arrow_drop_up arrow_drop_down
22 januari 2020 

Instagram verwijdert IGTV-knop

Instagram verwijdert IGTV-knop

Sociale media veranderen voortdurend. Wij sommen voor jou de nieuwigheden en de trends van afgelopen week op. We beginnen met nieuws over WhatsApp. Eigenaar Facebook heeft beslist om – voorlopig – nog geen advertenties te vertonen op dit platform.

WhatsApp krijgt nog geen advertenties

Het idee om advertenties te vertonen op WhatsApp ontstond niet lang nadat Facebook de populaire berichtendienst kocht in 2014.

Vorig jaar kwam het bericht dat WhatsApp de status-functie wil gebruiken om advertenties in te vertonen. Deze status kan je vergelijken met verhalen (stories) op Instagram en Facebook. Gebruikers plaatsen hierin een bericht dat 24 uur zichtbaar blijft voor contacten in WhatsApp. Die berichten zouden afgewisseld worden met betaalde (gesponsorde) content.

Deze week rapporteerde The Wall Street Journal dat WhatsApp dit plan op de lange baan schuift. Wat exact de reden is, is onduidelijk.

WhatsApp blijft nog even advertentievrij dus.

TikTok steekt Facebook voorbij als meest gedownloade app van 2019.

Volgens recente cijfers van databedrijf SensorTower heeft het Chinese sociale mediakanaal TikTok onder andere Facebook, Messenger en andere populaire sociale mediakanalen voorbij gestoken.

TikTok is in 2019 meer dan 738 miljoen keer gedownload. Facebook en Messenger ‘maar’ 700 miljoen keer. Hierdoor komt TikTok boven Facebook en Messenger te staan wat downloads in 2019 betreft. Alleen WhatsApp doet beter. Met 850 miljoen downloads voert deze populaire berichtendienst de lijst aan.

Bekijk het volledig rapport van SensorTower hier.

Wereldwijd blijft Facebook wel nog steeds het grootste sociale mediakanaal met 1,69 miljard gebruikers.

Meer weten over TikTok? In dit blogbericht lees je alles wat je moet weten over dit platform.

Instagram verwijdert IGTV-knop

Wat is IGTV?

In 2018 heeft Instagram IGTV gelanceerd. Dit is een afzonderlijke videoruimte op Instagram waarop gebruikers langere video’s kunnen posten. Instagram wou hiermee de concurrentie aangaan met videoplatformen zoals YouTube. Om naar IGTV te gaan werd bovenaan de tijdslijn een oranje knop toegevoegd.

Instagram verwijdert IGTV-knop

Instagram heeft deze week de oranje IGTV-knop op de Instagram tijdslijn verwijderd. Deze knop werd door te weinig gebruikers gebruikt om naar IGTV te gaan.

Hoe ga je nu naar IGTV?

Via een IGTV-video op jouw tijdslijn. IGTV laat toe om de eerste minuut van een IGTV-video te vertonen op de tijdslijn op Instagram. Als het om een IGTV-video gaat, zal het IGTV-icoon in de video staan en kan je de IGTV-video bekijken in de linker benedenhoek.

IGTV op jouw profiel 

Het IGTV-icoon vind je ook bovenaan jouw profiel. Belangrijk, hiervoor moet je wel ooit een video gepost hebben op IGTV. Wanneer dit niet het geval is, zal je dit icoon niet te zien krijgen.

Ook onderaan de video bij de zoek-functie kom je uit bij IGTV.

Wil je graag weten hoe IGTV werkt?

Probeer 7 dagen gratis Someflex. Het online leerplatform met snackable videolessen over sociale media. Zo vind je er ook een uitgebreide cursus over Instagram waarin de mogelijkheden van IGTV worden getoond en uitgelegd.

Over de schrijver
Wij gebruiken cookies