Zo krijg je meer capaciteit voor jouw sociale media doelen
26 oktober 2018 

Zo krijg je meer capaciteit voor jouw sociale media doelen

Met heel veel voldoening zien we dat ondertussen een groot aantal organisaties de stap naar sociale media heeft gezet. Maar vaak zien en horen we dat organisaties online ter plaatse blijven trappelen. Nochtans is sociale media een verhaal van continu groeien, verbeteren en nog meer bereiken.

Zowel overheden als bedrijven willen beiden online blijven groeien. Ondernemingen willen meer omzet en meer naambekendheid krijgen dankzij sociale media, overheden willen werken aan een laagdrempelige dienstverlening, aan community bouwen en betrokkenheid te vergroten met hun doelgroep.

Gebrek aan visie

Uit ons jaarlijks onderzoek naar sociale mediagebruik merken we dat telkens dezelfde knelpunten worden aangehaald. Eén van die belangrijkste knelpunten is het gebrek aan visie. Waar willen we naartoe? Het is belangrijk dat je als organisatie het puntje aan de horizon vastlegt. Niet om er meteen naartoe te vliegen, maar om dagelijks kleine stappen vooruit te zetten.

Met dit puntje in zicht, is het belangrijk om door te zetten, continuïteit te bieden en consistent te zijn.

Weinig interactie = weinig bereik

We merken vandaag vaak dat organisaties nog te weinig de interactie aangaan met de doelgroep. Sociale mediakanalen worden nog te veel als informerende kanalen gebruikt, als een megafoon om aankondigingen te doen, als een digitaal infoblad. Vaak komt dit door weinig kennis over hoe algoritmes werken. Wie het algoritme snapt, die weet dat interactie zorgt dat je beter scoort en op die manier kun je beter je doel en je doelgroep bereiken. Wat ben je met dagelijkse posts als niemand deze ziet?

Als organisatie die inzet op sociale media ben je hier beter van op de hoogte. Weten wat nieuw is, hoe het werkt en zo kun je beginnen te experimenteren. Daardoor kun je gaan leren, optimaliseren, meten en weten. Experimenteer-modus on!
Experimenteer eens met een live, post eens ’s ochtends een foto, of net ’s avonds een video… en bekijk wat het effect is.
Doen, evalueren en ten slotte bijsturen. Experimenteer!

Tijd

Natuurlijk is het handig dat je daarvoor kunt rekenen op een klankbord. Dat kan intern zijn, maar vaak zijn er geen collega’s om hier even over te praten. Soms kan het ook handig zijn om een blik van buitenaf te krijgen, zeker omdat je er zelf te dicht op zit.

Een aantal weken geleden stelden we via e-mail de vraag ‘Wat mis je om verdere stappen te zetten op sociale media?’ Het antwoord dat we steevast terugkregen: gebrek aan tijd om stil te staan, te evalueren en om een doel te stellen, om meer te doen. Tijd zul je natuurlijk nooit ‘over’ hebben, dat is te begrijpen, zelf hebben wij bij socialemediaburo.be ook continu to do-lijstjes af te werken. Maar wil je toch je doel bereiken? Dan maak je een commitment en zet je dagelijks stappen vooruit.

Met commitment kan je een volgende stap bereiken, als je het nu doet, zelfs nog voor het einde van het jaar. De ideale gelegenheid om een mooie Sinterklaas- of eindejaarsperiode online voor te bereiden. Of misschien wel een campagne uitwerken, doelen voor 2019 vast te leggen, weten wat de laatste trends en nieuwigheden zijn, screenen wat jullie doen op vandaag en bepalen wat anders en beter kan, enzovoort.

Zo krijg je meer capaciteit vrij

Enthousiastelingen die doen, stappen vooruit zetten.. en dan komt het: en die rapporteren! Als je doet en experimenteert, zie je meteen wat het oplevert, waardoor je kunt gaan rapporteren. En met die resultaten op zak kunnen ook anderen zien wat het oplevert. Zo gaat de deur naar meer capaciteit verder open.
Uiteindelijk investeer je met je sociale media-experimenten en dagelijkse stappen zelf, om uiteindelijk meer capaciteit te krijgen.

Wachten tot er meer capaciteit komt, werkt niet. Doen en rapporteren, dat werkt het beste.

Bereik jouw sociale media doel in 5 weken! We starten 12 november!

Gaan we er samen voor? Ik werkte een online coaching traject uit. Een nieuwe methodiek waarin ik velen wil helpen door te groeien naar die volgende stap.

Bereik jouw sociale mediadoel

Over de schrijver