Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

Instawalk doorheen het Lichtfestival in Gent! Organiseer jij de volgende?


InstaWalk. Wait, what?!

Een instaWalk is een wandeling waarbij je een bepaalde plek bezoekt die relevant is voor een bepaalde organisatie of een bepaald merk, meestal onder begeleiding van een deskundige die je meer vertelt over de plek.

Tijdens de walk mag je foto’s en video’s maken, en deze delen op Instagram (of elk ander social platform) met een bepaalde hashtag die de organisatie voor je uitkiest.

Het instawalk-fenomeen bestaat al jaren en toch worden de wandelingen in België nog relatief weinig georganiseerd. Té weinig als je het ons vraagt!

 

Waarom een Instawalk organiseren?

  1. Buzz maken! Zijn er veel mensen (of bepaalde influencers) die interesse hebben in het onderwerp van jouw walk? Dan levert dit sowieso interessante content op.
  2. Je kunt moeilijke thema’s dichter bij de inwoner/klant brengen. Zie het voorbeeld hieronder.
  3. User-generated-content! Zo’n walk levert je veel creatieve content op. Deze kan je dan later hergebruiken op jouw sociale media kanalen, offline magazines, …
  4. Exclusiviteit. Iedereen wil het: foto’s maken op plekken waar het normaal niet mag, of ze anders geen toegang tot hebben. De deelnemers voelen zich vereerd én hebben exclusieve content te bieden aan hun eigen volgers!

 

#Nederlandinspiratie 1

De Gemeente Den Haag organiseerde een tijdje terug een instawalk om aandacht te vragen voor de Haagse Vrijheidsweken en alle belangrijke events rondom het onderwerp Vrede & Recht. Deze thema’s staan ver van de inwoners van de stad af, maar door een walk te organiseren wist de gemeente een nieuwe groep te interesseren in het onderwerp.

Instagrammers werden meegenomen naar het Vredespaleis en de Hoge Raad:

#Nederlandinspiratie 2

De populairste website in Nederland om een instawalk op poten te zetten, is instwalk.nl. Het bedrijf organiseert jaarlijks meerdere instawalks en de resultaten van deze wandelingen zijn op Instagram en op de website www.instawalk.nl terug te vinden.

“Een instawalk volgt bij ons steeds een andere route”, zegt Brandyard visual design, het reclamebureau achter de populaire Instawalk.nl-website“Tijdens de wandeling maken de deelnemers, soms vanuit een opdracht, Instagram foto’s.”

Deze foto’s worden dan door de deelnemers op Instagram geplaatst en voorzien van een hashtag (#). Doordat de foto’s deze hashtag krijgen ontstaat er een fotogroep op Instagram.

Sensationele #InstawalkLicht

Ook stad Gent liet zich inspireren door deze Nederlandse trend. Zij organiseren een sensationele instawalk, waarbij je als deelnemer als een van eerste de lichtroute mag verkennen.

Deze zeer gegeerde plaatsen om het Lichtfestival Gent in avant-première te ontdekken, kon je bemachtigen door op Instagram een creatieve foto te posten met als thema licht of lichtfestival, met de hashtag #instawalklicht.

 

Organiseer jij binnenkort een Instawalk?