Als anderen het zeggen... (social proof effect)
14 mei 2018 

Als anderen het zeggen... (social proof effect)

Als anderen het zeggen…

Hebben we de neiging om dat heel erg te geloven en te vertrouwen.

Wat vinden anderen van deze dienst, van dit product, van deze werkgever, van deze werknemer…? Daar zijn we heel benieuwd naar.

We gaan dan ook op zoek naar informatie waar we deze info vinden en steeds vaker is dit … sociale media!

Een recensie van een vriend bij een restaurant, een positieve tweet op een event, een testimonial bij een training, een gedeelde vacature ‘word jij mijn nieuwe collega’, als er volk zit in een restaurant.. dan zal het wel lekker zijn..  en ga zo maar door.

Iedere positieve opmerking over uw organisatie/bedrijf of uw product/dienst wordt beschouwd als ‘social proof’.

Volgens Wikipedia is social proof (beter bekend als informatieve sociale invloed) “Een psychologisch en sociaal fenomeen wat refereert naar het vertrouwen dat mensen hebben bij de feedback en acties van anderen, om zo te bepalen wat goed en slecht is in een bepaalde situatie.”

Op vandaag kan je via sociale media dit “social proof” effect kracht bij zetten maar dit potentieel wordt nog onderbenut. 

Daarop focussen wij ons de komende weken om velen hiermee te helpen.

Daarom hebben we deze 2 nieuwe initiatieven: 

1. Zo schakel je ambassadeurs in!

Waarom inzetten op ambassadeurs?

– Je krijgt meer online visibiliteit en dit op een authentieke en persoonlijke manier.
– Het geeft jouw organisatie of jouw campagne een positief imago als jouw fans, medewerkers en ambassadeurs berichten plaatsen of delen.
– Een groot eigen netwerk als organisatie draagt niet alleen bij tot een positief imago, ook de missie wordt zo mee uitgedragen.
– Betrek anderen en creëer zo meer betrokkenheid in jouw organisatie en bij het delen van jouw berichten.
– Zet Ambassadeurs in om jouw bereik op sociale media te vergroten en om de geloofwaardigheid van jouw organisatie te vergroten.
– Je bereikt peer-to-peer nieuwe doelgroepen en netwerken.
– Versterk de troeven van mond-aan-mond reclame.
– Elke organisatie, politicus, partij heeft natuurlijke fans, je kan deze betrekken.
– Ambassadeurs inzetten is – meestal – gratis.

Maar…

Hoe kan je ambassadeurs bereiken? Engageren? Motiveren?
Waarom deelt een ambassadeur jouw bericht wel of niet? Waarom willen ze ambassadeur worden?

Wat leer je in deze online masterclass?

– Waarom inzetten op ambassadeurs?
– Hoe begin je er aan?
– Hoe pak je het aan?
– Wat kun je met ambassadeurs bereiken?
– Kritieke succesfactoren?
– Welke soorten ambassadeurs zijn er?
– Waarom willen mensen ambassadeur worden?
– Wat bied je ambassadeurs aan?
– Hoe ga je ze bereiken?
– Hoe kan je ze werven en rekruteren?
– Hoe kan je ze engageren en activeren?
– Op welke kanalen worden ze ingeschakeld?
– Op welke manieren laat je hen jouw accounts overnemen?
– Hoe kan je de resultaten evalueren?

We starten op woensdag 30/05 en gaan 4 weken online interactief trainen. 

We ontwikkelden een ‘groeipad’ en gidsen jou stap voor stap doorheen dit traject, in 4 online LIVE sessies.

Kan je er niet LIVE bij zijn? Geen probleem! De lessen blijven beschikbaar.

Je krijgt bovendien extra voorbeelden, concrete cases die ik al eeder heb uitgewerkt (voor steden, verenigingen, intercommunales…) en inspiratie waarvoor je ambassadeurs kunt inschakelen en hoe je dit best aanpakt.

BONUS

– Toegang tot facebookgroep gedurende 6 maanden waarin je jouw vragen stelt en ervaring deelt met andere e-cursisten en een expert van Socialemediaburo.be.

– Wil je zelf een concrete ambassadeurs-case uitwerken, dan kan je dit traject gebruiken om dit concreet te maken en feedback te vragen.

– CHECKLIST hoe jij makkelijk kan starten met ambassadeurs en zeker niks vergeet.

Ambassadeurs is the next step!
Ja, ik wil méér informatie!

Wil je jouw ambassadeurs handig via een platform rekruteren, engageren en een leaership board bijhouden? Dan is het groepsaanbod om te starten met de software van SocialSeeder een aanrader. We starten op 31/5 bij de VVSG. Alle info vind je hier.

 

2. LinkedIn professioneel gebruiken doe je zo!


Waarom inzetten op LinkedIn? 

In dit blogbericht geven we er 7 goede redenen voor. 

Omdat we via LinkedIn heel erg professioneel kunnen inzetten op “social proof”!

> Als medewerkers een mooi uitgebouwd netwerk hebben op LinkedIn, verhoogt dit de expert-status als medewerker en deze status straalt af op het bedrijf en de organisatie waarvoor deze werkt.

> Medewerkers als ambassadeurs. Medewerkers die actief met LinkedIn bezig zijn, spelen een belangrijke rol in het vormgeven van de online aanwezigheid van de organisatie. Zorg er voor dat je medewerkers actief zijn en een goed profiel hebben op LinkedIn, zodat jouw bedrijf ook online goed overkomt. Delen ze mee de vacatures en trends uit jullie branche in hun netwerk?

> Achtergrond-check bij sollicitatie: Jouw LinkedIn-profiel is jouw kaartje voor de professionele wereld.  Hetzelfde geldt ook voor organisaties of bedrijven, jouw toekomstige werknemer zal jouw bedrijf op LinkedIn willen terugvinden. Ze willen weten wie hun collega’s zouden kunnen worden, en of je een aantrekkelijk werkgever bent.

Je klikt vanaf de LinkedIn-bedrijfspagina toch direct door naar medewerkers? Wat zeggen jouw huidige werknemers over jouw organisatie, want zij zijn jouw ambassadeurs? Of kunnen ze helemaal niks zeggen, want je bent nog niet actief…? Kunnen ze het logo van jouw organisatie of bedrijf niet opnemen in hun online CV omdat de organisatie nog geen bedrijfsprofiel heeft op LinkedIn?

> LinkedIn biedt social proof ook in het CV! Jouw connecties, aanbevelingen en de onderschrijving van jouw skills op LinkedIn zorgen ervoor dat je kunt geloven wat personen online over zichzelf zeggen. Maar ook omgekeerd, laat het ook toe om de expert-status van medewerkers goed kan aangetoond worden, wat een goede uitstraling heeft op jouw organisatie.

Enzo voort…

Lang niet iedereen is zich bewust van de kracht, de mogelijkheden en de werking van het kanaal LinkedIn. 

Een gemiste kans! 
Zeker voor professioneel gebruik.

– Maken hoogopgeleiden deel uit van jouw doelgroep? Dan mag jij zelf, maar ook jouw organisatie of bedrijf, zeker niet ontbreken op LinkedIn!
– Wil je zelf ook actiever aan de slag met LinkedIn?
Alle mogelijkheden benutten voor jouw profiel maar ook voor jouw bedrijfspagina?
– Wil je beter gevonden worden door jouw doelgroep, potentiële klanten en medewerkers of zelf op zoek gaan naar nieuwe contacten en nieuwe klanten zoeken?
– Wil je bouwen aan jouw personal branding en/of aan de employer branding van jouw organisatie of bedrijf?
– Wil je jouw expertise delen en in contact komen met andere experten (en hun ervaringen)?

Dan is deze training iets voor jou!

Kom in 20 online lessen alles te weten over LinkedIn.
Starten doen we op 24/5, dan kan je direct aan de slag met 20 online lessen.
Er is ook 1 Live sessie in een besloten Facebookgroep op 21/06/2018 om 11u!

Leer om LinkedIn zowel persoonlijk maar ook strategisch in te zetten voor jouw organisatie.

Deze online opleiding is voor iedereen die de mogelijkheden van professioneel gebruik van LinkedIn wilt ontdekken!  Zowel voor professioneel gebruik (medewerkers), communicatiedienst als personeelsdienst.

Wil je met meerderen inschrijven (aanrader!)? Check dan even ons speciale aanbod!

LinkedIn, ja ik wil méér informatie!

Ambassadeurs inschakelen en LinkedIn professioneel gebruiken, daarop focussen we de komende weken en helpen zo velen het ‘social proof’ effect toe te passen.

Doe jij ook mee?
We geven deze trainingen ONLINE.

Online leren zit in de lift. Niet onbegrijpbaar als je de voordelen op een rijtje ziet:

– Leren waar en wanneer je wil.
– Beperkte tijdsinvestering. Na het volgen van de lessen ben je helemaal mee!
– Geen verplaatsingstijd of -kosten. (WOW!)
– Stel tijdens de live sessie al je vragen. Kun je er niet live bij zijn? Bekijk deze na afloop!
– Ervaringsuitwisseling met collega’s in een besloten Facebookgroep.
– Je bouwt tegelijk je online netwerk verder op.

Etc. Etc.

Ja, ik wil méér informatie!

Over de schrijver