De 8 grote voordelen van Facebook advertising
06 november 2016 

De 8 grote voordelen van Facebook advertising

Bepalen over welke mediakanalen je je budget verdeelt, is geen sinecure. Zeker niet als er nog eens nieuwe advertentiekanalen bijkomen. Hoe weet je nu of het wel de moeite en het geld waard is? Je krijgt misschien al spontaan hoofdpijn bij het idee van over te schakelen naar een nieuwe vorm van adverteren. Dafalgans bij de hand, heb je al eens gedacht aan Facebook advertising?

Als het antwoord ja is: proficiat! Welgekomen in de wondere wereld van adverteren op sociale media, waar de budgetten gemiddeld veel lager en de ROI veel hoger ligt dan bij traditioneel adverteren. Is Facebook advertising nog helemaal nieuw voor jou? Heb je een duwtje in de rug nodig? Laat ons je snel introduceren bij de talloze voordelen van Facebook advertising. Je zal snel merken dat het écht wel het overwegen waard is. Want wie niet waagt, niet wint.

 

1. Het is goedkoop

Twijfel je nog omdat je bang bent van grote budgetten? Geen zorgen. Bij Facebook advertising valt dat allemaal nog goed mee. Niet alleen is adverteren op andere media (zoals print, radio en tv) in verhouding veel duurder, je kan ook effectief heel goedkoop beginnen. Je kan er zelfs voor kiezen om maar één euro per dag uit te geven.

Dat biedt je de mogelijkheid om te experimenteren. Stel dat je advertentie niet 100% het gewenste effect heeft, dan ben je in feite niet zo veel budget kwijt. Bij een postercampagne, een advertentie in de krant of een flyer ben je al heel wat meer kwijt. In onderstaande grafiek zie je ter vergelijking de gemiddelde kostprijs per medium om 1000 mensen te bereiken:

2. Je kan segmenteren en targeten

Facebook weet veel over je. Dat komt doordat je veel informatie over jezelf vrijgeeft. Zo weet Facebook…

  • je geslacht en leeftijd vanaf het moment dat je een account aanmaakt
  • welke activiteiten je graag doet
  • welke plaatsen je vaak bezoekt
  • welke artikels je graag leest
  • wat je gestudeerd hebt

Daar kan jij bij het adverteren slim op inspelen. Facebook stelt je op die manier namelijk in staat om zeer specifiek te targeten. Dat is erg handig, want zo kan jij ervoor zorgen dat je boodschap enkel gestuurd wordt naar die mensen waarvan jij denkt dat ze geïnteresseerd zijn. Zo krijg je een super efficiënte campagne: je geeft namelijk enkel geld uit aan relevante ontvangers, en je ‘verspilt’ geen euro aan mensen waarvan je weet dat ze nooit op je boodschap zullen ingaan.

3. Je kan je resultaten makkelijk meten

Als je al een tijdje een pagina runt, dan heb je waarschijnlijk al gemerkt dat Facebook Insights je een goed beeld geeft over hoeveel mensen iets te zien krijgen, iets leuk vinden, doorklikken naar je website, … Ook bij het adverteren krijg je die duidelijke inzichten! Het is dan belangrijk dat je daar op inspeelt. Zie je bijvoorbeeld dat je advertentie een heel groot bereik had, maar dat bijna niemand doorklikte naar je website? Dan kan het bijvoorbeeld zijn dat je visual wel opvalt, maar dat er geen duidelijke call-to-action aanwezig is. Als je niet expliciet tegen de mensen zegt dat ze naar je website moeten gaan, dan is de kans klein dat ze dat effectief doen. En als dat nu net het doel van je campagne was, dan is het natuurlijk belangrijk dat je je advertentie wijzigt!

 

4. Iedereen kan het

Misschien nog de leukste van alle voordelen van Facebook advertising: het is op zich vrij makkelijk. Je hoeft heus geen reclame gestudeerd te hebben om een goede advertentie te maken. Zorg voor een goede foto, een duidelijke tekst, weet wat het doel is van de advertentie en spoor je doelgroep aan met een goede call-to-action. Als je alles stap voor stap invult en ervoor zorgt dat de verschillende onderdelen een beetje bij elkaar passen, dan ben je al goed bezig. Facebook begeleidt je in heel het proces. Als er iets toch niet lukt, zijn er uitgebreide gidsen en tutorials die je uitleg geven over wat je fout doet.

5. Het is efficiënt

Doordat je zo goed kan targeten, verlies je weinig tot geen budget aan mensen die niet geïnteresseerd zijn. Doordat het makkelijk op te zetten is, verlies je niet veel tijd aan ontwerpen, laten drukken, levering, … Je kan het in principe op vijf minuten opzetten! Doordat het zo simpel is, kan iedereen het praktisch doen, waardoor je geen nieuwe werkkrachten moet inhuren, …
Zoals je ziet is het een tool die in élke organisatie van pas kan komen.

 

6. Je engageert er makkelijk mee

Je kan als Facebookgebruiker, net zoals bij een gewone post, reageren op een bepaalde advertentie. Dat is weer een van de voordelen van Facebook advertising. Je kan het delen, een comment achterlaten of een like geven. Als iemand een vraag heeft, dan kan die persoon die heel makkelijk achterlaten onderaan je post. Dat geeft jou de kans om daar direct op te antwoorden. Als mensen enthousiast reageren, dan weet je direct wat goed scoort en wat niet.

 

7. Je hoeft niet bang te zijn voor fouten

Je kan je advertentie nog aanpassen wanneer je maar wilt. Zie je plots dat je een foutje gemaakt hebt en je advertentie al online staat? Geen stress! Op Facebook kan je elk moment je advertentie aanpassen. Zo kan je de tekst aanpassen, de visuals die je gebruikt vervangen, de links veranderen, … Nooit meer zweetuitbarstingen en stressaanvallen!

 

8. Je kan makkelijk testen of het werkt.

Tip: je kan zelfs A/B-testings doen! Hoe gaat dat juist in zijn werk?

  • Maak twee verschillende versies van dezelfde advertentie
  • Lanceer ze op hetzelfde moment (verdeel je budget gelijk over de 2 ads, bijvoorbeeld)
  • Houd de resultaten nauwlettend in het oog
  • Kijk welke advertentie het beste scoort
  • Stop de advertentie die minder goed scoort, en ga verder met de winnaar!
  • Schrijf op wat volgens jou goed scoorde, zodat de volgende campagne nog beter wordt![/su_list]

 

Zo, dat lijkt ons wel genoeg reden om aan de slag te gaan. Nog vragen of opmerkingen? Laat het gerust weten. Veel succes!

Wil je graag ook hulp om te leren “succesvol adverteren op Facebook”?
Volg online training in de Online Academie Sociale Media! 

 

Over de schrijver