervoor kiezen om je online vacature te promoten. Zeker op Facebook, Instagram en LinkedIn wordt dit voor vacatures steeds meer gedaan. Je kunt zo heel gericht in de tijdslijn komen van de doelgroep die je wilt bereiken en betalen voor het bereik dat je hierbij haalt.

VOORDEEL 9: MAAK EEN GOEDE EERSTE INDRUK

Een eerste indruk wordt steeds meer online gemaakt. Dit geldt ook voor jou, jouw organisatie, maar ook voor de kandidaat zelf.

Als je op een professionele manier gebruik maakt van sociale media is het altijd aangeraden om visueel sterk te zijn. Dat is ook een must bij het online rekruteren. Graag geven we je wat tips en inspiratie mee hoe je dit goed kan aanpakken:

  • Laat een filmpje zien van je werkplek, zo toon je al een blik achter de schermen.

  • Maak van je werknemers echte ambassadeurs door hen in een video aan het woord te laten. Zo zie je de gezichten achter de onderneming en merk je onmiddellijk welke sfeer er hangt.

  • Zorg dat je vacature, je tekst, je foto of je video visueel past bij je onderneming.

  • Gebruik je eigen huisstijl .

  • Post voldoende gevarieerde content (wissel af tussen tekst, video, foto, een story..).

  • Heb geduld: post meer dan één keer, probeer niet te overhaasten, creëer een band met je volgers en zorg voor een aantrekkelijk online profiel.

  • Belicht de verschillende aspecten van je bedrijfscultuur in je content.

  • Zorg voor een goed verhaal zodat kandidaten weten waar je voor staat en wat je specifiek zoekt in een werknemer.

  • Breng een specifieke, maar vooral persoonlijke en menselijke boodschap.

  • Wees consistent.

VOORDEEL 10: HAAL JOUW MOSTERD BIJ ANDERE VOORBEELDEN

Zoek naar voorbeelden en laat je inspireren, want dat kan ook makkelijk via sociale media. Gelukkig besparen wij je die tijd uit en maakten we al een lijstje van enkele goede voorbeelden. Deze ondernemingen deden het je voor:

De openbare omroep ‘NOS’ van Nederland heeft een eigen Instagrampagina om nieuwe medewerkers te vinden. Van een online rekruteringscampagne gesproken!  https://www.instagram.com/werkenbijdenos/

https://www.instagram.com/p/B7BdmRrh8uM/ Een goede Instapost van onze noorderburen. De politiezone van Noord-Holland gebruikt een iets langere caption om uit te leggen naar wie ze op zoek zijn en verwijzen naar een link in bio. Ook zetten ze aan tot interactie door te vragen vrienden te taggen voor wie dit een goede job zou zijn én gebruiken ze hashtags.

Kabine Aan Zee is een ‘instaproof’ winkel voor kinderspullen met een prachtige feed, veel volgers en goede foto’s. Om aan versterking te geraken zetten zij dat dan natuurlijk ook op hun Instagram. Zij kozen ervoor een leuke teamfoto aan zee te gebruiken, waar iedereen er lachend op staat. Kort maar bondig schrijven ze wat voor iemand ze zoeken en verwijzen ze naar link in bio.

Stad Nieuwpoort maakt gebruik van Facebook voor hun recruitment. Ze maakten zelfs speciaal een vacaturevideo waarin werknemers aan het woord komen die uitleggen naar wie ze precies op zoek zijn. Het is nu niet bepaald de mooiste of beste video qua design, maar wel een super leuk idee.

stadnieuwpoort.PNG

https://twitter.com/HDMPipelines/status/1258361061893451776

HDM Pipelines BV gebruikt een tweet om aan nieuwe medewerkers te geraken. Goed gedaan, want ze gebruiken weinig tekst, hashtags en foto’s. Het leuke is dat ze de aandacht trekken door humor te gebruiken.

pipelinesvacature.PNG
Over de schrijver
Wij gebruiken cookies