Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

Medewerkers inzetten als online ambassadeurs? Ontzeg hen de toegang tot sociale media niet!

Veel bedrijven en organisaties hanteren een streng sociale mediabeleid. De IT-dienst krijgt de opdracht van de directie om sociale media en andere websites te blokkeren, omdat ze te storend en vooral afleidend zijn voor werknemers. Vaak krijgen alleen communicatiemedewerkers toegang tot deze kanalen en in sommige organisaties wordt zelfs dit gelimiteerd.

Wat de directie daarnaast wél wil, is dat hun medewerkers zich als ambassadeur gedragen, ook online. Er leeft de verwachting dat medewerkers – in hun vrije tijd – corporate content van de organisaties delen op hun eigen sociale mediakanalen.

Realiteit toont aan dat dit niet gebeurt. Het is heel moeilijk om medewerkers in te schakelen als online ambassadeur, laat staan in hun vrije tijd. En als medewerkers tijdens hun werkuren ook geen toegang krijgen tot sociale media, dan mag je het volledig vergeten.

Oplossing?

Geef medewerkers toegang tot sociale media tijdens hun werkuren. Wie toegang krijgt tot sociale media op het werk, moet het dan niet stiekem doen op de smartphone. Ook gaat toestemming ervoor zorgen dat hun sociale mediagebruik met mate is en blijft hun hoofdfocus uiteraard op hun werk liggen.

De belangrijkste voorwaarde voor een geslaagd ‘ambassadeursprogramma’ is een cultuur die vertrouwen hoog in het vaandel heeft staan en waarin mensen zelf verantwoordelijkheid hebben voor hun resultaten en gedrag. Dit vertrouwen geef je medewerkers ook als het gaat om hun socialemediagebruik. Focus hierbij ook op de kansen van sociale media.

Door sociale media toe te laten tijdens de werkuren blijven jouw medewerkers: ­

  • Professioneel up-to-date ­
  • Nauw in contact met hun professionele contacten (experten, leveranciers, doelgroep concullega ’s…).
  • Sociale media zijn uitermate geschikt om jouw netwerk persoonlijk te benaderen, relaties te onderhouden en communicatie af te stemmen op persoonlijke voorkeuren ­.
  • Betrokken, loyaal, productiever, creatiever en dynamischer.
  • Medewerkers kunnen direct en ongehinderd met elkaar communiceren. Er wordt een cultuur van interactie gecreëerd. Zo verloopt communicatie gemakkelijk over afdelingsgrenzen heen.
  • Je bouwt zo aan positieve employer branding.
  • Ook als er klachten gespot worden, kan hierop vervolgens via andere kanalen ingespeeld worden.

Zorg daarnaast voor een degelijke sociale media opleiding. Wil je medewerkers inzetten als online ambassadeurs en dit op een professionele manier?
Zorg ervoor dat ze de kanalen en de mogelijkheden hiervan kennen. 

Wij bij socialemediaburo.be helpen organisaties om stappen vooruit te zetten op sociale media door medewerkers te leren hoe ze sociale media kunnen inzetten, zodat ze het zelf kunnen doen en zo online ambassadeurs kunnen worden.
De unieke online jaaropleiding: ‘Iedereen Mee Met Sociale Media’ start 20 september en geeft e-cursisten tips (de “how to” van de verschillende sociale media kanalen), tricks en inspiratie waarmee ze makkelijk aan de slag kunnen gaan. Hier vind je alle informatie. 

Dit traject is al eens gestart in januari 2018. Ruim 260 deelnemers schreven zich in uit meerdere organisaties.

Waarom schreef Aquafin toen met veel medewerkers in en hoe ervaren ze deze opleiding?

“Aan een hoog tempo word je ondergedompeld in de verschillende sociale media. Met elke les leer je wel iets bij, zowel ervaren gebruikers als beginners. Je leert vooral ook dat sociale media veel meer is dan Facebook en Twitter. Het wordt op een ludieke manier aangepakt met een maandelijkse quiz, interactie in een facebook-groep en interessante voorbeelden. Zowel professioneel als privé kan je veel doen met de tips. Wij hebben er met Aquafin voor gekozen om met een hele groep medewerkers uit verschillende afdelingen deel te nemen. Zo willen we onze medewerkers meer vertrouwd maken met sociale media en van hen digitale ambassadeurs voor ons bedrijf maken.” Inne Van Tendeloo – HR Business Partner Aquafin NV.

MIS DEZE KANS NIET en start nog in 2018 met het verhogen van het algemeen kennisniveau sociale media in jouw organisatie!