Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

Waarom inzetten op ambassadeurs?

Elk bedrijf of organisatie heeft ambassadeurs. Dit gaat van interne medewerkers, partnerorganisaties tot externe fans en betaalde influencers. Toch doen heel veel bedrijven en organisaties hier niets mee. Niet in de publieke sector maar ook niet in de private sector.
Dit is jammer. Want als je ambassadeurs goed inzet, dan kun je hier veel mee winnen. Zeker in tijden dat mensen reclame beu zijn en algoritmes het online bereik doen kelderen. 

Waarom inzetten op ambassadeurs?

Ambassadeurs zijn mensen of organisaties die mee jouw boodschap kunnen verspreiden in hun eigen netwerk. Dit zorgt ervoor dat jouw boodschap een groter bereik krijgt, maar ook als relevanter wordt aanzien. Mensen hechten meer belang aan wat hun vrienden zeggen (Word-of-mouth) dan wat een organisatie zegt. Schrijft een vriend een positieve recensie over een organisatie? Zie je een testimonial verschijnen van iemand die je kent? Dan ga je dit vlugger voor waarheid aanzien, want mensen hebben vertrouwen in mensen die ze kennen.

Als publieke organisatie, bedrijf of lokaal politicus is het de uitdaging om die ambassadeurs te vinden en te activeren. Hieraan zijn ook een aantal succesfactoren verbonden.

De belangrijkste succesfactor kunnen we het best uitleggen aan de hand van het Golden Circle Model van Sennek 

 

Veel organisaties gaan in de fout door te focussen op de ‘what’ – welke producten en diensten bieden wij aan? – terwijl de ‘why?’ of ‘waarom?’ de belangrijkste vraag is.  Een duidelijke visie en de ‘waarom we dingen doen’, waar sta je als bedrijf of organisatie voor en waar geloof je in? Dit inspireert mensen. Van hieruit vloeit bij sommige mensen of organisaties de intrinsieke motivatie om hun schouders onder deze doelen te zetten, omdat ze zelf ook overtuigd zijn van die doelen, vanuit de WHY-gedachte.

Stel jezelf de WHY-vraag

‘Waarom zouden mensen ambassadeur willen worden voor jouw campagne?’

Toen de VVSG de campagne #zorglokaal begint bij jou had opgezet deelden een aantal organisaties en politici de berichten direct. Dit vanuit die gemeenschappelijke ‘WHY’.

Wanneer mensen niet akkoord zijn met de ‘WHY’ dan sluit jouw (campagne-) verhaal niet aan bij hun verhaal. Zo zullen ze nooit een (goede) ambassadeur worden. Vertrek dus vanuit thema’s die mensen aanspreken en die passen binnen de filosofie van jouw bedrijf of organisatie.

Naast de ‘WHY’ zijn er nog andere succesfactoren die ervoor zorgen of mensen ambassadeur worden of niet.

Wat zijn die succesfactoren en hoe schakel je medewerkers of organisaties in als online ambassadeurs?

Nadja legt het donderdag 7 maart uit in een gratis webinar. Schrijf je hier in: