Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

Facebook veruit meest gebruikte sociale mediakanaal bij Vlaamse politiezones

Hoe zou het gesteld zijn met het sociale mediagebruik van onze Vlaamse politiezones? Een vraag die we probeerden te beantwoorden met ons jaarlijks grootschalig kwantitatief onderzoek, dat we uitvoerden met de monitoringstool OBI4wan. Het onderzoek vond plaats van april tot juni 2018 en omvat alle Vlaamse politiezones.

Bekijk op deze interactieve kaart hoe het gesteld is met jouw politiezone, en wie het beter en wie het minder goed doet op sociale media.

Facebook wint voor het eerst

Voor het eerst zien we dat Facebook het meest gebruikte sociale mediakanaal is bij de Vlaamse politiezones. 80% van de Vlaamse politiezones heeft een corporate Facebook-account, op Twitter heeft 68% een account.  Vorig jaar hadden slechts 64% van de zones een account op Facebook. In 2017 was Twitter het populairste kanaal (68%).

Nog te weinig interactief…

Politiezones pushen nog veel berichten naar hun gebruikers. Slechts 29% gaat in interactie op Twitter en 37% op Facebook. Gelukkig zien we hier wel een stijging in op Facebook. Toch blijft dit een groot verschil met Nederland, waar uit cijfers van 2017 blijkt dat 87% op Twitter en 66% op Facebook in interactie gaat.

…maar wel al actiever!

Politiezones sturen in totaal meer berichten dan in 2017. Politiezones zijn in totaal actiever op Facebook dan in 2017.
Over de maanden april en mei stuurden politiezones gemiddeld 22 berichten. Als we weten dat dit vorig jaar over de periode van april en mei 2017 gemiddeld 10 berichten waren, dan kunnen we spreken over meer dan een ​verdubbeling in het aantal berichten die politiezones sturen.​

Bekijk hier het rapport van ons onderzoek.

Waarom politie op sociale media?

De Gentse hoofdcommissaris Steven De Smet pleit al sinds 2005 voor ‘De Nieuwe Politie’. In een interview met ​Bloovi dat deze week verscheen, zet hij nog eens de voordelen van sociale media voor politiezones in de verf:

“Voor ordediensten is het een ​heel laagdrempelige manier om de bevolking te informeren,​ met hen in contact te treden en rechtstreeks de dialoog aan te gaan. ​Je kan een boodschap heel snel en makkelijk uitzenden naar een omvangrijk publiek. ​Bovendien maken ​sociale media van de burger een belangrijke informant. Onderschat dat niet: in 30 procent van de gevallen komt de gouden tip van een burger. Dankzij deze nieuwe vormen van samenwerking creëer je een sterk veiligheidsnetwerk. ​Bij sociale media draait het om interactie en conversatie, het is niet langer eenrichtingsverkeer.​ Mensen met elkaar verbinden.”

Politie en sociale media: alle resultaten van kwantitatief én kwalitatief onderzoek én heel veel ervaring tijdens onze inspiratiedag voor de politie op 25 september in Gent. Klik hier om het volledige programma in te kijken.

Heb je vragen of wil je meer informatie? Aarzel niet ons te contacteren!