arrow_drop_up arrow_drop_down
3 mei 2019 

Facebook verandert. Wat betekent dit voor de lokale handelaar?

Recent vond F8 plaats. Dit is het jaarlijks congres dat Facebook organiseert voor ontwikkelaars. Tijdens dit congres heeft Facebook-CEO Mark Zuckerberg verschillende nieuwigheden aangekondigd en een aantal trends geschetst. Eén van die trends is dat online communicatie verschuift van het ‘openbaar dorpsplein’ naar de woonkamer. Concreet betekent dit dat mensen steeds minder berichten delen met ‘iedereen’ op hun tijdslijn. Ze gaan eerder content delen in een groep op Facebook of WhatsApp of privé berichten sturen in Facebook Messenger, Instagram of WhatsApp. 

Die verschuiving naar steeds meer één-op-één communicatie zorgt ervoor dat de lokale handelaar een andere marketing-aanpak nodig hebt om zo ook bereikbaar te zijn vanuit de woonkamer of de broekzak van de klant.

Het is bovenal ook heel belangrijk dat je als lokale handelaar die trends en nieuwigheden kent en er snel op inspeelt.
Hoe kan je dit doen? Heel eenvoudig en dankzij de samenwerking met Unizo ook heel betaalbaar, lees door tot onderaan en verneem alles over Someflex.

Stop met “roeptoeteren” op de tijdslijn van de sociale media kanalen, ga de relatie aan met jouw klant op een authentiek manier, wees laagdrempelig aanspreekbeer en heel service-minded. Sociale media kunnen je hierbij fantastisch helpen.

We geven hierbij graag 3 tips:

1. Zorg dat je makkelijk te bereiken bent via privé-berichten

Omdat steeds meer mensen WhatsApp, Instagram of Messenger gebruiken en privé berichten gaan delen, verwachten ze ook dat jij als lokale handelaar via deze kanalen te bereiken bent. Zo worden er steeds meer vragen – in privé – gesteld.

Hieronder een conversatie tussen een klant en een lokale handelaar via Facebook Messenger:

Deze berichtenapps worden niet alleen gebruikt om vragen te stellen, je kan er bij sommige lokale handelaars ook een bestelling of reservering plaatsen.

Zo bestel je bijvoorbeeld frieten via WhatsApp bij frituur t’Hertje in Turnhout.

Bron: GVA.be

2. Al aan een groep op Facebook of WhatsApp gedacht?

Wil je met jouw klanten een online community bouwen? Dan kan een groep op Facebook of WhatsApp dé manier zijn om jouw klanten samen te brengen. Maak er geen commercieel praatje van maar deel relevante content. Geef tips, deel nieuws en creëer zo veel mogelijk waarde voor hen. Dit kan afgewisseld worden met af en toe een korting of een wedstrijd maar dit mag niet het hoofddoel zijn van de groep.
Haak in op de gedeelde interesses van jouw klanten, laat hen via dat kanaal vragen stellen, geef antwoorden, tips en advies. Als je zo’n community goed aanpakt, zullen een deel van jouw klanten ook jouw online ambassadeurs worden.

In zo’n groep kan je ook luisteren naar de noden van de klanten en hen betrekken bij nieuwigheden in jouw zaak.

Nog een ander voordeel van zo’n groep is dat deze beter scoren in de algoritmes dan een pagina,waardoor meer mensen jouw berichten zien. Wie lid wordt van een groep, krijgt een melding wanneer er nieuwe reacties in de groep komen.

3. Bereik jouw doelgroep door lokaal te adverteren

De trend dat mensen minder berichten posten op hun tijdslijn zien we vooral op Facebook. Maar het is niet omdat ze niets posten dat ze niet kijken. Het is daarom nog steeds belangrijk dat jij regelmatig in hun tijdslijn passeert. 

Regelmatig content posten is dus aangeraden, alleen heb je geen garantie dat veel mensen jouw berichten zullen zien. Welke content scoort goed? Vaak content die authentiek en persoonlijk is, inhaken op de actualiteit etc.

Dankzij de functie van “lokaal adverteren op Facebook”, kan je heel gericht een boodschap sturen. Op basis van interesses, demografische gegevens, tot zelfs op straatniveau.

De Pastinaak-case van het VRT programma “Facebook en ik” is hier een mooi en inspirerend voorbeeld van.

Concreet zijn ze ‘pastinaak’ geen promoten in de gemeente Eeklo, heel gericht naar vrouwen met interesse in gezonde voeding.

Bron: Facebook

Resultaat?

Bron: VRTNWS

Maar hoe begin je hieraan?

Wat zijn de mogelijkheden van WhatsApp? Hoe maak ik een groep aan op Facebook? Hoe werkt Instagram? Hoe kan ik succesvol adverteren op Facebook?

Om lokale handelaars hierin te ondersteunen, hebben we Someflex ontwikkeld. Dit is een online leerplatform met snackable videolessen sociale media. Omdat we weten dat je als lokale handelaar weinig tijd hebt, zijn de lessen kort en to-the-point. In maximum 3 minuten leer je iets concreet bij. 

Someflex is het online leerplatform om sociale media bij te leren, waar en wanneer je wilt. Maar er is meer! Je krijgt ook antwoord op al jouw vragen, inspiratie hoe anderen het aanpakken etc.

Dit mag je verwachten:

  • Hapklare videolessen van max. 3 minuten over alle sociale media kanalen en gratis apps om creatieve content te maken
  • Al méér dan 500 videolessen staan voor je klaar
  • DIY-manier, jij leert waar en wanneer je wilt
  • Community voor vragen en ervaringsuitwisseling
  • Laagdrempelig bijleren, zowel basis als meer gevorderd
  • Antwoord op al jouw sociale media vragen

Klaar om te snoepen van hapklare sociale media videolessen?

Unizo is partner van Someflex én nu loopt er een mooie actie voor jou (zowel voor Unizo-leden als niet-Unizo-leden).

Neem nu een abonnement voor 1 jaar Someflex en krijg 250 euro korting (gebruik de code Some250).
Je betaalt geen 12 maanden maar slechts 11 maanden, geniet van 250€ korting en je kan met de KMO portefeuille betalen (tot 40% korting).

Interesse?

 

Over de schrijver
Wij gebruiken cookies