Influencers of ambassadeurs? Waarin zit het verschil voor organisaties?
24 mei 2018 

Influencers of ambassadeurs? Waarin zit het verschil voor organisaties?

Wie een tijdje geleden de heisa gevolgd heeft weet dat de FOD Economie strengere regels wil hanteren om online reclame via sociale media beter te reguleren. Wie reclame maakt voor een product of dienst via een (persoonlijk) sociale media-account moet aangeven dat het over reclame gaat. Zo wordt de vrijheid van zogenaamde ‘influencers’ aan banden gelegd.

Ondanks de publicatie op de website van de FOD blijken de regels nog niet van kracht te zijn. Toch roepen ze bij veel organisaties vragen op. Ook wij kregen de vraag wat de impact van de wetgeving is voor ambassadeurs. De bedoeling van dit blogbericht is om het verschil te duiden tussen een influencer en een ambassadeur.

Influencers

Influencers zijn personen die een groot bereik hebben op één of meerdere sociale mediakanalen. Ze spelen dit bereik uit om tegen vergoeding – in geld of een ander voordeel – posts te maken op hun sociale mediakanalen. Zo brengen ze een verdoken commerciële boodschap tot bij hun volgers. De motivatie van een influencer is vaak extrinsiek en hangt af van de beloning die er tegenover staat. Ook heeft de influencer niet altijd een band met het product of dienst waarvoor hij reclame maakt.

Online ambassadeurs

Ambassadeurs zijn personen of organisaties die op een natuurlijke manier fan zijn van een bepaald thema of van een bepaalde organisatie. Ze hebben minder impact dan een influencer, maar zijn wel authentiek en geloofwaardig. Ze delen dezelfde ‘WHY’ en verspreiden vanuit een intrinsieke motivatie – gratis dus – jouw berichten. Als we het hebben over ambassadeurs, dan gaat dit vaak over werknemers en partnerorganisaties die berichten delen of zelf eigen content maken rond een bepaald thema. Het is geen verplichting en ze doen dit allemaal spontaan.

Ambassadeurs zijn goud voor elke organisatie. Ze vormen een belangrijk uitgangsbord en bepalen mee de geloofwaardigheid en aantrekkelijkheid van een organisatie. Influencers hebben impact, maar de kans bestaat dat ze door hun contracten met meerdere bedrijven en organisaties hun geloofwaardigheid en authenticiteit verliezen.

De nieuwe wetgeving geldt voor influencers. Ambassadeurs die vrijwillig en intrinsiek handelen vallen niet onder de wetgeving.

Wist je dat elke organisatie ambassadeurs heeft? 

Het is alleen de kunst om hen om een juiste manier te activeren!

 

Interesse in het 7-stappen-plan “Zo schakel je medewerkers in als online ambassadeur“?

Over de schrijver