Wat gebeurde er deze week allemaal in Sociale Medialand? We lijsten de belangrijkste gebeurtenissen voor jou op:
We beginnen met nieuws over het betalingssysteem van Facebook (die blijkbaar niet aanslaat in het Verenigd Koninkrijk).
1. Facebook staakt P2P betaaldienst in Verenigd Koninkrijk
Een proef van Facebook met betalen voor particulieren in het Verenigd Koninkrijk gaat stoppen. De dienst die werkt via de interne berichtendienst Messenger is niet succesvol genoeg en trekt te weinig gebruikers.
De UK is de tweede markt waar Facebook Payments heeft gelanceerd, in 2015 al, naast thuismarkt de VS. Sinds 2017 zijn alle grote Britse banken en betaalbedrijven geïntegreerd. Facebook Payments werkt als volgt: het versturen van geld loopt via Messenger, de interne berichtendienst van het platform. Alvorens een betaling doorgang te laten vinden moeten beide kanten hun kaartgegevens invullen, waarna de verzender een bedrag invult. Het laat zich al bijna raden, die handeling waarbij van twee kanten actie gevraagd wordt, lijkt de reden te zijn voor het gebrek aan succes.
2. Instagram beperkt bereik van ‘ongepaste’ foto’s en video’s
Instagram gaat berichten die ‘ongepast’ maar niet tegen de regels zijn, voortaan aan minder mensen laten zien.
3. LinkedIn wil meer interacties genereren met nieuwe reacties
LinkedIn wil meer interacties genereren op zijn platform, door nieuwe reacties toe te voegen. Het gaat om een functie die de gewone ‘like’ uitbreidt met vier nieuwe opties. Gebruikers kunnen nu ook op berichten reageren met iconen die voor ‘vieren’, ‘liefde’, ‘inzichtelijk’ en ‘nieuwsgierig’ staan.
De reacties worden momenteel wereldwijd uitgerold naar de bijna 600 miljoen gebruikers van het bedrijf, zowel op desktop als in de mobiele apps.
Deze reacties zien er zo uit:
LinkedIn maakte het nieuws bekend via een blogpost.
Hoe gebruik je ze?
De reacties werken volgens hetzelfde principe als op Facebook. ‘Hover’ over de like-knop en de nieuwe reacties verschijnen: