Wij gebruiken cookies
Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

Groningen leidt digitaal: ‘Welcome in Cyberspace‘


De stad en provincie Groningen beginnen een mediacampagne om zich te vestigen als een van Nederland’s leidende digitale steden. De campagne ‘Welcome in Cyberspace‘ richt zich op jongeren, techondernemers en de Nederlandse overheid. De campagne draait overwegend op sociale media. Het ideale moment om eens te kijken hoe zij het op sociale media aanpakken.

Strategie

Voor de gemeente was sociale media vooral belangrijk om de afstand tussen de inwoner en de stad te verkleinen. Bovendien hechten ze een groot belang aan openheid en transparantie door actief in te zetten op community management, en participatie.

De gemeente Groningen deelt via verschillende sociale mediakanalen belangrijke informatie, beantwoordt vragen en biedt ruimte voor gesprek. Bovendien zetten ze sociale media in om doelgroepen te bereiken die via traditionele kanalen minder goed te bereiken zijn.

Ze hebben een account op Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp en LinkedIn. Deze gebruiken ze niet alleen om inwoners te informeren, maar ook voor leuke posts.

Ze roepen ook inwoners op om foto’s te delen van de stad, in interactie te gaan,… In het bericht hieronder roepen ze inwoners en bezoekers op een mooie foto van de gemeente delen met het mooi weer, de winnaar ziet zijn foto op de omslagfoto van de pagina.

groningen sociale media

Specifieke inwoners informeren via advertenties

Naast het uitvoeren van webcare heeft de gemeente steeds vaker interactie met haar bewoners door middel van advertenties. Het adverteren op kanalen als Facebook en LinkedIn maakt het eenvoudiger om een bepaalde doelgroep aan te spreken.

In januari was het door ijzel heel glad waardoor de gebruikelijke afvalophaaldienst niet kon rijden“, zegt Carine Platinga van de gemeente Groningen, “Wij hebben toen een advertentie met deze melding opgesteld voor inwoners uit bepaalde wijken, we informeerden hen over wanneer hun afval dan wel zou opgehaald worden.”

Whatsapp

De gemeente Groningen is ook een mooi voorbeeld van Whatsappgebruik. Zo gebruikt de gemeente Whatsapplijsten voor heel gerichte thema’s en/of specifieke inwoners en wijken.

Een brand in jouw buurt? Of de sloop van het casino? Gemeente Groningen geeft zijn inwoners de keuze om zich te abonneren op een Whatsapplijst, en informeert dan heel gericht de inwoners die betrokken zijn bij dit thema. Ook hier komt de informatie dus naar jou toe!