Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

In Nederland heeft de gemeente Raalte een fulltime storyteller

In de Nederlandse gemeente Raalte is er sinds kort een storyteller aangenomen, Wesley van der Bol. Hij brengt de gemeente op een toffe, frisse manier in de kijker.
Daarnaast is hij ook verantwoordelijk voor klantenafhandeling en bepaalt hij de toon die de gemeente tegenover inwoners hanteert. Alles met de gedachte: hoe kunnen we mensen verbinden?.

Een storyteller luistert en lost op!

De online storyteller denkt na over wat de gemeente doet, maar ook over wat er in de gemeente gebeurt. Deze info zorgt ervoor dat de gemeente op een andere manier kan communiceren met de inwoners. Dit alles wordt niet alleen extern maar ook intern in de organisatie gedeeld. Via narrowcasting, het tonen van bepaalde online berichten, foto’s en video’s, worden zaken die in en buiten de organisatie leven voor alle werknemers gestreamd.

De job van storyteller is niet zoals die van de andere communicatiemedewerkers. Bij hen ligt de focus vaak op het zenden. De storyteller gaat echt de interactie aan, en doet achteraf ook echt iets met de feedback die hij terugkrijgt.

Wat betekent dit concreet? Als je merkt dat er een bepaald topic bij de bewoners leeft, omdat je het bijvoorbeeld opvangt op sociale media. Dan ga je hierop gaan inspelen. Als er bijvoorbeeld een probleem is met de straatverlichting kan je een filmpje gaan opnemen waarin een hoogtewerker uitlegt hoe het komt dat de verlichting niet werkt. Je kan op jouw kanalen ook uitleggen hoe mensen melding moeten maken van het probleem.
Je geeft de burgers ook mee wat er gebeurt nadat ze melding van een probleem hebben gedaan. Als ze dan even moeten wachten tot er effectief iets aan het probleem wordt gedaan dan gaan ze dit ook beter begrijpen.

Door op zo’n transparante manier te gaan communiceren creëer je draagvlak bij jouw burgers.

Marketing of Storytelling?

Dit is een probleem waar je je als storyteller elke dag bewust van moet zijn. Als er bv. evenementen plaats vinden moet je opletten dat je als gemeente geen reclame gaat maken voor dat evenement. Je moet steeds de neutraliteit van de gemeentekanalen bewaken.

Zo liet de gemeente Raalte een vrijwilliger op het Ribs en Blues Festival verslag uitbrengen van het festival via de Instagram Stories. Zo laat je zien wat een vrijwilliger allemaal doet. Je vertrekt niet vanuit de insteek wat je allemaal kan doen op het festival of wat het festival te bieden heeft.

social media gemeente overheid stad instagram storyteller raalte

 

Het is ook leuk dat je inwoners in de kijker kan zetten. Ook de gemeente Delft doet dit. Zij hebben op Instagram een rubriek #Delftseheld. Hier zetten ze vrijwilligers die zich belangeloos inzetten voor de gemeente Delft in de kijker.

Door meer in te zetten op sociale media bereik je een ander publiek. Zeker door op verschillende kanalen in te zetten. Instagram wordt nu veel gebruikt door jongeren. Op Facebook bereik je een groot deel van de Vlamingen (70%!).

Nog niet overtuigd

Dat zo’n kleine gemeente in Nederland een storyteller in dienst heeft is best wel opmerkelijk en vooruitstrevend. Toch kan een storyteller heel nuttig zijn. Hij zorgt dat je altijd leuke content op de verschillende kanalen hebt.

Maar het kan ook anders, als je er voor zorgt dat iedereen binnen de gemeente goede content kan maken hoef je eigenlijk geen storyteller aan te nemen als gemeente. Dan kan je content posten die mensen van de groendienst, wegenwerken, jeugdwerking,… maakten gaan delen. Wil je hier meer over weten? Lees dan zeker dit artikel over ambassadeurs.


Een laatste tip?

Wees niet bang om aan de slag te gaan met content! Expirementeer op al jouw kanalen, maak korte filmpjes, foto’s,…
Door het gesprek te starten op sociale media, trek je het gesprek naar je toe.