Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

Waarom inzetten op ambassadeurs?

Elk bedrijf of organisatie heeft ambassadeurs. Dit gaat van interne medewerkers, partnerorganisaties tot externe fans en betaalde influencers. Toch doen heel veel bedrijven en organisaties hier niets mee. Niet in de publieke sector maar ook niet in de private sector.
Dit is jammer. Want als je ambassadeurs goed inzet, dan kun je hier veel mee winnen. Zeker in tijden dat mensen reclame beu zijn en algoritmes het bereik van push-berichten doet kelderen. 

Waarom inzetten op ambassadeurs?

Ambassadeurs zijn mensen of organisaties die mee jouw boodschap kunnen verspreiden in hun eigen netwerk. Dit zorgt ervoor dat jouw boodschap een groter bereik krijgt, maar ook als relevanter wordt aanzien. Mensen hechten belang aan wat hun vrienden zeggen (Word-of-mouth). Schrijft een vriend een positieve recensie over een organisatie? Zie je een testimonial verschijnen van iemand die je kent? Dan ga je dit vlugger voor waarheid aanzien, want mensen hebben vertrouwen in mensen die ze kennen.

Als publieke organisatie, bedrijf of lokaal politicus is het de uitdaging om die ambassadeurs te vinden en te activeren. Hieraan zijn ook een aantal succesfactoren verbonden.

De belangrijkste succesfactor kunnen we het best uitleggen aan de hand van het Golden Circle Model van Sennek 

 

Veel organisaties gaan in de fout door te focussen op de ‘what’ – welke producten en diensten bieden wij aan? – terwijl de ‘why?’ of ‘waarom?’ de belangrijkste vraag is.  Een duidelijke visie en de ‘waarom we dingen doen’, waar sta je als bedrijf of organisatie voor en in wat geloof je? Dat inspireert mensen. Van hieruit vloeit bij sommige mensen of organisaties de intrinsieke motivatie om hun schouders onder deze doelen te zetten, omdat ze zelf ook overtuigd zijn van die doelen, van die WHY.

Stel jezelf even de WHY-vraag: waarom zouden mensen ambassadeur willen worden voor jouw campagne?

Toen de VVSG de campagne #zorglokaal begint bij jou opzette, dan gingen meteen een aantal lokale besturen en politici mee in het verhaal en zetten die hun schouders mee onder campagne. Dit vanuit die gemeenschappelijke ‘WHY’.

Wanneer mensen niet akkoord zijn met de ‘WHY’ dan sluit jouw (campagne) verhaal niet aan bij hun verhaal. Ze zullen nooit (goede) ambassadeur worden. Vertrek dus vanuit thema’s die mensen aanspreken en die passen binnen de filosofie van jouw bedrijf of organisatie.

Naast de ‘WHY’ zijn er nog andere succesfactoren die ervoor zorgen of mensen ambassadeur worden of niet. En ambassadeur blijven.
Wil je hier mee over weten? We werken hierover een online masterclass uit waarin je in 4 online lessen leert hoe jij jouw ambassadeurs vindt en inzet.

  • Les 1: Visie, doelen en doelgroep. Waarom inzetten op ambassadeurs, wat wil je bereiken en wie is jouw doelgroep?
  • Les 2: Werven en rekruteren: Op welke manieren bereik je ambassadeurs? Hoe neem je contact op?
  • Les 3: Activeren en community: Hoe schakel je ambassadeurs in? Hoe bouw je een community?
  • Les 4: Meten, resultaten en cases. Concrete tips en inspiratie. 

Je krijgt gedurende de training heel veel voorbeelden en cases en kan je zelf ook een case inbrengen en jou laten begeleiden tijdens dit ambassadeurstraject dat start op 20/11.

Meer weten over dit aanbod? Je vindt alle informatie hier