Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

Medewerkers inzetten als online ambassadeurs?

Veel bedrijven en organisaties hanteren een streng sociale mediabeleid. De IT-dienst krijgt de opdracht van de directie om sociale media en andere websites te blokkeren, omdat ze te storend en vooral afleidend zijn voor werknemers. Vaak krijgen alleen communicatiemedewerkers toegang tot deze kanalen en in sommige organisaties wordt zelfs dit gelimiteerd.

Wat de directie daarnaast wél wil, is dat hun medewerkers zich als ambassadeur gedragen, ook online. Er leeft de verwachting dat medewerkers – in hun vrije tijd – corporate content van de organisaties delen op hun eigen sociale mediakanalen.

Realiteit toont aan dat dit niet gebeurt. Het is heel moeilijk om medewerkers in te schakelen als online ambassadeur, laat staan in hun vrije tijd. En als medewerkers tijdens hun werkuren ook geen toegang krijgen tot sociale media, dan mag je het volledig vergeten.

Oplossing?

Geef medewerkers toegang tot sociale media tijdens hun werkuren. Wie toegang krijgt tot sociale media op het werk, moet het dan niet stiekem doen op de smartphone. Ook gaat toestemming ervoor zorgen dat hun sociale mediagebruik met mate is en blijft hun hoofdfocus uiteraard op hun werk liggen.

De belangrijkste voorwaarde voor een geslaagd ‘ambassadeursprogramma’ is een cultuur die vertrouwen hoog in het vaandel heeft staan en waarin mensen zelf verantwoordelijkheid hebben voor hun resultaten en gedrag. Dit vertrouwen geef je medewerkers ook als het gaat om hun socialemediagebruik. Focus hierbij ook op de kansen van sociale media.

Door sociale media toe te laten tijdens de werkuren blijven jouw medewerkers: ­

  • Professioneel up-to-date ­
  • Nauw in contact met hun professionele contacten (experten, leveranciers, doelgroep concullega ’s…).
  • Sociale media zijn uitermate geschikt om jouw netwerk persoonlijk te benaderen, relaties te onderhouden en communicatie af te stemmen op persoonlijke voorkeuren.
  • Betrokken, loyaal, productiever, creatiever en dynamischer.
  • Medewerkers kunnen direct en ongehinderd met elkaar communiceren. Er wordt een cultuur van interactie gecreëerd. Zo verloopt communicatie gemakkelijk over afdelingsgrenzen heen.
  • Je bouwt zo aan positieve employer branding.
  • Ook als er klachten gespot worden, kan hierop vervolgens via andere kanalen ingespeeld worden.

Maar hoe zet je medewerkers in als online ambassadeurs?

Wegens groot succes geeft Nadja hierover voor de derde keer een gratis webinar. Daarin legt ze uit hoe je medewerkers inschakelt als online ambassadeurs en jouw vertrouwen op sociale media vergroot.

In dit gratis webinar van 1 uur ontdek je een 7-stappen plan om:

  • Je medewerkers in te schakelen als ambassadeurs om je bereik en vertrouwen op sociale media tot 8 keer te verhogen.
  • Het werven en rekruteren een boost te geven via een ambassadeurschap programma
  • Productiviteit en betrokkenheid op de werkplek te verhogen en tijdverlies te voorkomen

Het webinar gaat door op dinsdag 22/1 om 13u30. 

Schrijf je hieronder gratis in: