Gemeenten zetten in op vloggers
08 maart 2018 

Gemeenten zetten in op vloggers


 

De populariteit van vloggers bij jongeren inspireert Nederlandse gemeenten om ook te starten met vloggen. Zo willen gemeenten jongere doelgroepen aanspreken.

Vloggen is een samenvoeging van de woorden ‘video’ en ‘bloggen’. We kennen het woord bloggen al en daaruit kunnen we de betekenis halen. Een vlog is namelijk gewoon een blog in video vorm.

 

Stadscampagnes en jongeren bereiken

In een vorige video vertelde ik je al over de politievloggers die in Nederland razend populair zijn. Maar ook voorbeelden van vloggers bij gemeenten in Nederland zijn er in overvloed. Jonge vloggers worden ingezet voor stadsmarketingcampagnes en om de interesse van jongeren te wekken.

Zo heeft gemeente Kampen diverse vloggers voor de website JonginKampen.nl. De 11-jarige Seska Hartman maakt vlogs waarin ze laat zien wat er allemaal te doen is in de stad. De filmpjes laten Kampen zien door de ogen van een 11-jarige.

 

Gemeente Kerkrade heeft eveneens verschillende vloggers om de aantrekkelijkheid van de stad te promoten. Zij zetten vloggers van alle leeftijden in:

 

Gemeente Den Haag zocht vorige zomer maar liefst 9 vloggers, hun oproep: “Is Bloggen of Vloggen jouw talent? Wil je die inzetten tijdens het bezoeken van feesten en theatervoorstellingen in ons fijne Den Haag? Kom ons WeHague team versterken en zie je werk en resultaat op de Fb-page schitteren!

In Den Haag maken de vloggers deel uit van de ‘Aanpak Haagse Citybranding 2020’ om de stad te profileren als aantrekkelijk voor young professionals.De gemeente wil daarom werken met ambassadeurs van de stad. ‘Want wie kan het verhaal nu beter vertellen dan de inwoners zelf?’, zo schrijft de gemeente.
De Haagse vloggers moeten aan de rest van de wereld laten zien waar ze wonen, hoe ze wonen en waar ze werken. Ze bieden ook een inkijkje in hun sociale leven. Elke vlogger ontvangt voor zijn medewerking 300 euro en een onkostenvergoeding.

Vlaamse Vloggers vs sigaretten

Ook in Vlaanderen hebben we een zeer mooi voorbeeld van het inzetten van vloggers. Hoe bereik je als organisatie met je antirookcampagne puberende jongeren die nauwelijks televisie kijken en alleen via mobiel of tablet informatie opnemen? Met online uitingen die ze cool vinden en de medewerking van een voorbeeldfiguur voor de jeugd van tegenwoordig: Vloggers!

Kom op tegen Kanker zet sinds vorig jaar vloggers in die in hun filmpjes laten zien welke giftige stoffen er in een sigaret zitten. Deze strategie werkt!

Over de schrijver