arrow_drop_up arrow_drop_down
3 oktober 2016 

Help, wat post ik vandaag? 6 tips voor meer inspiratie

Je weet wel dat je je sociale mediakanalen moet onderhouden, maar het wordt al snel moeilijk om niet in herhaling te vallen. Je wil wel zoeken naar content die écht goed scoort, maar daar heb je meestal de tijd niet voor. Kant-en-klare content zou leuk zijn, maar dat heb je jammer genoeg ook niet. Hoe zorg je voor die afwisseling in je communicatie? Hoe zorg je ervoor dat je je doelgroep boeit? Kortom, wat doe je als je geen inspiratie voor sociale media hebt?

 

Maak je geen zorgen, je bent niet de enige die met dit probleem zit. Dit is één van de redenen waarom we gestart zijn met de online training “Zo past u sociale media toe“, maar dit terzijde. Uit onderzoek blijkt dat op zoek gaan naar content de meeste tijd in neemt van alle sociale media-activiteiten. Daarom hebben we hieronder enkele tips verzameld die jou hopelijk wat helpen, de volgende keer dat je op zoek moet naar een interessante post.

 

Tip 1: inspireer mekaar

We merken dat nog veel besturen het vergeten, maar je concullega’s zijn vaak de beste bron van inspiratie. Ga op zoek naar Facebookpagina’s, Twitteraccounts, Instagramfeeds en Snapchatkanalen van andere steden, gemeenten, politiezones, … en kijk wat zij doen. Zoek die kanalen niet éénmalig op, maar volg ze (maak bijvoorbeeld een lijst op Twitter en een interesselijst op Facebook). Zo komen hun berichten vaker in jouw feed en moet je er niet telkens naar op zoek gaan. Zo bespaar je weer tijd! En vergeet niet: kijk eens over de landsgrenzen heen! Zoek niet enkel bij Belgische organisaties, maar ga ook eens een kijkje nemen in Nederland. Daar springen veel lokale besturen erg creatief om met hun sociale media. Zo gebruiken al veel Nederlandse gemeentes Whatsapp als servicekanaal.

 

Tip 2: maak een moodmap of –board.

Houd posts die je aanspreken en/of inspireren bij. Neem er screenshots van en sla ze op in een mapje op je computer. Je kan ze sorteren per thema, bijvoorbeeld ‘grappig’, ‘actualiteit’, ‘politiek’, …  Of druk de beste posts die je tegenkomt af en pin ze op een prikbord tegenover je bureau. Digitaal kan dat natuurlijk ook, met Pinterest. Als je dan op een bepaald moment zonder inspiratie zit, kan je je moodmap doorbladeren of eens een stapje dichter bij je moodboard zetten.

 

Tip 3: ga op zoek naar middle ground

Als je actief zelf op zoek gaat naar content, is het belangrijk dat je in de juiste richting zoekt. Waarom zit jouw organisatie op sociale media? Allicht omdat jullie relevante informatie willen delen. Waarom zit jouw doelgroep op sociale media? Omdat ze op zoek gaan naar dingen die hen interesseren en omdat ze op de hoogte willen blijven. Wat kan je dus best posten? Alles wat overlapt natuurlijk!

Ga op zoek naar onderwerpen die je doelgroep graag wilt horen, zien en lezen. Schrijf dan op wat jij graag wilt posten, welke informatie je moet verspreiden en waar jullie veel materiaal van hebben. Zoek dan de middle ground op. Probeer raakvlakken te vinden en/of zorg dat je genoeg afwisselt tussen berichten die je doelgroep boeien en de eerder ‘verplichte’ berichten.

 

Tip 4: werk met je talenten.

Het is niet omdat je denkt dat je niet over de nodige skills beschikt, dat je sociale media links moet laten liggen. Als je niet goed bent met schrijven, probeer het dan met foto’s. Ben je niet goed met foto’s, waarom film je dan niet eens? Ben je daar niet zo goed mee, post dan krantenartikels of blogberichten die van toepassing zijn. Zoek de manier die jou het beste ligt om je boodschap over te brengen.

 

Tip 5: content curation

Zó voor de hand liggend, en toch zo vaak over het hoofd gezien; content curation. Repost content van anderen. Dat kan van zowel andere lokale besturen als van je doelpubliek. Zo kunnen posts van andere instellingen ook interessant zijn voor jouw doelgroep, en kunnen bijvoorbeeld foto’s die mensen uit de gemeente gedeeld hebben erg aanspreken. Hoe ga je daar naar op zoek? Begin al met te zoeken naar hashtags van je gemeente!

Maar ook dit: als je merkt dat je regelmatig dezelfde vragen krijgt, maak er dan eens een post over!

 

Tip 6: werk met (terugkerende) thema’s.

Elke maandag een leuke repost, elke dinsdag een interessant artikel, elke donderdag een relevante foto… Het lijkt vaak dat originaliteit en creativiteit ‘zomaar plots’ tevoorschijn moeten komen en dat je maar moet ‘wachten op een goed idee’. Maar dat klopt niet altijd.

Over de schrijver
Wij gebruiken cookies