Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

Hoe zet je medewerkers in als online ambassadeurs?

Elke directie wil dit wel: dat hun medewerkers zich als ambassadeur gedragen, ook online. Maar.. soms leeft er ook de verwachting dat medewerkers – in hun vrije tijd – content van de organisaties delen op hun persoonlijke sociale mediakanalen tot zelf eigen werkgerelateerde content produceren. 

Realiteit toont aan dat dit niet gebeurt. Het is al een uitdaging om medewerkers in te schakelen als online ambassadeurs, laat staan in hun vrije tijd. En als medewerkers tijdens hun werkuren ook geen toegang krijgen tot sociale media, dan mag je het volledig vergeten!

Oplossing? Een online ambassadeursprogramma!

Geef medewerkers toegang tot sociale media tijdens hun werkuren. Wie toegang krijgt tot sociale media op het werk, moet het niet stiekem doen op de smartphone. Wanneer er een duidelijke sociale media policy is – check hier die van Unizo – Kunnen medewerkers sociale media ook tijdens de werkuren inzetten.

De belangrijkste voorwaarde voor een geslaagd ‘online ambassadeursprogramma’ is een cultuur die vertrouwen uitstraalt tussen werkgever en werknemer, waarin mensen zelf verantwoordelijkheid hebben voor hun resultaten en gedrag. Dit vertrouwen geef je medewerkers ook als het gaat om hun sociale mediagebruik.

Focus hierbij  op de kansen en niet op de valkuilen van sociale media.

Door medewerkers te activeren als online ambassadeur via sociale media, leidt dit tot:

  • Professioneel up-to-date ­blijven via sociale media
  • Nauw in contact met hun professionele contacten (experten, leveranciers, doelgroep concullega ’s…).
  • Sociale media zijn uitermate geschikt om jouw netwerk persoonlijk te benaderen, relaties te onderhouden en communicatie af te stemmen op persoonlijke voorkeuren.
  • Betrokken, loyaal, productiever, creatiever en dynamischer.
  • Medewerkers kunnen direct en ongehinderd met elkaar communiceren. Er wordt een cultuur van interactie gecreëerd. Zo verloopt communicatie gemakkelijk over afdelingsgrenzen heen.
  • Je bouwt zo aan positieve employer branding.
  • Ook als er klachten gespot worden kan hier via sociale media op geageerd worden.

Maar hoe zet je medewerkers in als online ambassadeurs?

Hierover geef ik op donderdag 7 maart om 11 uur een gratis webinar:

In dit gratis webinar van 1 uur ontdek je een hands-on 7-stappen plan om:

  • Je medewerkers in te schakelen als ambassadeurs om je bereik en vertrouwen op sociale media tot 8 keer te verhogen
  • Het werven en rekruteren een boost te geven via een ambassadeurschap programma
  • Een betere employer branding 
  • Betrokkenheid op de werkplek te verhogen en tijdverlies te voorkomen