Deze 5 knelpunten houden groei en meer bereik op sociale media tegen
07 november 2018 

Deze 5 knelpunten houden groei en meer bereik op sociale media tegen

Stilstaan is achteruitgaan. Dat geldt ook voor het professioneel inzetten van sociale media. Actief zijn op sociale media is blijven groeien en volgende stappen zetten. In dit blogbericht willen we graag een veelgestelde vraag met jou bespreken, namelijk: ‘Waarom lukt het niet om volgende stappen te zetten op sociale media?’

Dit heeft met verschillende knelpunten en drempels te maken, zo blijkt uit ons jaarlijks onderzoek waarin we polsen naar de sociale media-activiteiten van lokale besturen.

1. Gebrek aan visie 

Eén van de belangrijkste knelpunten is het gebrek aan visie. Waar willen we als organisatie naartoe? Het is belangrijk dat je het puntje aan de horizon vastlegt en hier gestaag, stapje voor stapje, naartoe werkt. Na het bepalen van je focus kan je hier naartoe werken.

2. Te weinig interactie 

Veel organisaties zetten sociale media in als ‘pushkanaal’ om vooral berichten te zenden en niet om de interactie aan te gaan met hun doelgroep. Het gevolg hiervan is dat berichten weinig bereik hebben. Wat ben je met dagelijkse posts als niemand deze ziet? Geen bereik betekent geen impact en geen groei van de kanalen (fans, volgers…).

3. Te weinig experimenteren

Door te experimenteren en te evalueren ontdek je wat werkt en wat niet werkt. Als je weet wat werkt, kan je hier meer en beter op focussen.

4. Gebrek aan rapportering

Meten is weten. Het is dus belangrijk dat je jouw sociale media-activiteit monitort en meet. Maar even belangrijk… ‘de deur’ gaat vaak meer open… als je met rapportering het effect van jouw acties aantoont. Voor jezelf is dit interessant, maar zeker ook leidinggevenden hebben dit nodig om te beslissen meer te doen met sociale media.

5. Tijd

Veel organisaties geven aan dat ze tijdsgebrek hebben om al het bovenstaande te doen. Wel, tip 4 helpt om meer capaciteit (tijd en middelen) vrij te krijgen.
We zien vaak dat de prioriteiten en de middelen verschuiven in plaats van dat er middelen en tijd bijkomen.  Door te rapporteren en het effect te tonen, verschuiven de middelen..

Kortom: hoe krijg je meer tijd en capaciteit? 

Door het bepalen van doelen krijg je een heel gerichte focus en voer je acties uit die noodzakelijk zijn voor het behalen van je doel. Het bepalen van doelen werkt ook motiverend om er dagelijks mee bezig te zijn. Bovendien is gerichte focus tijdsefficiënt. En last but not least: rapporteer! 

Wil jij graag deze knelpunten wegwerken en groeien op sociale media?

Nadja helpt je graag via een online coaching traject!

➡ Focussen en bepalen van doelstellingen

➡ Experimenteren

➡ Hoe juist de interactie aangaan met je doelgroep

➡ Tijdsefficiënt en structureel stappen vooruit zetten op sociale media

➡ Opvolgen en rapporteren

➡ Q&A voor al jouw vragen

➡ Updates en nieuwigheden

Benieuwd naar dit unieke aanbod?

Over de schrijver