Webcare via WhatsApp? Doen!
digitalisering
Nadja Desmet
digitalisering
08/24/2017
2 min
0

Webcare via WhatsApp? Doen!

08/24/2017
2 min
0

Inzetten op Whatsapp voor een betere webcare

WhatsApp is hot! In Nederland wordt de privé berichtendienst al vaak gebruikt voor webcare. Mensen kunnen dankzij deze dienstverlening via WhatsApp vragen stellen en worden op die manier geholpen.

Wat is WhatsApp?

WhatsApp is de populairste gratis berichtendienst op de smartphone waarmee gebruikers tekstberichten, foto’s, stem-opnames, bestanden, video’s en meer, naar elkaar kunnen sturen. Omdat dit via het internet gebeurd en niet via sms, is het versturen van deze berichten gratis als je op een wifi- of data-netwerk zit. De berichtendienst van WhatsApp gebruik je door deze app te downloaden via de app-store van jouw smartphone.

Bovendien biedt WhatsApp de mogelijkheid om ‘groepen’ te maken. Hierin kunnen mensen die in eenzelfde groep zitten met elkaar communiceren, zonder dat andere mensen dit zien. Veel gezinnen, vriendengroepen en sportteams hebben zo’n groep, omdat het een makkelijk is om snel een datum vast te leggen of om rond een bepaald project samen te werken.

 

Hoe webcare via WhatsApp inzetten?

Zoals we je hierboven al vertelden, wordt de app in Nederland al vaak gebruikt voor webcare. Nog niet helemaal mee met wat webcare nu juist is? Lees het in dit artikel.

Steeds meer organisaties verkennen de mogelijkheden van het zakelijke inzetten van social media op de kanalen waar hun klanten of doelgroepen zich actief bewegen. Coolblue helpt haar klanten al lange tijd via WhatsApp:

Webcare Coolblue Whatsapp dienstverlening

 

Maar ook in België zijn reeds enkele organisaties actief op WhatsApp. Het AZ Groeninge in Kortrijk helpt je graag verder via WhatsApp, je leest er alles over op hun website.

AZGroeninge Webcare Whatsapp

 

WhatsApp als nieuwsbron met ‘pushberichten’ inzetten

In België maken Newsmonkey.be en Focus & WTV, de regionale televisiezender uit West-Vlaanderen, gebruik van WhatsApp om nieuws te verspreiden. Ze gebruiken hiervoor de functie ‘verzendlijsten’.

Mensen kunnen zich hierop abonneren door het doorgegeven nummer toe te voegen aan hun adreslijst. Dit doen ze door een bericht te sturen met ‘subscribe.’

 

Inspiratie: Whatsapp zakelijk inzetten – Hoe?

  • Sollicitaties via WhatsApp

Sommige bedrijven gaan nog een stapje verder, zo wordt WhatsApp er ook ingezet als sollicitatietool. 

Sollicitanten worden verzocht om naast tekstberichten ook foto’s en video’s te sturen. Op basis van deze indrukken worden ze wel of niet uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.

  • Marktonderzoek

Er wordt ook geëxperimenteerd met marktonderzoek via WhatsApp. Mensen krijgen via WhatsApp vragen doorgestuurd waarop ze ‘moeten’ antwoorden.

  • Wedstrijden

Ook wordt er geëxperimenteerd met wedstrijden via WhatsApp. Bekijk hier een mooi voorbeeld van Chocomel.

We verwachten ook een “boom” aan WhatsApp initiatieven in de nabije toekomst. Hier lees je een interessant artikel voor wie wilt starten met webcare via WhatsApp.

Sinds vorige zomer blijkt WhatsApp ook heel veilig te zijn. De berichtendienst versleutelt al zijn communicatie (encryptie) waardoor niemand de berichten die je stuurt kan lezen. Lees er in dit artikel meer over.

Reacties
Categorieën