Waarvoor kan je Facebook advertising gebruiken?
06 november 2016 

Waarvoor kan je Facebook advertising gebruiken?

Of je nu zelfstandige, politicus of conversation manager bent, of je nu de pagina van je sportclub runt of verantwoordelijk bent voor de pagina van je organisatie, iedereen kan genieten van de handige functionaliteiten van Facebook advertising. Vaak wordt gedacht dat Facebook advertising enkel handig is meer likes op je pagina te krijgen, maar het gaat natuurlijk veel verder dan dat. Hieronder lijsten we de mogelijkheden op die wij het meest relevant vinden.

Je pagina promoten

Als het belangrijk is dat mensen weten dat je bestaat, dan is het wel aangeraden om je pagina te promoten. Dat kan van pas komen wanneer je bijvoorbeeld net een Facebookpagina hebt aangemaakt en je doelgroep daarvan op de hoogte wilt brengen. Ook wanneer je een nieuwe zaak start of een belangrijke aankondiging hebt, dan kies je best voor deze aanpak. De ‘Like page’ of ‘Vind pagina leuk’-knop is dan prominent aanwezig.

Je post boosten

Heb je een belangrijke aankondiging? Wil je dat al je volgers je bericht gezien hebben? Kies er dan voor om een post te boosten. Je kiest een van je eigen berichten, liefst zo relevant mogelijk natuurlijk, en promoot het. Dat zorgt ervoor dat Facebook die post aan meer mensen laat zien. Als je een bericht kiest dat op zichzelf al goed scoorde, dan is het een goed idee om dat bericht te promoten. Als een kleine groep volgers je bericht leuk vond, is de kans groot dat een grotere groep het ook zal kunnen smaken.

Mensen in de buurt bereiken

Heel handig voor lokale ondernemers of politiekers; deze functionaliteit zet in op het bereiken van mensen uit een specifieke regio. Jouw zaak wordt dan voorgesteld in de Facebookfeed van alle mensen die in je buurt wonen.

Mensen naar je website sturen

Sociale media zijn een handig middel om mensen naar je website door te sturen. Je ‘lokt’ ze naar je pagina door middel van leuke hapklare stukken content, maar uitgebreide stukken tekst en omslachtige documenten hebben natuurlijk geen plaats op Facebook. Maar ook daar heeft Facebook advertising aan gedacht; er bestaan verschillende formaten advertenties waarmee je mensen naar je website kan sturen. Je kan kiezen tussen één grote foto met wat tekst, of een carrousel of een slide show, maar als je doelgroep er op klikt, worden ze direct naar je website verwezen. Vaak komt er nog een ‘Leer meer’ knop aan te pas. Extra handig: jij kan nog eens bijhouden hoeveel mensen doorgeklikt hebben!

Je evenement in de kijker zetten

Je kan ook een evenement aanmaken en promoten. Als dat je doelstelling op zich is, dan hoef je ze helemaal niet ‘om te leiden’ naar je algemene Facebookpagina, om te hopen dat ze daar ergens je evenement te zien krijgen tussen de stroom van content.

Meer video views krijgen

Net zoals je tekst, een foto, een fotocarrousel en een link kan sponsoren, kan dat uiteraard ook met een video. Dan verschijnt je video in de feeds van de mensen die je target in je doelgroepsegmentatie.

Leads verzamelen

Soms is het belangrijk dat je e-mailadressen verzamelt voor een nieuwsbrief of iets dergelijk. Ook daar bestaan op maat gemaakte advertenties voor; je kan kiezen voor een handige ‘Schrijf je in’ call-to-action, waardoor je doelgroep direct weet wat er van hen verwacht wordt.

Mensen naar je zaak brengen

Ook aan de kleine handelaar heeft Facebook gedacht. Met Facebook advertising kan je de locatie van je zaak promoten bij mensen die in de buurt wonen.

3 grote doelstellingen

Het is belangrijk dat je de optie kiest die het best past bij wat je wilt bereiken. Zodat je wat makkelijker aan de slag kan gaan, heeft Facebook die mogelijkheden opgedeeld in 3 grote doelstellingen. Facebook noemt het ‘marketingdoelstellingen’, maar je hoeft je er niet onmiddellijk iets commercieel bij voor te stellen.

Je kan kiezen tussen:

  • Bekendheid of awareness: Als het belangrijk is dat mensen weten dat je bestaat, dan kies je best voor deze doelstelling.
  • Overweging of consideration: Consideratie is een andere manier om te zeggen dat de doelgroep even blijft stilstaan bij je advertentie.
  • Conversie of conversion is wat je probeert te bereiken als je verwacht dat je doelgroep iets doet: gegevens achterlaten op je site, een afspraak maken, iets aankopen…

Met deze blog hebben we je enkele mogelijkheden voorgesteld om te adverteren op Facebook. We wensen je heel veel succes!

Wil je professionele hulp met het leren adverteren op Facebook?
Volg dan onze online training “succesvol adverteren op Facebook”.

Over de schrijver