arrow_drop_up arrow_drop_down
24 maart 2019 

Wat zijn de volgende - sociale media - stappen bij politiezones?

In 2018 deden we onderzoek naar het gebruik van sociale media bij Politiezones en presenteerden de resultaten op 25/9 tijdens een congres ism CPL en Uitgeverij Vandenbroele.

Wat toen echt opviel: 2018 was het jaar dat meer zones Facebook gebruikten dan Twitter. 80% van de zones heeft een Facebookpagina, 64% Twitter en 10% Instagram.  Dit en meer resultaten kan je nalezen in deze blog en daar vind je ook het rapport.

Als we even uitzoomen dan zien we dat politiezones tov andere lokale besturen, hun achterstand aan het inhalen zijn.

Waarvoor gebruiken zones sociale media of willen ze sociale media gebruiken?
– Snel informatie verspreiden: bv verkeer, preventie, resultaten acties…
– Beter imago
– Verspreiden verkeersinfo en preventietips
– …

Voornamelijk informeren dus.

Waarom zou je als zone nog meer inzetten op sociale media?

“Om je rol als politie goed te mogen uitvoeren, heb je het vertrouwen van de burger nodig.  Je krijgt het vertrouwen als je elkaar kent. Dankzij sociale media leert de burger ons kennen.” 

Er zijn echter nog heel veel uitdagingen.
– Echt in interactie gaan met de burger. Ook antwoorden op vragen. Webcare.
– Weten wat er leeft op het online dorpsplein en dat binnenhalen.
– Meer inzetten op video.
– De jonge doelgroep bereiken.
– Omgaan met pers en parket, wie post wat wanneer.
– Ruimer beeld brengen over wat het politiewerk allemaal inhoudt (meer dan verkeer).
– Collega’s meekrijgen in het sociale media verhaal.
– Collega’s activeren als online ambassadeurs en content-creators.
– Meer tijd en capaciteit krijgen.
– De eerste indruk wordt online gemaakt. Ook voor nieuwe collega’s. Sociale media spelen hierin een steeds belangrijkere rol.
– Beter imago.
– …

En.. de knoppen van de sociale media kanalen en de nieuwe functies snel leren, onder de knie krijgen én ook kunnen gebruiken.
Er zijn bv veel vragen en fabels: hoeveel hashtags gebruik je best? Een Youtube link op Facebook werkt niet.

En… nieuwe mogelijkheden sneller inzetten.
Bv een diefstalpreventieadviseur die via Facebook Live een demo geeft of een Q&A doet met de inwoners.

We merken dat het algemeen kennisniveau sociale media laag is in de politiezones.
Dit zorgt voor koudwatervrees, maar ook angst voor het onbekende. 

Onze ervaring is: hoe beter mensen de ‘knoppen’ van de sociale media kanalen kennen, hoe beter ze zien wat de professionele mogelijkheden en toepassingen (kunnen) zijn. Omgekeerd ook: gebrek aan kennis van de knoppen, leidt tot stilstand en koudwatervrees.

We zijn heel vertrouwd met politiezones en helpen jullie graag verder.
Ook de volgende stappen die zones zullen zetten hebben we in beeld.

Goed nieuws: we kunnen helpen met Someflex!

Someflex, dat is dé nieuwe manier van sociale media leren via snackable videolessen van max. 3 minuten.
Alle sociale media kanalen bijleren én bijblijven (continu nieuwe lessen en updates) én het maken van creatieve content met veel gratis apps. Dat alles in snackable videolessen.  Waar en wanneer je wilt!
Met 1 abonnement, kunnen alle collega’s die dit wensen bijleren. Ze zijn er iets mee voor het werk, maar ook privé. Dit maakt bijleren via Someflex tot een succes.

Maar ook… antwoorden op alle vragen in de community!
En… inspiratie hoe anderen het aanpakken!

Someflex?? Check hier wat dit allemaal inhoudt.

 

Over de schrijver
Wij gebruiken cookies