Online ambassadeurschap. Wat is het voordeel? Bekeken vanuit HR?
14 oktober 2019 

Online ambassadeurschap. Wat is het voordeel? Bekeken vanuit HR?

The ‘war for talent’ is hard en veel organisaties merken dat het niet makkelijk is om nieuwe werkkrachten aan te trekken. HR-managers zijn steeds op zoek naar nieuwe manieren om talent aan te trekken (en eigen personeel te behouden). Werken aan die werving begint bij mensen die de organisatie het beste kennen: de eigen medewerkers. Elke organisatie wil graag dat zijn medewerkers zich als ambassadeur gedragen. Ook online. Wie hier als HR-manager slim mee omgaat heeft een stapje voor om nieuw talent aan te trekken.

Voordelen van zo’n online ambassadeursprogramma, bekeken vanuit HR?

  • Medewerkers zijn de organisatie. Ze komen authentiek over en bepalen de perceptie hoe nieuw talent naar de organisatie kijkt. Een positieve word of mouth zal een positieve invloed hebben op een kwalitatieve instroom van nieuwe werknemers. 
  • Er ontstaat intern een hechtere community van enthousiaste medewerkers. 
  • Je bouwt zo aan positieve employer branding.
  • Wanneer een medewerker zijn of haar expertise online deelt, heeft dit een positieve invloed op de persoonlijke ontwikkeling en zorgt dit voor een sterkere ‘werkbinding’. Hierdoor worden ze meer betrokken, loyaler, productiever, creatiever en dynamischer.

Een goed voorbeeld hierbij is het Instagram account van de Vlaamse overheid.

Op dit account wordt regelmatig een andere ambtenaar aan het woord gelaten die mensen meeneemt voor een blik achter de schermen van zijn of haar job. Via het Instagram account krijgen medewerkers een forum. Wat ze vertellen bepalen ze zelf. Zo krijg je als kijker een idee wat die verschillende mensen doen maar ook hoe fijn het er werken is.

 

Hoe start je zo’n ambassadeursprogramma?

Bekijk hierover het gratis webinar.

In dit gratis webinar van 1 uur ontdek je een hands-on 7-stappen plan om:

    • Je medewerkers in te schakelen als ambassadeurs om je bereik en vertrouwen op sociale media tot 8 keer te verhogen
    • Het werven en rekruteren een boost te geven via een ambassadeurschap programma
    • Een betere employer branding uit te bouwen
    • Betrokkenheid op de werkplek te verhogen en tijdverlies te voorkomen

Over de schrijver